PerPors Startet 18.August.2014 Link til dette innlegget Startet 18.August.2014 Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Evinrude 1994 mod 50hk 2T guru? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet". Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Startinnlegget sa lite eller ingenting om hva saken gjelder så jeg har slettet det og erstattet med det som var innlegg 11 i tråden. ok.. her er historien: Motoren er forøvrig ombygd til oljeblandet bensin. Kjøpte båt med motor og henger etter å ha sett på den 3 ganger og han startet motoren hver gang og den gikk fint. Han sier båt ikke har vært brukt siden høsten 2013.. ergo stått stille siden da. Satte den på vannet og den startet og gikk fint på tomgang... så når vi kjører så funker den fint frem til halv gass... over det så kveles den/kommer og går tidvis men aldri full power... prøver med å pumpe på bensinbelgen men det hjelper ikke.. luftingen på tanken er åpen. Pusser plugger og justerer en rød dings som sitter på den chokesaken.. da går den reint og ting fungerer ok. Kjører så resten av dagen (1/2 time) på maks halv gass. Dagen etterpå så er det samme historie men når jeg etter 30 min skal inn og fylle bensin så stopper motoren påvei inn i en TRAVEL tarm .. den gikk da på lagt turtall og døde... får kommet oss til brygga og fyller på bensin og får start igjen.. tøffer ut til destinasjonen og stopper... spiser, bader og griller... så skal vi hjem og motoren starter såvidt etter mye kinning og da vil den ikke gå på tomgang i det hele tatt... jeg må manuellt gasse på forgasserne. Slipper jeg opp så stopper den.. Så blir vi taua til land og står der i tre timer.. kinner litt, feilsøler, pusser plugger, sjekker ledninger og koblinger etc... gnisten testes og den er svak/tidvis ikke synlig. Det er ikke mindre kompresjon enn tidligere samt pluggene er våte... Nye plugger... ingen virkning... kinner og kinner ... nada reaksjon. Åpner og demonterer forgassere... de ser strøkne ut.. Fant powerpack på finn til 750kr inkl. frakt. Resten vurderer jeg å handle fra ravnsgarage.no Forøvrig... jeg tror jeg trenger imellom 3 og 3.5m med gass/gir kabler... båten er en Promar 17" men er usikker på om det kanskje egentlig er en 15-16 fot da jeg synes den ser liten ut til å være 17 fot.... er det noen spesiell greie om kablene er 20-30cm for lange? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hva er problemet da? vil den ikkje starte? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
PerPors Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Starter ikke :) det er gnist (muligens dårlig) nye plugger, kompresjon (ikke målt men i forhold til 9.9ern min så er det komp) bensin men ingen tenning når jeg kinner.. Ett annet problem er at det er visselig en 94 mod men alle sier at i 94 så hadde evinrude 50hk 3 sylindre.. Ikke to slik jeg har :s så er køddent å handle deler om man. Ikke veit modellen Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hadde en 50 hk 93 Johnson. Same but different. 2 sylindre. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
PerPors Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Akkurat :) Jeg tror saken blir å bytte coiler og powerpack.. Hvor finner man sånnt til en ok pris ? Drømmen er 4 takter 30-50hk men foreløpig må jeg gjøre det beste av det jeg har ;) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 det finnes nok det.Årsmodellen kan du finne ved å lese modellnummeret. Hvis det er en 94 modell så er de to nest siste bokstavene ER For eksempel E50BELERE se forklaring her:boats.net Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
PerPors Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Ae50tlere :) Skifter coil, powerpack og så må jeg ha kontrollkabler... 305 eller 336cm.. Tips til rimelige steder ? Hørt ravns er bra Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Ebay er desidert billigst!! kjøpe alle deler direkte fra usa uten ekstra kostnader med andre firmaer :)Men du seie du har gnist, har du gnist på begge?? Prøv å gi den ein "dert" startgass når du kinner den, hvis den tenner då så er det nok gnist, ein annen ting du kan prøve hvis du ikkje har gnist er å koble fra den svarte kabelen med gul stripe som er koblet i sammen med ein liten rund svart gummi kontakt rett over pluggene! denne kabelen greie du å trykke it med eit tynnt skrujern :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Etter som eg finner ut, så er motoren din med lang stamme med el tilt og 1994 mod :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Søringen Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hvordan er det med tilstand på forgassere? Er dette en motor som har stått en stund, eller har den vært i mer eller mindre jevnlig bruk? Har dette startproblemet oppstått nå nettopp? Fungerte bra tidligere i år? Nye coiler og power-pack er nok ikke helt billig, ville utelukket alle mulige "enkle" feil før startet med å bytte deler mer eller mindre på måfå... Sikkert hjelpsomt om du kan beskrive litt nærmere når dette oppstod. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Pusser plugger og justerer en rød dings som sitter på den chokesaken.. da går den reint og ting fungerer ok. denne røde dingsen er en slags primerkran, den skal enten være stengt (normal drift) eller åpen (få bensin fram) - ikke "justert" Mistenker at denne krana er delvis åpen, slik at motoren drukner i bensin og tar plugger, noe som passer med det du skriver ang oppførsel. Prøv å koble fra bensinslangen, så å kinne - den vil da tørke opp , og tenne om ikke pluggene er helt knekt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PerPors Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Ok!Hvordan skal den stå da ? "helt til venstre" eller helt til "høyre" ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 det husker jeg ikke, litt for lenge siden jeg hadde Evinrude i helt åpen stilling så pøser den på med bensin, så det burde vises godt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PerPors Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Har ett filmklipp av test start etter "justering" av den knappen og det er ikke noe forskjell... Den puffer bare fra eksosen nå og da når jeg kjører den på starteren. Så må vel handle noe elektronikk :) Filmklipp får jeg ikke lasta opp her av en eller annen grunn.. Stopper på 20% Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Ville tatt og kjørt motor på starter en stund. Stoppet, og skrudd ut tennplugger. Hvis våte plugger, får du bensin men sannsynligvis svak / ingen gnist. Hvis tørre plugger, har du rimelig sikkert gnist, men ikke bensintilførsel. Prøv dette, så er det lettere å feilsøke videre. Å kjøpe deler på måfå kan medføre at du etter hvert kan få en kostbar motor... Sitér dette innlegget Link to post
PerPors Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Våte plugger :) Det er gnist men den er svak.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Den røde skal ligge vannrett bakover . vist det puffer i potta du har ikke byttet plass på coilene ? eller svinghjuls kile brudd ? Sitér dette innlegget Link to post
PerPors Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Ikke rørt coil (er dualcoil) se bildet. Vannrett bakover? Oi... Ok :) Hvordan finner jeg ut av den kila? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Godt mulig det er coiler som er problemet da. Hvis det er dårligere gnist på en sylinder kan det forklare hvorfor den ikke vil opp noe særlig i turtall. Og hvorfor motor blir vanskelig å starte når har blitt driftsvarm. Coiler som er dårlige fusker ofte når blir varme. Evt kan det også være plugghetter / ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 det der så nå mest ut som 2 releer..? for å sjekke sporkile så kan tenningslanpe brukes , eller man kan dra av svinghjulet med rett ters Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PerPors Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Hvilke symptomer gir en dødmannsknapp som kødder ? Den er koblet bort iflg forrige eier men stoler ikke på han. Jeg har bestillt powerpack og den coiler skal jeg bestille imorgen.. Hvis det ikke er det som feiler motoren så er det i verste fall en god investering lell :) På bildet så er coilen helt øverst i bildet. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Dødmannsknapp er som regel enten eller (kan og forekomme at det arter seg slik som denne ved 2:50.... http://www.youtube.com/watch?v=YwNIyG6kHwE) men det er viktig å ha rett "nøkkel" På Biltemna selger de sett mad alle kombinasjoner som en pakke, Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Scand29bal Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Sitter det ingen oljevakt till gamla smörjningen? Du skrev att den va konverterad till oljeblandad bensin så tänker att det har varit nån autolube? Sitér dette innlegget Link to post
PerPors Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Ja de har i utgangspunktet oljetank :) jeg skal sjekke med forrige eier Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Sjekk at choke ikke Henger! jeg har vert borti flere 40-50 OMCer der solenoiden henger, og det med akkurat samme resultat som du beskriver her, løft av dekselet skru på tenning og press inn nøkkelen , sjekk at solenoiden returnerer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.