Jump to content

Evinrude 1994 mod 50hk 2T vil ikke starte

PerPors

Recommended Posts

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Evinrude 1994 mod 50hk 2T guru? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: Startinnlegget sa lite eller ingenting om hva saken gjelder så jeg har slettet det og erstattet med det som var innlegg 11 i tråden.

ok.. her er historien: Motoren er forøvrig ombygd til oljeblandet bensin.

Kjøpte båt med motor og henger etter å ha sett på den 3 ganger og han startet motoren hver gang og den gikk fint. Han sier båt ikke har vært brukt siden høsten 2013.. ergo stått stille siden da.

Satte den på vannet og den startet og gikk fint på tomgang... så når vi kjører så funker den fint frem til halv gass... over det så kveles den/kommer og går tidvis men aldri full power... prøver med å pumpe på bensinbelgen men det hjelper ikke.. luftingen på tanken er åpen. Pusser plugger og justerer en rød dings som sitter på den chokesaken.. da går den reint og ting fungerer ok.

Kjører så resten av dagen (1/2 time) på maks halv gass.

Dagen etterpå så er det samme historie men når jeg etter 30 min skal inn og fylle bensin så stopper motoren påvei inn i en TRAVEL tarm .. den gikk da på lagt turtall og døde... får kommet oss til brygga og fyller på bensin og får start igjen.. tøffer ut til destinasjonen og stopper... spiser, bader og griller... så skal vi hjem og motoren starter såvidt etter mye kinning og da vil den ikke gå på tomgang i det hele tatt... jeg må manuellt gasse på forgasserne. Slipper jeg opp så stopper den..

Så blir vi taua til land og står der i tre timer.. kinner litt, feilsøler, pusser plugger, sjekker ledninger og koblinger etc... gnisten testes og den er svak/tidvis ikke synlig. Det er ikke mindre kompresjon enn tidligere samt pluggene er våte...

Nye plugger... ingen virkning... kinner og kinner ... nada reaksjon.

Åpner og demonterer forgassere... de ser strøkne ut..

Fant powerpack på finn til 750kr inkl. frakt. Resten vurderer jeg å handle fra ravnsgarage.no

Forøvrig... jeg tror jeg trenger imellom 3 og 3.5m med gass/gir kabler... båten er en Promar 17" men er usikker på om det kanskje egentlig er en 15-16 fot da jeg synes den ser liten ut til å være 17 fot.... er det noen spesiell greie om kablene er 20-30cm for lange?

Starter ikke :) det er gnist (muligens dårlig) nye plugger, kompresjon (ikke målt men i forhold til 9.9ern min så er det komp) bensin men ingen tenning når jeg kinner..

Ett annet problem er at det er visselig en 94 mod men alle sier at i 94 så hadde evinrude 50hk 3 sylindre.. Ikke to slik jeg har :s så er køddent å handle deler om man. Ikke veit modellen

det finnes nok det.
Årsmodellen kan du finne ved å lese modellnummeret.

Hvis det er en 94 modell så er de to nest siste bokstavene ER

For eksempel E50BELERE

se forklaring her:
boats.net

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ebay er desidert billigst!! kjøpe alle deler direkte fra usa uten ekstra kostnader med andre firmaer :)
Men du seie du har gnist, har du gnist på begge??

Prøv å gi den ein "dert" startgass når du kinner den, hvis den tenner då så er det nok gnist, ein annen ting du kan prøve hvis du ikkje har gnist er å koble fra den svarte kabelen med gul stripe som er koblet i sammen med ein liten rund svart gummi kontakt rett over pluggene! denne kabelen greie du å trykke it med eit tynnt skrujern :)

O Erland

med båtførerbevis

Hvordan er det med tilstand på forgassere? Er dette en motor som har stått en stund, eller har den vært i mer eller mindre jevnlig bruk?

Har dette startproblemet oppstått nå nettopp? Fungerte bra tidligere i år?

Nye coiler og power-pack er nok ikke helt billig, ville utelukket alle mulige "enkle" feil før startet med å bytte deler mer eller mindre på måfå... Sikkert hjelpsomt om du kan beskrive litt nærmere når dette oppstod.

Pusser plugger og justerer en rød dings som sitter på den chokesaken.. da går den reint og ting fungerer ok.

denne røde dingsen er en slags primerkran, den skal enten være stengt (normal drift) eller åpen (få bensin fram) - ikke "justert"

Mistenker at denne krana er delvis åpen, slik at motoren drukner i bensin og tar plugger, noe som passer med det du skriver ang oppførsel.

Prøv å koble fra bensinslangen, så å kinne - den vil da tørke opp , og tenne om ikke pluggene er helt knekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ville tatt og kjørt motor på starter en stund. Stoppet, og skrudd ut tennplugger.

Hvis våte plugger, får du bensin men sannsynligvis svak / ingen gnist.

Hvis tørre plugger, har du rimelig sikkert gnist, men ikke bensintilførsel.

Prøv dette, så er det lettere å feilsøke videre. Å kjøpe deler på måfå kan medføre at du etter hvert kan få en kostbar motor...

Hvilke symptomer gir en dødmannsknapp som kødder ?

Den er koblet bort iflg forrige eier men stoler ikke på han.

Jeg har bestillt powerpack og den coiler skal jeg bestille imorgen.. Hvis det ikke er det som feiler motoren så er det i verste fall en god investering lell :)

På bildet så er coilen helt øverst i bildet.

:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...