Wr3cker Startet 18.August.2014 Link til dette innlegget Startet 18.August.2014 Hei! Min bror har kjøpt seg ny båt i sommer, som er en rana 18 med en 75hp mariner 4 takt's motor ( 2007 ) på. Motoren har ikke ladet som den har skulle heilt siden han fikk den, har bare kjørt og gått greit heilt til motoren ikke ville starte i de hele tatt. De viste seg at den brant 30A sikringen som sto i motoren med en gang ( prøvde med flere ) Jeg fant ut at +'en gikk rett til jord og tok ut spenningsregulatoren, viste seg at denne hadde svidd seg totalt og er selfølgelig årsaken til at sikringene gikk. De jeg lurer på er om spenningsregulatoren kunne vert årsaken til at den ikke ladet som den skulle og ? Ny regulator kostet 5000kr... Er de noe som kan vere årsaken til at disse ryker som man bør sjekke? siden de fort kan bli litt dyrt å brenne av flere av disse :P Øyvind Åvitsland. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 +en fra hva gikk til jord? I tilfelle kan dette har forårsaket kortslutning, og brent regulator. Når ladestrøm går via laderegulator, og denne er brent er det vel sannsynligvis full stopp for ladestrøm her. Ser du kan få kjøpt likeretter / regulator på Boats.net til 139 dollar, eller ca 900,- spenn pluss frakt og mva (tror ikke toll på motordeler). Kan jo lønne seg å bestille derfra da. Priseksempel her er 75 EFI, du bør sjekke motornummer etc slik at du er sikker på får rett type. Link her er den jeg kikket på (men sjekk ordentlig før evt bestille). : http://www.boats.net/parts/detail/merc/M-881346T.html Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 (redigert) De gikk til jord inni regulatoren tror jeg, målte bare i mellom der sikringene står og til jord og der var de full forbindelse med spenningsregulatoren tilkoblet, koblet den så i fra og da var de ingen forbindelse til jord . Den var blitt så varm at isolasjonen på ledningene hadde smeltet inni den... Vet ikke om den kan bli så varm av at den bare er gåen eller om de kan vere noe mere galt i motoren? Skal sjekke litt på denne siden, takk :) Redigert 19.August.2014 av Wr3cker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Fikk nå tak i regulator til 1500kr på en båtbutikk i kristiansand. Så nå gjenstår de og se om de blir i orden. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.