Andreas Isaksen Startet 18.August.2014 Link til dette innlegget Startet 18.August.2014 (redigert) Holder på å koble opp kjølevannsystemet på en Ford 2725 som jeg akkurat har satt inn. Er litt usikker på hvordan det skal kobles, noen som ser noe ut fra bildene ? Eller skal jeg bare koble fra sjøvannspumpa, oljekjølermotor også oljekjøler gir, videre til manifoil så varmeveksler ? https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53936/bilde_43.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53936/1408382285.jpg Redigert 18.August.2014 av Andreas Isaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Er ikke så godt kjent med ford og de er nok i flere varianter når det gjelder kjøleanlegg. Mulig du finner noe i dokumentarkivet her på baatplassen. Mye stoff om fordmotorer der. Det vanligste er at sjøvannet går i denne rekkefølgen : Giroljekjøler, motoroljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler,manefoil og til slutt ut i eksosslange eller eksosbendet. Men er du sikker på at manefoil er sjøvannskjølt ? Sikkert det som er mest vanlig på denne, men noen styrer kjølevæsken (ferskvannet) innom manefoil for å få lengre levetid på den, og da skal sjøvann utenom manefoil, og rett ut i eksos etter varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Hei. Jeg monterte inn en Ford 2704, 6 syl, i min selby 27 for ca 1,5 år siden, koblet da sjøvannskretsen som følger: fra sjøvannsinntak via sjøvansfilter til sjøvannspumpe, videre til intercooler, giroljekjøler, motoroljekjøler, varmeveksler, og direkte ut med eksos. Eksosmanifolden er ferskvannskjølt. Har fungert uten problemer de rundt 150 timene den har vært i drift etterpå. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Okey, takk for svar =) Det virker riktig, må se litt mere på det. Skal gjøre det ferdig i Morgen. Blir en del slanger da, skal legge med et bilde som forklarer. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53936/1408390437.jpg Skulle egentlig tro at kjølevannet skulle inn igjen i bakkant på toppen, etter manifolien men så ingen uttak der. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Du må ikke blande ferskvanns-kjølesystemet og sjøvanns-kjølesystemet, sjøvann skal ikke inn på motorblokk/topp, der er det ferskvannet som skal være. Kan nok bli en del slanger ja, jeg brukte mye tid til å lage til alle slangene og koblingene på min motor. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Tenkte på ferskvannet, at det gikk gjennom manifolien også inn igjen på toppen =) Skal prøve å lage en tegning på det. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53936/bilde_999.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Hvorfor ikke fra manifoil til varmeveksler via ferskvannspumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Det er nok en mulighet, etter som jeg husker så hadde forrige eier alt koblet den inn på varmeveksleren. Pumpe suger fra toppen og utav pumpa på inn på varmeveksleren. Kan ta bilder av dette når jeg er med båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Min 2715 hadde rekkefølge som hegra forklarte, men det gikk rett fra varmeveksler til eksosblandebend. Min manifoil hadde ikkje kjøling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.