Jump to content

Hvordan koble kjølevannsystem Ford 2725?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Holder på å koble opp kjølevannsystemet på en Ford 2725 som jeg akkurat har satt inn.

Er litt usikker på hvordan det skal kobles, noen som ser noe ut fra bildene ?

Eller skal jeg bare koble fra sjøvannspumpa, oljekjølermotor også oljekjøler gir, videre til manifoil så varmeveksler ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53936/bilde_43.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53936/1408382285.jpg

Redigert av Andreas Isaksen (see edit history)

Er ikke så godt kjent med ford og de er nok i flere varianter når det gjelder kjøleanlegg. Mulig du finner noe i dokumentarkivet her på baatplassen. Mye stoff om fordmotorer der.

Det vanligste er at sjøvannet går i denne rekkefølgen : Giroljekjøler, motoroljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler,manefoil og til slutt ut i eksosslange eller eksosbendet.

Men er du sikker på at manefoil er sjøvannskjølt ? Sikkert det som er mest vanlig på denne, men noen styrer kjølevæsken (ferskvannet) innom manefoil for å få lengre levetid på den, og da skal sjøvann utenom manefoil, og rett ut i eksos etter varmeveksler.

Hei.

Jeg monterte inn en Ford 2704, 6 syl, i min selby 27 for ca 1,5 år siden, koblet da sjøvannskretsen som følger: fra sjøvannsinntak via sjøvansfilter til sjøvannspumpe, videre til intercooler, giroljekjøler, motoroljekjøler, varmeveksler, og direkte ut med eksos. Eksosmanifolden er ferskvannskjølt. Har fungert uten problemer de rundt 150 timene den har vært i drift etterpå.

Mvh Rune

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...