Tor Arild Startet 19.August.2014 Link til dette innlegget Startet 19.August.2014 (redigert) Da er tiden inne. Min kjære Targa 37 har tjent noen år som arbeidsbåt på Hitra, hvor den har tatt fisketurister ut dit hvor storfisken går. Nå skal den ned til Kungshamn for vinteropplag og noen lette modifiseringer for å øke bokomfort ombord. Til neste vår blir ny hjemmehavn deilige Nøtterøy. I forbindelse med den turen, tenker jeg å se godt på hentetur Molde til Østlandet. Båten marsjer fint på 30+ - så vi håper å ha vann til å utnytte hastigheten og gå så mye utaskjærs vi kan. Jeg tenker å ta turen i oktober. Er det noen værguder her som vet når det rent statistisk er mest rolig vær rundt Stadt og Jæren denne måneden? Redigert 19.August.2014 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Sjekk hentetråden til Tom Rør, han gjorde samme turen i våres, masse bra tips der. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Takk for tips, Merida. Driver og leser meg opp på den - og sitter med Navionics på padda og legger opp ruter - og nødruter om været skulle bli for ille. Oktober er måneden man kan få alt: Fra blikkstille til stiv kuling på dagesvis… Så jeg tenkte å planlegge ut i fra når været historisk har vært best i perioden. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Motlys og hummerteiner er vel også en faktor du bør regne med Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Stadt kan være båd blank og frådende! vind mot land kan gi en del tilbakeslagsbølger nært land ihvertfal. har gått Stad når det har vært nesten helt stille nært land. Indre Hustadvika anbefales også i finvær om du er trygg på navigering Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tor Arild Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Morten Hustadvika har vi krysset flere ganger både indre og ytre lei. Fin tur indre i finvær - hadde nok følt meg ganske eksponert i indre lei med dårlig vær. Har vært over Stadt dagen etter storm også - det gikk greit - men ingenting som minner om kosetur. Håper som sagt å få vær til å utnytte hastigheten - slik at det blir en rask tur. Alternativet er svive innenfor hele veien og bare utpå der vi må: Hustadvika - Stadt - Jæren - men vi mister mye tid. Er nok litt som Regina: Greit å ha røff båt - og må man så må man gå gjennom det stygge - men kan vi unngå er det bedre! Hadde en kryssning av Folla i første halvdel av juli i fjor på vei sørover igjen - hvor det var så mye sjø at innfestingen til SAP stolen gikk fløyten. Det er trygt - men j…g ukomfortabelt i en planende båt. Hele første halvdel av juli i fjor var vi på Helgelandskysten - og da var det ikke pent vær. Vi gikk som regel når det var under 18sm, for da var vi leie av å ligge i samme havn. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hei, du kan finne historiske værdata på yr.no for stedet og perioden du ønsker. Jeg har hentet enkelt ut vinddata for hele Helgelandskysten for å finne ut når på sommeren vi burde legge turen dit. Jeg spesifiserte siste 20 år tror jeg på jun/jul/aug og alle stasjonene langt ute fra kysten. Det ga artige svar jeg ikke var klar over: det er dobbelt så sannsynlig med 10-20m/s på Stavern-Svenskegrensa som på Helgelandskysten - men det er 3% sannsynlig over 20 m/s på Helgeland mot 2% på Stavern-Svenskegrensa. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Indre leia på Hustavika er kunn finværslei ja, jeg har ikke gått i styggvær men ser for meg det blir kokende hav med masse svell. Dette var Highspeed lei for MTB`ene Med en Targa 37 tåler du sikkert en del dønninger, som det altid er utaskærs på Trøndelag/Mørekysten, får du vestavinden i mot skal det nok være lite vind for at du skal tjene noe fartsmessig selv om kursen teoretisk blir rettere og korttere. Vind og vær langs Norskekysten er lunefull, men når det er sakt så har jeg opplevd knallfine sjøforhold vinterstid også både på Trøndelagskysten og i Nord-Norge.. Det aller viktigste er å følge med på langtidsvarsel og tendenser for det tidsrommet du har tenkt å dra.. Å ha det travelt på langtur trenger ikke bestandig å lønne seg.. får du Finvær kan du jo bare skuffle på og kansje oppleve en meget rask hentetur..Har du nett på turen er det bølgevarsel på yr og for aktuelle steder http://www.yr.no/hav_og_kyst/ Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pacuare Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 God tur, svarer her så jeg kan følge med. Men forstår ikke ønsket om å gå utaskjærs, i 30 knop må du uansett styre, da er det mye mer å se på innaskjærs. Det meste av veien er det ganske god plass. Seilte samme strekning i sommer, veldig fin tur, maks bølgehøyde 10 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Turen innaskjærs er ihvertfall en fryd, hvis værgudene er kompis :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Takk for innspill alle sammen. Takk for yr-link, Morten. Tom-rør, det er din tråd jeg ser på - og skjønner at jeg må retenke litt om jeg skal gå innaskjærs eller uttaskjærs. Nå skal jeg leke litt med navigatoren litt - og se på sjømil og tid/distanse. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Tom-rør, det er din tråd jeg ser på - og skjønner at jeg må retenke litt om jeg skal gå innaskjærs eller uttaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.