Frivakt Startet 19.August.2014 Del på Facebook Startet 19.August.2014 Jeg har nylig tatt service på Wallas-kjøkkenet. Samtidig laget jeg en trinnvis beskrivelse av arbeidet, illustrert med bilder. Tenkte dette kunne være nyttig for andre som skulle ta denne jobben for første gang. Men så viser det seg at jeg ikke kan publisere dette i Dokumentarkivet uten å bryte reglene, og her på forumet er det ikke mulig å legge ved filer. Jeg legger derfor bare ut denne meldingen her, så kan du sende meg en IM dersom du vil ha en kopi av dokumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Ingen problem å laste opp bilder her. Se beskrivelse her:https://baatplassen.no/i/topic/96401-hvordan-legge-inn-bilder/ Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Dette er et dokument på 16 sider med 32 bilder. Blir litt for mye jobb når jeg ikke kan laste opp PDF-en i en operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) Dersom ikke PDF-filen er alt for stor, kan du få plassere den på min hjemmesiden min og linke til den her,kan det være så vanskelig da? Og gidder du å bruke du 10 minutter, har du lastet opp bildene her også. Jeg går ut fra at du har originalene i et annet format enn PDF på PC'n din. Skulle du selv ha promblemer med 100x'n du ikke har funnet ut av, hadde jeg et slikt apparat i 15 år og kjenner det inn og ut. Wallas 95D har jeg nå, med mange "innside" bilder om service dersom noen er interssert. Lars H. pt. Fjälbacka mitt webcam Redigert 19.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) For å lese denne instruktive veileddningen i PDF-format klikker du HER. Redigert 19.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Godt utført gib , bortsett fra: Fiberstrømpene (bilde 27) skal være montert fra brennerbunnen og gjennom gummiringen (bilde 25). Strømpene fungerer som isolasjon slik at ledningene ikke skal komme i kontakt med hverandre om de skulle bli skadet pga varme og skape en kortslutning slik at kretskortet går "ad undas". Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Frivakt Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Takk for viktig presisering! Dette er dessverre ikke så lett å lese ut av skissen som følger rep-settet. Fiberstrømpene er merket med tallet 7 der: Jeg tar nye bilder når jeg retter dette på mitt eget apparat. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Da får du gi meg en mail slik at vi får ordnet opp "oppskriften". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Rolf Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Hva med å legge denne service beskrivelsen i Dokumentarkivet også, ser det allerede ligger flere dokumenter der fra @Wallas Service. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Frivakt Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 (redigert) Da har jeg rettet opp bilder og tekst etter kommentaren fra Wallas Service. Lars H. har lagt den nye PDF-en inn bak linken i hans innlegg ovenfor. Da skulle alt være i orden. Takk til begge to! Redigert 21.August.2014 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Takk for en flott beskrivelse og gjennomgang av operasjonen Jeg har hatt to Wallaser, det første med metallplater og varmelokk, og nå har jeg en 100 ceramic. Begge har virket perfekt, (bortsett fra da jeg brukte BT sin lampeolje) og jeg er imponert over denne teknologien. Lampeoljen var for fet, og apparatet tente ikke skikkelig. Jeg byttet til en fritidsparafin kjøpt i Strømstad, den renset både veke og brennkammer, og Wallasen brenner nå som aldri før og ferien ble reddet Men hvis jeg engang må bytte veke eller glødetråd, skal jeg følge denne oppskriften. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Jeg hatr fått en revolusjon med vårt apparat etter tips fra Wallas Service her på forumet. Fritidsparafin funker myyyye bedre. Klarere flamme, mer flamme og kortere oppstartstid. Innmari i irriterende atr jeg ikke har visst dette før :-) Servicekit er bestilt, båten skal være dønn strøjken før salg mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Wallas Service Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Da har jeg rettet opp bilder og tekst etter kommentaren fra Wallas Service. Lars H. har lagt den nye PDF-en inn bak linken i hans innlegg ovenfor. Da skulle alt være i orden. Takk til begge to! Samme fremgangsmåten er det også for Wallas 800, 800t, 90 og 90t Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hva med å legge denne service beskrivelsen i Dokumentarkivet også, ser det allerede ligger flere dokumenter der fra @Wallas Service. La den inn nå i Dokumentarkivet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Rolf Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Følgmakrellen Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Hei! Flott servicebeskrivelse. Virkelig nyttig at noen tar seg tiden å lage slike. Har selv kjøpt en båt med en Wallas safeflame ceramic 100. Er det noen som vet forskjellen på 100 og 100x? Kan denne servicebeskrivelsen også brukes for 100? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Det er forskjellig brenner på 100 og 100x, og dermed ikke lik servicebeskrivelse. Og det er her forskjellen ligger - selve brenneren. 100 har en såkalt S-brenner og det er ikke laget (så vidt meg bekjent) egen servicebeskrivelse for dette kokeapparatet. Men i verktøykassen til Maritim ligger en beskrivelse om skifte av servicesett på Wallas varmer 1300/1800/2400/3200, og det er samme delene som brukes i et 100 kokeapparat. Noen forskjeller er det mht returrøret og føleren for etterkjølingstermostaten, men i utgangspunktet er det ganske så likt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Følgmakrellen Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Takk, greit å vite :) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.Desember.2023 Del på Facebook Svart 25.Desember.2023 Kan noen fortelle meg i hvilke spor dette metallbeslaget på sugesida til vifta skal sitte? Er ihvertfall to mulige posisjoner. Ramlet ut mens jeg demonterte så fikk ikke sett hvor den sto :) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli Vi har Wallas 90 som har vært i båten siden den var ny i 2010. Den keramiske toppen sprakk fir 2 år siden, men den har funger fint likevel helt til nå. Begynt å lage boffelyder under start og noen ganger et større boff også slukker den. Har fått tak i et brukt apparat som var lite brukt og montert dette. Dette er ikke brukt på noen år. Det startet fint og ingen ulyd og varmen kom fort. Men er to ting jeg blir usikker på. Det kommer litt grå røyk ut i underkant der returslangen kommer ut. På undersiden av brennkammeret. Røret for returolje blir varmt. Den er jo montert mot den sorte plastikkslangen. Er det normalt? lagt ved bilde av det gamle apparatet der koblingen til returslsngen er tydelig bare som illustrasjon. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 22.Juli Del på Facebook Svart 22.Juli Vi har Wallas 90 som har vært i båten siden den var ny i 2010. Den keramiske toppen sprakk fir 2 år siden, men den har funger fint likevel helt til nå. Begynt å lage boffelyder under start og noen ganger et større boff også slukker den. Har fått tak i et brukt apparat som var lite brukt og montert dette. Dette er ikke brukt på noen år. Det startet fint og ingen ulyd og varmen kom fort. Men er to ting jeg blir usikker på. Det kommer litt grå røyk ut i underkant der returslangen kommer ut. På undersiden av brennkammeret. Røret for returolje blir varmt. Den er jo montert mot den sorte plastikkslangen. Er det normalt? lagt ved bilde av det gamle apparatet der koblingen til returslsngen er tydelig bare som illustrasjon. Tatt wallasen ut og sjekket brenneren etter beskrivelsen tidligere i tråden. Temperaturføleren var montert feil og det var lagt i en kobberring over inn mot glasset. Den stod ikke i beskrivelsen. Fjernet den og renset opp og monterte føleren riktig. Ny test. Så ingen røyk ved oppstart, men det kom fortsatt litt etterhvert. Her er noe blitt veldig feil. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 28.Juli Del på Facebook Svart 28.Juli Da er wallasen servet og fungerer. Hadde ikke fått til dette uten veldig bra beskrivelse med bilder fra @Frivakt. Endte med å bruke temp føler fra vårt gamle apparat og montere i bytteapparatet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.