Jump to content

Sette ankeralarm ved svai, i senter eller i enden av radioen


Normarco

Recommended Posts

Som delvis fersk på ankring lurer jeg på om jeg tenker riktig når man setter alarmen.

 

Slik som jeg rent logisk tenker vil jeg sette alarmen på når jeg slipper anker, altså i senter. Elsempelvis 10 mtr dypt, 40 mtr kjetting og sette alarm på ca 100 mtr (eller hva det måtte bli i Nm)

 

Eller skal den settes i utkanten av radien

 

Hva er riktig tenkt? Raymarine C70

 

-NORMARCO-

 

PS: radioen i overskriften skal være radien[emoji16]

Redigert av Normarco (see edit history)
Link to post

Ingen årsak. Det er flere fordeler ved å bruke en app i stedet for plotteren. Strømforbruket er gjerne lavere, og i køya er det større sannsynlighet for å våkne av en telefon som ligger 50cm unna, enn plotteren. Og hvis du ikke har en helt ny plotter, er telefonens posisjon gjerne mer nøyaktig. Nye telefoner (og plottere) har gjerne støtte for GLONASS (russisk posisjoneringssystem) i tillegg til GPS. Med telefonen er det ikke uvanlig at jeg har fix på 25-30 satellitter, mens plotteren kun har 12. Det gir større nøyaktighet og mindre risiko for falske alarmer.

Link to post

Selvfølgelig er det båtens posisjon som er interessant. Det er da også båtens posisjon som blir registrert av enhver ankervakt. Men når man ligger på svai, vil posisjonen svært ofte endre seg i løpet av natten. Sjøbrisen avtar en stund etter solnedgang, og noen timer etter får man landbris i stedet. Jeg ønsker ikke å bli vekket av ankeralarm midt på natten fordi jeg har dreiet 180 grader rundt ankeret og flyttet meg 80 meter. Dette er forventet, og jeg har tatt hensyn til dette når jeg har ankret opp.

 

Derimot ønsker jeg å bli vekket dersom jeg har flyttet meg 20 meter lenger bort fra ankeret, og denne posisjonen ikke kun er et enkelttilfelle, men at den er bekreftet gjennom flere observasjoner, og at nøyaktigheten er innenfor toleransene.

Jeg setter derfor ankeralarmen slik at den går dersom man kommer utenfor en sirkel som er definert ved ankerets posisjon og radiusen. Radiusen er ankerkjettingens lengde + akseptabel dregging + maks forventet misvisning fra posisjoneringsinstrumentet. Og så finnes det filtre som kan ekskludere upålitelige posisjonsbestemmelser, og vente med å la alarmen gå til posisjonen er bekreftet eller det har gått f.eks 1 minutt uten noen nøyaktig posisjon.

Redigert av H80 (see edit history)
Link to post

Det at vinden snur 180 grader i løpet av natten, er svært vanlig i Oslofjorden og på den svenske østkysten, dersom det er stabilt vær/lufttrykk. I godværsperioder (da de fleste er ute og seiler) er det "solgangsbrisen" (havbris/landbris) som står for det meste av vinden. Hvis du ser mot land, kommer denne vinden gjerne fra venstre på ettermiddagen. Når landområdene avkjøles noen timer etter midnatt, og blir noenlunde like varme som sjøen, vil vinden stoppe opp. Etterhvert blir de kaldere enn sjøen, og da vil man oppleve fralandsvind. Denne fralandsvinden vil etterhvert, på grunn av jordrotasjonen, dreie slik at den kommer fra høyre når du ser fra sjøen mot land.

 

Det er selvfølgelig også andre ting som spiller inn, men på mine turer, i godt vær, er det regelen heller enn unntaket at vinden snur i løpet av natten.

Link to post

Som sagt så bruker jeg sjelden alarm men om jeg bruker det så blåser det rimelig godt og da legger jeg alarmen der båten ligger.

 

GPS-signal variere litt og om man ligger akkurat der man ligger eller 10meter til siden det vil variere selv om man ikke flytter seg.

 

Men la oss si jeg ligger på 5meters dybde, jeg har ute 8ggr dybden altså 40meter som ikke er unormalt når forholdene er såpass at jeg bruker alarm, da kan vi si at fra kant til kant så er det rundt 80meter. Jeg legger da alarmen på 80meter og blir aldri vekt sålenge ikke kjettingen begynner å strekke på seg 180grader fra der jeg lå først. Gjør den det vel da er det helt i orden for meg å våkne og stikke hodet ut av cocpit for å sjekke.

Link to post

Jeg bruker alltid ankeralarm, og har gjort det i over 10 år. Man kan jo velge hvordan man gjør det, men med mindre man virkelig ønsker å bli varslet om en endring i båtens posisjon, så settes alarmen når ankeret droppes, med den avstanden som jeg slipper i meter kjetting, pluss feks. 20 meter, som går med til å kjøre ned anker, samt ta høyde for unøyaktigheter i gps. Jeg setter alltid på spor, slik at jeg ser hvor båten har vært. Setter man spor på når man ligger ved ei kai, ser man som Enzo sier at en båt som ligger stille også flytter seg. Hvis jeg legger ut 50 meter settes alarmen gjerne på 70 meter. Da har jeg fort mer enn 25 meter fra der båten kan ligge, og til der alarmen går. Har ennå tilgode å bli vekket av ankeralarmen, men den har gitt oss alle veldig god søvn. Alarmen er på 90dB ved kartbordet, og sånn passe høy på plotteren i cockpit. Pleier også å hukke av for min og maks dybde, samt gps og lav spenning på plotter. Vindskift inntil 180 grader er også mulig å legge inn, men det gjør jeg aldri. Ankeret setter seg alltid, og jeg vil kun ha beskjed dersom det ikke gjør det. Ligger man med tamp i land, er det mer aktuelt med en alarm på vindretning og styrke. Høres sikkert ut som mye alarmer, men om man er flink og ikke setter ut en masse falske alarmer, så gir slike alarmer trygghet og god nattesøvn. Er det et forferdelig uvær, og jeg finner en plass med lite sjø og gode ankringsforhold, så trekker vi bare for gardinene og finner fullstendig roen.

 

Tips til dem som bruker ankeralarm på ipad/iphone, men har en plotter ute i cockpit. De fleste plottere har utgang for ekstern alarm. Kjøp 5 meter kabel og en buzzer på clas ohlsson, så har du 90dB i salongen for under 200 kroner.

Link to post

Men la oss si jeg ligger på 5meters dybde, jeg har ute 8ggr dybden altså 40meter som ikke er unormalt når forholdene er såpass at jeg bruker alarm, da kan vi si at fra kant til kant så er det rundt 80meter. Jeg legger da alarmen på 80meter og blir aldri vekt sålenge ikke kjettingen begynner å strekke på seg 180grader fra der jeg lå først. Gjør den det vel da er det helt i orden for meg å våkne og stikke hodet ut av cocpit for å sjekke.

Men da går jo heller ikke alarmen før du har dregget 80 meter. Da er det ofte litt i seneste laget, man risikerer å gå på grunn, treffe land, eller f.eks en annen båt som har ankret opp bak deg etter at du har lagt deg.

 

På appen jeg bruker, er det mulig å angi retning og avstand til ankeret. Appen regner så ut posisjonen. Da slipper man å måtte fikle med ankeralarmen mens man legger ut ankeret. Man kan forøvrig også angi sektor, dersom man ligger slik til at det blir et problem dersom vinden dreier f.eks mer enn 90 grader.

Link to post

Men da går jo heller ikke alarmen før du har dregget 80 meter. Da er det ofte litt i seneste laget, man risikerer å gå på grunn, treffe land, eller f.eks en annen båt som har ankret opp bak deg etter at du har lagt deg..

80 meter om vinden snur 180gr ja. Men der er det ingen båter for de blir jo også påvirket av vinden.

Tenker du på dregging den veien jeg alt har satt ankeret så bryr jeg meg ikke om den faren.

Jeg tror kjettingen står i fare for å ryke før jeg dregger da og da blåser det full storm og da er jeg i cockpit uansett :-)

Link to post

Ankervakt settes der ankret slippes.

 

Er det ikke båtens posisjon i forhold til der en slapp ankret som er interessant?. Det er båtens posisjon som blir registrert av enhver ankervakt. Når man ligger på svai, vil posisjonen svært ofte endre seg i løpet av natten. Sjøbrisen avtar en stund etter solnedgang, og noen timer etter får man landbris i stedet. Mange steder særlig Danmark blir det tidevannsstrømmer som flytter på båten.

Jeg ønsker ikke å bli vekket av ankeralarm midt på natten fordi båten har dreiet 180 grader rundt ankeret og flyttet meg 80 meter.

Det er bare med stabil vind mellom 10 - 20 ms eller mer at en ligger samme veien, men selv da er jeg interessert i om

avstanden til der jeg slapp ankret ikke øker for i så fall sitter ikke ankret.

 

​Skal jeg ankre i en bukt med mange båter så holder jeg meg unna de båtene med liten vinkel på kjettingen. Ankrer foran eller bak en som har lagt ut nok kjetting, da har vi samme avstand når vi svinger rundt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hyggelig at du er enig med meg, roger-jo, men det er ikke nødvendig å gjenta ordrett det jeg allerede har skrevet i tråden.

 

Vinkel på kjettingen er forøvrig en dårlig indikator på kjettinglengde, den vil variere med tyngden på kjettingen (inkl. evt daumann). Den som ligger med strammest kjetting er ikke nødvendigvis den som ligger tryggest.

Link to post

80 meter om vinden snur 180gr ja.

Nei, det er dersom vinden ikke snur, men forblir konstant, at du ikke får noen alarm før ankeret har flyttet seg/dregget 80 meter. Dette er den største ulempen med å bruke båtens posisjon _etter_ oppankring som utgangspunkt for ankeralarmen. Hvis vinden snur 180 grader og ankeret ligger noenlunde rolig kan du få en "falsk" alarm, men det er mer irriterende enn farlig.

Link to post

Hyggelig at du er enig med meg, roger-jo, men det er ikke nødvendig å gjenta ordrett det jeg allerede har skrevet i tråden.

 

Vinkel på kjettingen er forøvrig en dårlig indikator på kjettinglengde, den vil variere med tyngden på kjettingen (inkl. evt daumann). Den som ligger med strammest kjetting er ikke nødvendigvis den som ligger tryggest.

Så slapp jeg å skrive alt på nytt, la til noen ord :thumbsup: ,

De fleste har 8mm kjetting.

Med litt erfaring så ser en hvilken båt som har 2 ganger dybden og hvem som har 5 ganger. uten vind henger alt rett ned, da bruker en skjønn og holder bra avstand.

 

Kan ikke ha bommet stort siden avstanden er lik etter vi har svingt 180 grader.

Og det er de med 2 ganger dybden som mister feste og kommer bakkende gjennom feltet når kveldsbrisen kommer.

Daumann et det ikke mange som bruker og det ser en, den bør være på 15 til 25 kg kommer an på vinden

Og med ankerseil slipper en de kraftige rykka hver gang båten jager..

 

Så fasiten bør være.

Ankervakt settes der ankret slippes.

3 til 7 ganger dybden kommer an på vindstyrken.

Daumann 15 til 25 kg

Og med Ankerseil sover en trygt.

Eller en gjør som en vil, ha en forrykende helg..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...