Jump to content

Hvor lenge holder motoren?


Hallaron

Recommended Posts

I lokalavisa (Agderposten) var det i går litt båtstoff!! Selvfølgelig leste jeg dette og nederst på siden står følgende å lese "En salvannskjølt motor ruster fra innsiden, og holder gjerne 10 år før den må byttes"

hjelp!!!!! motoren i Seamasteren er 28 år gammel og i Maxi'en 24. reneste metusalem motorene !! Jeg er klar over at disse motorene er gamle og kan svikte, men jeg syntes 10 år var veldig lite! hv slags erfaringer har dere?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ei snekke som jeg solgte i 2001. I den stod det en saltvannskjølt Volvo Penta MB10A fra 1975. Den var da 26 år når jeg solgte båten, dog hadde den gått i ferskvann noen år tidlig i sitt liv.

 

Den begynte å få litt høy temperatur på slutten men om det skyldes feil på termostaten eller om kjølekanalene begynte å bli tette det vet jeg ikke. Uansett så er det vel mulig å få renset opp kjølekanalene?

 

Motoren fungerte ellers utmerket og startet villig hver gang.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i fjorhøst motor som har gått 3 år i saltvann, jeg vil kun bruke motoren kun i ferskvann. Jeg lurer også på hvordan dette innvirker på levetiden til motoren!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo mye bedre å kjøre motoren i ferskvann enn i sjøvann så du slipper sikkert å tenke på noe rust/tæringsproblem i kjølesystemet på motoren. Da er det nok andre ting som heller dukker opp av problemer etterhvert som motoren får noen år på seg.

 

I ferskvann så bruker man vel magnesium i stedet for sink som offeranoder?

Link to post
Share on other sites

er det noen som har erfaring med at en saltvannskjølt motor har rustet helt i stykker? Jeg regner med at det er når kjølevannskanalene ruster slik at det blir åpning inn til sylinder eller olje. kan liksom ikke huske at jeg har snakket med noen som fortalte at nå var den gamle motoren hinsides reparasjon.... Det er vel heller det at en stadig må flikke og fikse på den og går lei av dette?? Eller ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 55 modell FM L5 for 2 år siden. Den hadde lekkasje fra en kjølekanal i toppen til en av sylinderne pga rust i toppen. Det lakk da via topppakningen inn vann. Men tok av toppen, leverte den til Larvik Motor som slipte/planet ned toppen ca 0,8 mm,monterte og alt var ok igjen. Så nå regner jeg med at den holder i mange år til.

 

Far til en kamerat har en 1938 modell Marna, som brukes hver sommer med saltvannskjøling den óg, og hittil har ikke rusten vært noe problem, den er jo bare 67 år, knapt blitt pensjonist!

Link to post
Share on other sites

er det noen som har erfaring med at en saltvannskjølt motor har rustet helt i stykker? Jeg regner med at det er når kjølevannskanalene ruster slik at det blir åpning inn til sylinder eller olje. kan liksom ikke huske at jeg har snakket med noen som fortalte at nå var den gamle motoren hinsides reparasjon.... Det er vel heller det at en stadig må flikke og fikse på den og går lei av dette?? Eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, du har rett i at toppene kan byttes og motoren overhales, men det lønner seg sjelden.

Tærer det hull i f.eks en Penta md2b så koster det fort 15-20.000 for en ny topp og bytting.

Da blir det nok ny motor heller.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Min MD5B er original i båten fra 1983. Den går fremdeles som ei klokke, men kjølekanalene viser skumle tegn til forstoppelse. I fjor falt temperaturgiveren ut (med stor vannlekkasje utover i salongen :cryin: ) fordi gjengene i festet var tæret bort. Jeg orker ikke bruke altfor mye av fritida på å slåss mot forfallet, og kostnadene ved kontinuerlig utbytting og renovering av gamle deler beløper seg fort til en halv ny motor, så jeg har skåret gjennom og bestilt en ny 2010. Skal montere den i august. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forkalkning i kjølekappen skjer raskere enn de fleste tror, på sjøvannskjølte motorer .

Hadde selv en 5 år gammel sjøvannskjølt Bukh DV 48.

Selv om jeg skiftet sink hvert år på denne var jeg litt urolig for dette med tæring.

Særlig etter at eksosbendet ble opptært, ble jeg betenkt!

Denne monterte jeg orginal ferskvannskjøling på. Det så helt j..lig ut i de hulrom jeg kunne se,hvitt kalk/saltbelegg og rust "grøt" hele veien.

Jeg renset motoren med oppskrift fra en eller annen service-bulletin fra Volvo.Kjøpte noe syre på apoteket,samt noe hvitt pulver som skylle nøytralisere denne etterpå,men var alikevel plaget med at tempen gikk i taket etter en stund. Måtte gjenta denne prosessen flere ganger før det ble bedre.

Termostater for sjøvannskjølte motorer bør ikke være over 55-60 grader da sjøvannet utkrystalliserer salt. Når det først har dannet seg belegg i kjølekanalene klarer ikke vannet å lede bort varmen raskt nok og denne prosessen bare fortsetter/ øker.Kalken /saltet/ rusten fungerer som isolasjon mot kjølevannet og den egentlige temperaturen på motoren er ofte høyere enn det instrumentet viser.

 

Tæring på motor influeres også i stor grad med kvaliteten på strøm-anlegget ombord og ikke minst strømmsystemet i marinaen der man ligger.

 

Det går heller ikke ann å sammenligne en sjøvannskjølt gammel malm-sliter med en moderne lettvekter!

 

Jeg har den beste tro på at en saltvannskjølt motor KAN være kondemnabel etter 10 år, og at den KAN vare både i 20 og tredve år hvis man virkelig tar vare på motoren!!!!

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Meldinger om motorer som er gjennomtært etter 5 års fritidsbruk får meg virkelig til å undres ---

En kjenning oppå Namdalskysten hadde en utgammel Sabb (godt over 30 år) som fikk tæringshull fra kjølekanalen og inn til sylinderen. Karen pusset rent og la i stålplast. Sjarken gikk ut daglig i hvertfall i 10 nye år!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

er det noen som har erfaring med at en saltvannskjølt motor har rustet helt i stykker?

Hva med denne historien: Ford Merlin 450 hk rekke-sekser, gangtid ca. 400 timer, tæret tvers gjennom fra kjølekappen til to-tre sylindre. 4X10 mm hull innerst i sylinderveggen, økende til 90X40 ytterst i kjølekappen. Dette var en Maxion motor såkalt Brasil-Ford, beregnet på lastebiler, traktorer, landbruksmaskiner og i alle fall IKKE båt ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hadde 16 - 17 år gammel MD5B i Fenix'en min, og tok den ut fordi "gutta hos Volvo" mente det var på tide. Herregud, å sette fingeren på de mest utsatte stedene for korrosjon (ja, den var saltvannskjølt) var som å sette fingeren i vått knekkebrød! Jeg glemmer aldri synet av "avgaskröken", så fin og grønn, og det var bare å stikke finger'n rett gjennom......

Jeg er glad jeg gjorde som de sa, men det kostet for 7 år siden blodige 21 lapper etter at det ene hadde tatt det andre.... Hadde jeg visst bedre da hadde det selvfølgelig stått ny motor der, men når det ene tar det andre, bla, bla, bla.

Men jeg sov i hvertfall godt til slutt.

Og hvis det er noen som lurer på hvorfor jeg i dag har en B30 i Windy'n, så må de gjerne det :lol: Men det grenser til sinnsykt :cool:

Link to post
Share on other sites

IH Harvester traktormotorer hadde i sin tid en motorserie der det var problemer med tæring,og de

gikk jo med bare ferskvann vil jeg tro. Problemet ble løst med et kjølevannsfilter som inneholdt en

sinkanode. Konklusjonen må bli at det er ikke bare saltvannet , men også konstruksjonen , som avgjør

om en motor er mere utsatt for korrusjon enn andre motorer er. :wink:

Link to post
Share on other sites

IH Harvester traktormotorer hadde i sin tid en motorserie der det var problemer med tæring,og de

gikk jo med bare ferskvann vil jeg tro. Problemet ble løst med et kjølevannsfilter som inneholdt en

sinkanode. Konklusjonen må bli at det er ikke bare saltvannet , men også konstruksjonen , som avgjør

om en motor er mere utsatt for korrusjon enn andre motorer er. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

På Forden med Bowman kjøling er det frarådet å ha sink montert. Dette kunne resultere i mistet garanti da dette kunne gi økt tæring :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

På Forden med Bowman kjøling er det frarådet å ha sink montert. Dette kunne resultere i mistet garanti da dette kunne gi økt tæring :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Merkelig :crazy: Hensikten med sink er jo for å "lure" tæringskreftene til å angripe det svakeste punkt

derfor heter det jo offeranode. Mulig Forden er laget av en "simplere" legering enn sink da :confused:

Men da har du et aldrig så lite problem vil jeg påstå :wink:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i fjorhøst motor som har gått 3 år i saltvann, jeg vil kun bruke motoren kun i ferskvann. Jeg lurer også på hvordan dette innvirker på levetiden til motoren!

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at du er klar over det, men for sikkerhets skyld : I saltvann står det en annen termostat enn i ferskvannskjølt, fordi saltvann krystaliserer ved ca 60-65 grader (tror jeg det var??). Motoren trives derimot best på 80-85 grader så siden du nå bare bruker den i ferskvann kan du utmerket kjøre den på ferskvanns termostat. Så hvis du ikke har byttet allerede, vurder det.

 

Jeg byttet en salvannskjølt AQ130 (Marine B20) som var over 20 år for noen år siden (av andre årsaker enn tæring). Den så for mitt utrenede øye ut til å være i grei forfattning hva rust/tæring angår.

 

Motoren står foresten fortsatt i garasjen (uten forgasser etc), og kan avhentes gratis i Stavanger dersom noen ser syn på den.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

IH Harvester traktormotorer hadde i sin tid en motorserie der det var problemer med tæring

Dette var nok et Maxion-produtk. Brasilianerne har bygget og bygger motorer for IH som også forsyner Ford med motorer. Powerstroke-serien er f. eks. bygget av Maxion.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva med denne historien:  Ford Merlin 450 hk rekke-sekser, gangtid ca. 400 timer, tæret tvers gjennom fra kjølekappen til to-tre sylindre.  4X10 mm hull innerst i sylinderveggen, økende til 90X40 ytterst i kjølekappen. Dette var en Maxion motor såkalt Brasil-Ford, beregnet på lastebiler, traktorer, landbruksmaskiner og i alle fall IKKE båt ...

<{POST_SNAPBACK}>

Marinisert bilmotor og marinemotor er to helt forskjellige verdener.
Link to post
Share on other sites

Merkelig  :crazy:  Hensikten med sink er jo for å "lure" tæringskreftene til å angripe det svakeste punkt

derfor heter det jo offeranode. Mulig Forden er laget av en "simplere" legering enn sink da  :confused:

Men da har du et aldrig så lite problem vil jeg påstå  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med zink på Forden fikk jeg forklart av en som har jobbet med disse motorene i en mannsalder. Verken motor eller Bowman marinisering skulle ha zink. Dette ville foringe motoren pga. kvaliteten i motoren og Bowman utstyret.

 

Jeg følger denne regelen, men har for syns skjyld lagt en zinkanode i sjøvannsfilteret som er koblet til jord på batteri/motor. Har ikke siden 96' registrert noen form for tæring på motoren..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...