Jump to content

Sprayhood vs. fastmontert vindskjerm

Kappa

Recommended Posts

Sprayhood'en må skiftes før neste sesong. I den forbindelse vurderer jeg å investere i fastmontert vindskjerm. Ometall og Höno heter to svenske firmaer leverer vindskjermer til ettermontering.

Båten min har dobbeltkrum sarg (base) på hyttetaket som feste for sprayhood'en. Jeg er usikker på om dette egner seg for ettermontering av fastmontert vindskjerm. Synspunkter og faktiske erfaringer mottas med takk.

Om det egner seg kan vel produsenter av fast vindskjerm svare på.. Så jeg vill sent en forespørsel til Höno blant annet, men informasjon om skuta du har..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bakdelen med fastmontert vindskjerm er at sikten framover kan bli nokså dårlig etter en frisk seilas og rutene fulle av salt.. litt avhengig av båttypen du har og utsikt framover selvfølgelig. Rutene kan også bli litt i veien for tau og bevegelse fram mot fordekk, også avhengig av hvordan båt du har. Fordelen er et permanent varig arrangement, det kan gi båten et utseendemessig løft, det kan fungere som griperekke når du skal på fordekket, du får en plass som kona kan bruke til ryggstø når hun soler seg.. har du i tillegg en liten hardtopp i forbindelse med vindskjermen får du et tett og fint tak over nedgangsluka, en fordel i dårlig vær.

Har ikke egen erfaring, men her er et eksempel på en Albin Viggen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?sort=1&ref=fas&finnkode=50071859

Jeg er enig i at en slapp sprayhood med irriterende trykk-knapper og plast-vinduer man knapt kan se i gjennom er irriterende. Likevel tror jeg jeg heller ville legge penger i å få en godt fungerende sprayhood, fordi det blir mer fleksibelt og det finnes etterhvert mange gode løsninger der ute.

Synes dette ser meget fint ut Framtia..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...