Free Lillehammer Startet 21.August.2014 Link til dette innlegget Startet 21.August.2014 Måtte berges utenfor Skagen i går av dansk sjøredningstjeneste. Det gikk hart utover pullpit og rekkestøtter. Hvilke firmarer i Indre/Ytre Oslofjord er gode på slike rep./nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Stygge saker, du må fortelle litt om hva som skjedde! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 jeg fikk reparert rekkestøtteinnfesting hos Skjærhalden marina (heter det vel) i vår. Aller ytterste Oslofjord, med litt velvilje. Jeg ville sagt allerinnerste Skagerrak... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 ennu lenger ut, enn mer velvilje.....på Orust, har jeg ett par firmer ! send IM der som aktuellt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Jeanneau har systemrekke fra Goiot. Forhandles av Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Takker for tips! Tar en sjekk med Seatronic når jeg kommer hjem, Mulligan. Det var en heftig seilas, Lazyjack. Har vært ute i en del heftig havseilas før, men denne turen til Skagen slår vel alt for min del. Rolig seilas nedover fra Kambo. Ca. 25 nm N for Skagen gikk vinden fra 8 ms V over til 24 ms V. Vi sluttet å seile da vinden passerte 20 ms. Hadde da revet all duk og hadde ikke stormfokk med. Da vi drev ned forbi Grenen, begynte funksjoner på motoren å gi seg. Giveren på dieseltanken takket for seg og vi hadde problemer med å nå fullt turtall på motor. Selv med baugen rett mot Skagen, drev vi rett sørover. Lyngby radio ble løpende konferert over VHF. Med så kraftig vind fra V var det ingen mulighet til å krysse inn. Vi begynte å bli short på diesel (uten å kunne sjekke hvor mye som faktisk var igjen). I de enorme bølgene som vi var i, vurderte jeg det som fullstendig uforsvarlig å ligge i motorrommet og skru. Lyngby radio rekvirerte sjøredning. Da de kom ut, sendte de (utrolig nok) over en redningsmann (ekstremt dristig manøver). Han satte dobbelt sleper og det ene slepet røk av festet etter en tid. Dette røsket med seg pullpit på styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Takk for historien, det må ha vært en skremmende opplevelse! Har selv seilt Skagen Race i mye vind, det økte til rundt 20 m/s fra SV da vi nærmet oss Skagen. Med fralandsvind så ble det ikke så voldsom sjø og vi hadde heller ikke kompliserende faktorer slik du hadde. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Dramatisk det der! Fint deg gikk såpass bra. Håper du får ordnet båten igjen. Det blir kanskje en forsikringssak? Når du får summet deg og får oversikten ville det også være interessant å få vite hvorfor motoren fusket. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Forsikringssak er opprettet, NilsPils. Frem til nå har motoren vært verdens mest pålitelige. Yanmar GM 20 fra da båten var ny i 1987. Vært i mye ruskevær før og dieselfilter byttes ofte, så det vil overraske meg om det var grums som gjorde det. Fikk et lite forvarsel noen timer før for da datt plutselig dieselmåleren ut - helt død. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.