Jump to content

Pullpit og rekkestøtter: Hvem ordner i Indre/Ytre Oslofjord?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Takker for tips! Tar en sjekk med Seatronic når jeg kommer hjem, Mulligan.

Det var en heftig seilas, Lazyjack. Har vært ute i en del heftig havseilas før, men denne turen til Skagen slår vel alt for min del.

Rolig seilas nedover fra Kambo. Ca. 25 nm N for Skagen gikk vinden fra 8 ms V over til 24 ms V. Vi sluttet å seile da vinden passerte 20 ms. Hadde da revet all duk og hadde ikke stormfokk med. Da vi drev ned forbi Grenen, begynte funksjoner på motoren å gi seg. Giveren på dieseltanken takket for seg og vi hadde problemer med å nå fullt turtall på motor. Selv med baugen rett mot Skagen, drev vi rett sørover.

Lyngby radio ble løpende konferert over VHF. Med så kraftig vind fra V var det ingen mulighet til å krysse inn. Vi begynte å bli short på diesel (uten å kunne sjekke hvor mye som faktisk var igjen). I de enorme bølgene som vi var i, vurderte jeg det som fullstendig uforsvarlig å ligge i motorrommet og skru.

Lyngby radio rekvirerte sjøredning. Da de kom ut, sendte de (utrolig nok) over en redningsmann (ekstremt dristig manøver). Han satte dobbelt sleper og det ene slepet røk av festet etter en tid. Dette røsket med seg pullpit på styrbord side.

Forsikringssak er opprettet, NilsPils.

Frem til nå har motoren vært verdens mest pålitelige. Yanmar GM 20 fra da båten var ny i 1987. Vært i mye ruskevær før og dieselfilter byttes ofte, så det vil overraske meg om det var grums som gjorde det.

Fikk et lite forvarsel noen timer før for da datt plutselig dieselmåleren ut - helt død.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...