Jump to content

Hvilket verktøy til å trekke ut spiker i kravell trebåt?

ut mot havet

Recommended Posts

Rekner med at det må finnes eit spesielt verktøy for uttrekking av gammel spiker i trebåt, då spesielt til kravell bygd båt då desse har spiker i plank mot spant og kjøl.

Spiker er senka inn i planken og blenda med treplugg, vil tru at ein vanleg spikeruttrekker som tømrer bruker ikkje vil vere egna.

Nokon som veit noko om dette? finnast det spesialverktøy som kan kjøpast?

Hvilke verktøy er en "kjerringkjeft" ?

Spikerpumpe (Bacho) kan brukes, men om spikeren sitter dypt må det hugges i bordet.

http://www.dinjernvare.no/index.php?main_page=product_info&products_id=4586

Kjært barn har mange navn: Kjærringkjæft.

Ellers så tror jeg Bacho spikerpumpe er et bedre verktøy til ditt formål. Fungerer også som glidehammer

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Eg las einkvan plass om ein måte som gjekk ut på å sveisa fast ein spikar i hodet på den innfelte spikeren. Dette arbeidet var noko godt griseri, og ikkje ufarlig med hensyn til brann, men då hadde dei noko som dei fekk fatt i og kunne dra med glidehammer. Uten å ødeleggja bordet.

forresten, dette ordet kjeringkjeft var ukjent for meg, her heiter desse små erlefot.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Hvor gammel er båten?

Om du er heldig så er de gamle spikerene helt tæret opp og det er bare å slå nye inn der de gamle sitter.

Vi hadde en gammel 42 fots kutter og der var det bare å slå nye spiker inn og sette inn trepluggen med tjære og banke på plass.

Bordgangene satt på plass bare av gammel vane. :diving:

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Dette er ein Rolfsnes bygd i 1968, kjøpte den i vår. Har hatt den oppe og skifta ein del drev ved kjølen men har fortsatt lekasje uten at eg klarer å lokalisere det. Mistenker at det kan vere spiker som er gåen.

Korleis kan ein sjå at spiker er gåen og kva verktøy kan eg bruke for å dra ut gammal spiker? dette er spørsmål eg stiller meg og også no her på forumet.

Vil tro at det du skal gjøre er å la gamle spille hvile i fred, og i stedet bore opp og sette inn bronseskruer mellom hver spiker.

Rådet fikk jeg i 2004 av Jeff Lane for å forsterke innfestingen av bunnbordene inn mot kjølen på Festina Lente. Den har samme system som du har, med treplugg utenpå.

Til tross for at jeg ikke har fulgt det gode rådet ennå, så flyter båten godt hver sommer, men den har kort sesong og forsiktig bruk.

Festina_Lente og TMe, takk for gode råd, eg synest dette høyrest ut som det mest fornuftige. Eg brukte denne metoten på ein eldre sjark for ein del år tibake men ein kamerat av meg meinte at den gamle spikaren måtte fjernast. Men det viser seg at sjarken som eg då solgte er tett og god i dag, brukte den gang rustfrie skruer. Men det er vel ikkje naudsynt å forsenke desse og proppe dei?

Redigert av ut mot havet (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...