Bjørn&Ida Startet 21.August.2014 Del på Facebook Startet 21.August.2014 Kjøpt båt i skjeberg sarpsborg kommune. Vi skal kjøre den hjem å trenger litt tips og råd til turen :) vi er kun vant til en daycruiser langs bamble og kragerø kysten. Hvilke rute burde vi velge og når på døgnet burde vi krysse oslofjorden i forhold til vær og vind ? Står en garmin kartplotter i båten men vurdere å laste ned kart til ipaden i tillegg. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 (redigert) Jeg ville gått "bak" Hvaler og ut over Lera/Strømtangen fyr. Bra vær, rett over til Syd for Bolærene, (dårlig vær, bak Hankø og nordover, krysse over mot nordsiden av Bolærene, kortest vei i bølger og mindre sjø), gjennom Vrengen, ut Vestfjorden mellom Stauper og Tallakshavn, innaskjærs ved Tønsberg tønne, nedover til Stavern/Rakke, Nevlunghavn, rundt odden og over Langesundsfjorden. Mange steder å slappe av underveis, vil foreslå Stavern, start tidlig på turen videre så er dere fremme i Langesund før vinden og bølgene kommer for fullt.(om de kommer). Kysten etter Tønsberg tønne er ikke værre enn de traktene du sier du er vant til. Rakke er for mange en skrekk å krysse, men er været greit for din båt kan du gå ruta gjennom. Lett å se på kartet, merket med staker. Er du redd for det,må du gå rundt bøya. Endel lenger, men ikke så "brå" sjø. Sjekk værmeldingen. Redigert 21.August.2014 av Festina Lente IV (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Roger jo Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Gratulerer med båten, hvilken motor er ombord? Har du erfaring med Rognsfjorden når den ikke er snill.Hva er marsfart på båten?Har forrige eier hver ute i dårlig vær i det siste?Er den bar kjørt på flatt vann så sjekk om en kan inspisere dieseltanken.Alt for mange får stopp P,G.A tette filter når det er litt sjø.Hvis ikke du kan det, lær å skifte filter og lufte dieselsystemet før avreise.Ha med ekstra filter.Lurt å ta turen i flere etapper, så en kan bli kjent med båt og motor. Ikke dumt med reserve nav.system. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Bak Hvaler er en god omvei. Vent på vær som dere er komfortable med. Overnatt i båten og gå ut før sola står opp. Rett ut Singlefjorden og nord for koster og tvers over. Lengre inn om du ikke har vhf for mobildekninga forsvinner en stund. Om dere ønsker å se land så bare hold mer styrbord underveis. Da er dere hjemme før dagsrevyen og kan ta en pils i vakre Langesund. Om været er dårlig vil uansett Strømtangen være noe herk å gå med ny båt. Skal dere bruke flere dager ville jeg overnattet på Hvasser, evt Stavern natt 2. Men i valget mellom de tre så hadde jeg gått rett til Langesund ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn&Ida Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 Takk for svar . Volvo penta tamd 31 a , marsjfart rundt 10 knop. Maks fart er 14-15. Forrige eier har nesten ikke brukt båten men kun eid den i 2 år. Kjenner litt til rognfjorden å holder meg helst unna den når den er ille :) vi tenkte å reise bortover om morran så vi fikk reist 10 tida, men det kan hende blir litt seint når turen såpass lang tid. Er 6-7 timer en tid jeg ca vil bruke ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Jeg ville kjørt i rett strekning og da havnet utenfor rakke. Dra i 10 tida? Nei - skal jeg ha lange rolige strekk før det blåser opp pleier jeg å komme frem i 10 tiden. Jeg ville stått opp litt før det ble lyst, kastet loss når det et er lyst nok, og ha kommet ganske langt når kl er 07:00. Men jeg ville ventet til en dag med hyggelige vindforhold - du skal ikke skremme mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Rett ut og over er vel rundt 55nm til Langesund. Marsjer du rundt 10 knop så er nok anslaget på 6-7 timer greit. Husk å ha med dieselfiltre. Om dere går rett over så er det minimalt med navigering. Dere må ut Singlefjorden og også ha god kontroll når dere skal ut i havet nord for Koster, men så er det strake linja til dere er ved Langesund. Ville egentlig hatt kompass ombord i tilfelle rottefelle. Da kan du ta ut kompasskursen til Langesund og ha den som plan B. Føles det tryggere å se land så kan dere også gå ut forbi Skjærhalden, bak Tisler og krysse Oslofjorden over mot Færder. Da har dere kort vei over fjorden og kort vei inn i lunere farvann om været ikke er godt nok. Om været er bra så er det da bare å følge kysten bortover i god avstand. Jeg ville lagt opp en "godværsrute" tvers over (tar deg et par minutter på Ipaden, max), en "sånn passe vær" rute langs kysten på utsiden med avstikkere til smult farvann, og til slutt en mest mulig innaskjærs rute hvor dere går bak Hvaler, via Bolærne, Tjøme, Tønsberg Tønne (Obs, her kan det være humpete) osv. Mot Stavern mot Ula kan du gå Skipsleia litt ute, eller leia bak Svartskjær, alt etter vær og vind. Så er du i Stavern og Rakke står for tur. Har aldri gått indre lei så den vet jeg ingenting om men jeg vil vel tro du bør ha flatt hav for å gå der. I såpass trange farvann er det kort tid fra evt. motorstopp til en kan møte moder jord, om båten har gått uten hikke til Stavern så ville jeg kanskje gått indre. Men ved noe som helst antydning til tull ville jeg gått på utsiden Smult farvann krever mye navigering og jobb for å legge opp ruta. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Ut Tønsberg Tønne og Rakke er ikke noe særlig i dårlig vær. Da er det vel bedre å være så langt ute som mulig? Skjer det noe har du også lengre tid på aktuelle tiltak før du driver på land. I rett strekke over ser du vel land enten forut, nordover eller akterut hele tiden om været er bra og uten tåke/regn. Dette med filtre er jo greit å ha tenkt igjennom - bytt gjerne før du drar så 1) vet du at det er nytt 2) du vet hvor svart det gamle er og 3 ) du vet hvordan det gjøres. Skal du krysse en dag det er dårlig vær ville jeg kjøpt eller lånt et drivanker. Om du må gjøre noe (filterskift) er det stor forskjell på om bølgene kommer fra siden eller forfra. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 (redigert) Her ville jeg sjekket dieseltanken, om mulig sug opp en bunnprøve. er det ikke mann-lokk så er lokket til Tankmåleren en mulighet, sjekk også pakningen til diesel fyllingen. her er en 3 dagers prognose den varsler bølgehøyde også. min erfaring er at det alltid er dønninger som er større enn prognosen sier. http://www.yr.no/kart/#lat=59.12409&lon=10.80114&zoom=8&laga=vind&baseid=PunktUtlandet%3A2707445&proj=3575 Om en skal gå rettover i 6-7 timer er værbestemt og ikke minst hva mannskapet føler seg komfortabel med. Redigert 22.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
andersb Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Hadde tatt en 2-3 timers tur på forhånd om du har mulighet for å sjekke at alt virker/holder. Ellers om du har hjemhavn i langesund/rognsfjorden er jo ca alt en lek i forhold ;) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 det er ikke jordomseiling dette. Kjører man gjennomog forlater ved Vesterøy er det 33 nm i 'åpent' hav og du er oppunder Tønsbergskjærgården og nærme land stor sett hele tiden. Nedfor og ut gir i underkant av 40 nm i 'åpent' lende. Det er ikke lange biten her som foregår langt fra land, så hadde jeg vært trådstarter hadde jeg gledet meg til turen og ikke gruet meg for mye. Men jeg ville kjørt en dag det passet værmessig og ikke nødvendigvis en dag det passet best i forhold til kalenderen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Tror jeg ville satt av et par dager til dette. D.v.s. reise over og gjennomgå båten med selger/overta på ettermiddag/kveld mens det ennå er noenlunde lyst. Så "flytte inn", klargjøre og sjekke at alt er på stell, ikke minst drivstoffsystemet (tappe opp dieselprøve pluss bytte filtrene), sjekke batteristatus/lading og at lanternene virker. Deretter en god prøvetur før dere tar kvelden. Neste dag ville jeg stått opp i grålysningen, sjekka været, valgt rute og kasta loss! God hentetur og lykke til med nybåten! Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 grattis med båt Bjørn Olav :)Ingen store problemer denne turen!Kjørt noen ganger rett over fra strømstad/koster med 6 knop som snittfart.mener det tok ca 7,5-8 timer.Så lenge båten er i stand og godt gjennom så er det bare å vente på ett par dager med rolig vind før avreise :)Av alle turene over der så er det alltid verst når man nærmer seg rakke og rognsfjorden. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
kipp36 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 (redigert) gikk fra stavern til strømstad med min nordan family,brukte 4 timer I ca 11 knop.Grattis med en kjempe flott båt :) og godt det kommer flere I fjorden med klassikeren fra nordan\summer :) har du plass i selve langesund? Redigert 22.August.2014 av kipp36 (see edit history) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Draco24styling Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Ville også brukt et par dager. Ta første etappe til strømstad eller koster. Så straka veien over dagen etterpå. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Ville også brukt et par dager. Ta første etappe til strømstad eller koster. Så straka veien over dagen etterpå.Enig. Rett til Strømstad for å handle, plukk med god sjømat og gå til Koster og nyt god mat og drikke før en stikker tvers over dagen etter. Det vil være en fin start med ny båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.