Jump to content

Noen med erfaring cummins 5,9 210hk?


Alfonzo

Recommended Posts

Dette er nok en 6BT som er forløperen til QSB 5.9 (med common rail) som jeg har. Mekanisk god gammeldags motor som er kjent for å holde lenge med godt stell. Spes de med lavere rating.

 

Finnes i flere effektuttak. Maks rpm på 2600 er samme som min QSB 5,9 230 hk med HD rating (laveste effektuttak) og har rating på 5000 timer i året når de er solgt til yrkesbruk.

 

Det som knekker slike marine motorer er mangel på/ feil vedlikehold og bruk og det påhengte mariniseringsutstyret som f.eks kan føre til varmgang som er drepen om motoren belastes hardt.

 

Kjente svakheter i følge en cumminsguru på boatdiesel.com er "the spinning componets at the front of the engine". Sjøvannspumpene (Sherwood) er kjent for å begynne å lekke og etterhvert havarerer og man skal passe på løpehjul til reimene. Svikt i dette stopper sirkulasjon av kjøling og man får var gang på sekunder.

Varmeveksler og spes aftercooler bør også sjekkes.

 

Les deg opp på Cummisavdelingen på boatdiesel.com så får du mye god info og tips.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

5,9 literen til Cummins er en velkjent og velprøvd motor som har vært på markedet i mange år.

Det er en sliter som ofte ble brukt i fiske og arbeidsbåter. Den har lite til felles med QSD serien

og sammenligninger med denne har svært lite for seg.

 

En 210 hester uavhengig av merke bruker rundt 42 liter diesel i timen på "fullt kjør" (200g/hk/time er en tommelfingerregel)

og skiller seg ikke nevneverdig ut fra andre mht. forbruk.

Hva den bruker på 1800 omdr. må du se i effektkurven for å finne uttak av hk på dette turtallet.

Vil tippe ca. halvparten.

 

3600 timer tilsier at motoren begynner å bli innkjørt.

20-30000 timer bør den gå før det er snakk om noen form for slitasje.

Link to post

5,9 literen til Cummins er en velkjent og velprøvd motor som har vært på markedet i mange år. Det er en sliter som ofte ble brukt i fiske og arbeidsbåter. Den har lite til felles med QSD serien og sammenligninger med denne har svært lite for seg.

 

Det er vel kanskje mere relevant å sammenligne med Fords 5.9 liter, FordSabb 2728 f. eks. som også er kjent for å måtte "skytes".

Skal dog være oppmerksom på det SAP sier om vannpumpen og plasseringen av denne helt nede ved fremre babord motorfeste. Pumpa er knotete plassert og ikke kjent for å være veldig solid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...