Jump to content

propell valg gh14 motor tohatsu 25(30)

turøy

Recommended Posts

10x14 ser ut til å fungere fint på min (johnson 30) kjøpte først ny 10x13 Solas, 5 timer så hadde den store kavitasjonsgroper og faktisk sprekker. Prøvde så med 10x15 men det vart for tungt. kjøpte 10x14 Solas. den har nå gått mer eller mindre på full pinne, Ca 100 liter drivstoff. ser ut som ny. (5700) omdreininger. 28 knop med alle propellene. så det er vel der skroget ikke vil særlig mer.

kan bli feil å sammenligne stigning mellom motormerker om ikke motorene har samme utveksling. Så ikke sikkert en 10x14" er det optimale valget for en Tohatsu. F.eks en 30hk yamaha trives best med 12 eller 13" stigning om jeg ikke husker feil på denne båten

legg ut noen bilder av propellen så kan vi kanskje se om det er kavitasjonnskader

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Helt klart Ivar! Men husker vagt att vi brukte 10x15 på den første gh'n vi hadde når jeg var? 12-13 år da med tohatsu 30hk. kjørte undervannshuset tomt for olje og havarerte.. Kjøpte da et undervannshus fra en 25hk. og på det huset sto det 10x12 propell. Var ypperlig propell til vannskibruk husker jeg. Men fikk håpløst turtall på topp. Godt mulig det er en slik propell som står på trådstarters motor.. Viss det bare er plata som stryper gasseren som er fjerna, min Tohatsu var en "ekte" 30 hk.

litt merkelig.. har hatt propeller som har mistet lakk pga kavitasjon, men aldri opplevd at de gar begynt å sprekke (vel da har det vært pga stein :lol: )

Hadde vært artig å vite hva som har skjedd me denne propellen ja.. Har også som du sier. vert borti propeller som har fått litt kavitasjonsskade i lakken.. Men denne propellen gikk til grunne på få dager. sende den inn igjen til Maritim har vel lite for seg. det blir vel bare vekkasta penger. og melding om "feil propell til båten"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...