Jump to content

Hoppe i havet fra stor høyde

H80

Recommended Posts

I sommer hoppet jeg fra et svaberg i Sandspollen, ca 8 meter over havet. Litt av et adrenalinrush, det er 10-15 år siden sist jeg hoppet fra slike høyder!

Det å hoppe fra 8-10 meter er jo egentlig ikke så dramatisk, og det er vanskelig å skade seg dersom man holder kroppen samlet og det er dypt nok. Jeg har også sett, eller iallefall hørt om, klippestupere som tar sats fra 20-60 meter og kommer noenlunde godt fra det.

Men hvor går grensen for hvor høyt man kan "hoppe i havet" fra, forutsatt at man begrenser topphastigheten med å ligge i X fra utgangspunktet og frem til noen sekunder før man treffer havoverflaten? Og hvis man slipper seg ned med tåspissene først fra 100 eller 500m, hva skjer da? Hvor fort vil det gå, hvor dypt må det være, og vil det være mulig å overleve et hopp fra stor høyde (terminalfart er vel 240-300 km/t) med landing i havet?

Guest Avmønstret#

Høyeste jeg har hoppa er 16m. Sprakk leppa og slo meg veldig under føttene.

Har hoppet 11 meter mange ganger og aldri gjort meg noe men ei som ramla i sjøen fra samme plassen måtte fraktes til sykehuset så...

Har selv hoppet fra Vrengensundet broa en gang. Litt til siden for midten så ikke sikker på akkurat høyde. Kjiler godt i magen.

Det kan på den høyden være gunstig om du hopper i "rørt" sjø, altså ungå flatt vann...

Ellers ville jeg nok sikkert tro at oppimot 40-45m går bra, men man begynner å bli avhengig av god kroppskontroll og lite/ingen vind... ;)

Men da landet du vel ikke med tærne først, Pinkvin? Og hun som ramla i sjøen, hadde kanskje ikke så mye høy i hatten på vei ned? :-)

Men point taken, over 10m begynner det å bli farlig å treffe vannflaten. Hvor fort går det egentlig da?

Er ikke der enkel fysikk? Akselerasjon på 9,8 m/s2? Luftmotstanden kan vi se bort fra de første sekundene.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Ligger man i X på vei ned når man vel en topphastighet rundt 200 km/t (55-56 m/s). I den hastigheten er vannet veldig hardt.

Sidespor: Fikk han ikke godkjent verdensrekord i stup, han som hoppet på Aker Brygge da strikken løsnet på vei ned? Han skadet seg vel ganske bra - indre organer osv...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Som gæærn guttunge hoppet jeg fra høyder opp mot 20 meter. som regel 15-16 meter.

Da brukte jeg joggesko, uten gjorde det skikkelig vondt hvis du traff flatt. Kroppen skulle ikke mange gradene ut av vater før du kjente det godt I siden heller.

Armene ut som styrepinne og samle seg rett før jeg traff vannet.

Tror ikke jeg "gidder" å prøve igjen. :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hadde masse hopp fra fjellhyller i unge år, hadde ikke tenkt tanken i dag....

Problemet med for høye hopp er vel at overkroppen er tyngre en den nedre delen av kroppen, derfor er muligheten til stede for at en bikker over på vei ned vist en ikke greier kontrollere dette.

Det er vel muligens derfor de stuper disse klippe stuperne nede i Sør Amerika...

Har hoppa fra brygga på nutec i laksevågen med tørrdrakt, svømmeføtter, maske og hette. Husker ikke riktig hvor høyt det var, kanskje noen som vet? Gjør det gjerne igjen, joggesko er nok ikke dumt hvis du ikke har på svømmeføtter. Hold bena i kryss, vinkle føttene ned, knekk i hofta, en hånd på maska og en på ballene.....

En kollega misforsto litt og hoppa fra sea kingen fra 60 meter, gikk fint det. De som sto i døra var nok reddere enn han. :-)

Værste smerte etter hopp, var fra 5 meter'n I bugårdsparken den gang det var utebasseng der.

Lekte sisten og jeg hadde'n. En hoppet ut fra 5'ern, jeg så hvor han landet og hoppet etter. På vei ned så jeg han svømte under vann, selvfølgelig der hvor jeg ville treffe vannet. Begge beina rett ut for ikke å treffe han. Det ble bælle plask av dimensjoner. Tror ingen hverken før eller siden har løpt rundt bugårdsdammen like fort

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Når det gjelder hopp fra høyder er det selvfølgelig individuelt!

Og hvordan man lander er vesentlig!

Når det gjelder breviksbrua så blir det gjennomført tiltak i disse dager ifm oppgradering av brua.

Det hopper relativt mange mennesker fra brua årlig. Tall kommer ikke ut i media og er ikke offentlige.

Men konkret de siste 3-5 årene så har det minst hoppet 14 stk!

Ikke alle er funnet og vil nok aldri bli det!

Men tilbake til høyder så har jeg selv hoppet fra opp mot 20 meter og godt greit. Samtidig har jeg landet galt fra 6-7 meter og fått vondt !

Men har plukket opp barn/ungdommer under 16 år som har druknet etter fall helt ned i 5 meter!

Anbefaler ikke å tøffe seg fra store høyder iAllefall .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 4 år senere...

53,9 meter i saltvann regnes som yttergrensen ved loddrett kropp. En heldig/uheldig kar overlevde et fall på 60 meter ved Aker Brygge, som skyldtes en dårlig karabinkrok ved strikkhopp. Ved 53 meters loddrett fall vil den øverste del av kroppen som ikke har nådd vannet aksellere, mens den delen som er i vann bremser kraftig. Det kan gi i beste fall et trykk på ca. 100 g. 9 g er nok til å svime av.

Redigert av Bull (see edit history)
DieselDahl skrev On 23.8.2014 at 11.32:

En kollega misforsto litt og hoppa fra sea kingen fra 60 meter, gikk fint det. De som sto i døra var nok reddere enn han. :-)

Da hadde han voldsom flaks.

60 m kan like gjerne bety døden for folk som ikke har trent på dette.

Bull skrev for 11 timer siden:

En heldig/uheldig kar overlevde et fall på 60 meter ved Aker Brygge, som skyldtes en dårlig karabinkrok ved strikkhopp.

Hendelsen ble filmet, men finner den ikke på Youtube. Var i 1991. Personen ble hardt skadd og fikk varige mén

Det kom to tau fra stikken med hver sin karabinkrok, disse var tapet sammen. Tauet fra hopperen  ble festet i tapen....

Ikke i havet, men høyt, 57,3 meter:

Redigert av Stormwatch (see edit history)
Jannmar skrev for 7 timer siden:

Da hadde han voldsom flaks.

60 m kan like gjerne bety døden for folk som ikke har trent på dette.

Mulig at historien har dratt på litt med åra. De står gjerne i 70 fot ved heising og maskinen var vel på vei ned mot denne høyden og ned mot null fart. (Sea King gjør dette helautomatisk), men det var nok noe dramatisk der og da. På Nutec er vel brygga 22m og det er null stress.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...