Jump to content

bruke pc som kartmaskin/plotter

Alfonzo

Recommended Posts

Det har vært mange tråder om dette, men kort oppsummert, OpenCPN, USB-GPS, kart fra diverse kilder så har du det du trenger. OpenCPN er gratis, kart varierer fra ulovlige kopierte til kjøpte kart med høyst varierende priser, en USB-GPS koster under 200,- hos dx.com.

Har du en gammel laptop kan distroen navigatrix være tingen.

Ole
S/Y Algol

Jeg mener det er sagt her inne at (de billige) USB-GPSene ikke har feilkorrigering, og de mangler vel også Egnos/WAAS. Jeg har ikke prøvd å bekrefte eller avkrefte den påstanden, men andre kan sikkert gjøre det..

Jeg har testet en slik USB-GPS på en Raspberry Pi, og der ga den kanskje 20-30 meter feil når jeg sjekket posisjonen med Google Maps. Der var det ikke så nøye, fordi jeg ikke skulle navigere med den, kun vite hvor båten befant seg (SMS-varsling). Jeg så ikke samme feil da jeg testet samme dings på en PC med Windows 7 og OpenCPN (som er et gratis kartprogram som anbefales).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er det ikke vanskelig å finne en skjerm som er lysstark nok?

Det spørs på bruken. Jeg har plotter og iPad oppe, og PC er kun ment brukt under dekk hos meg. Skal skjermen brukes i dagslys må man sørge for å kjøpe en skjerm som takler sollys (og vind/regn om den er eksponert for dette også).

Hjertesukk: jeg synes skjermkvaliteten og formatet har blitt mindre brukervennlig de siste 3-4 årene. Jeg foretrekker 4:3-skjerm, men det er vanskelig å finne på nye bærbare. I tillegg synes jeg innsynsvinkel og lysstyrke har blitt dårligere på nye skjermer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Problemet med OpenCPN er at det anbefalte kartet ikke selges til vanlige folk og at vi må piratkopiere det. Programmet i seg selv er uslåelig på enkelhet og brukervennlighet.

Hva er galt med Nv kartene, de er topp og så får en både CD kart og Papir

Har brukt de til TIKI siden 2008 og til OpenCpn siden den kom.

http://www.nautiskfritid.no/categories/batsportkart---nv-charts2

Har brukt PC som kart plotter siden 1999.

Den beste skjermen jeg har hatt er på Compaq`n fra 1999 matt skjerm.

Da lager en kartene selv og brukte Seacler sitt gratis program

http://www.sping.com/seaclear/

Utsnitt av egenprodusert kart fra 1990

hhttps://baatplassen.no/bildearkiv/1/1906/oe__317_koster_10_000_3.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hjertesukk: jeg synes skjermkvaliteten og formatet har blitt mindre brukervennlig de siste 3-4 årene. Jeg foretrekker 4:3-skjerm, men det er vanskelig å finne på nye bærbare. I tillegg synes jeg innsynsvinkel og lysstyrke har blitt dårligere på nye skjermer.

Eg synest det må være 4:3 skjerm for å gi riktig perspektiv, men opplevde samme problem som Popeye70 skriver om. Etter fleire år med bærbar pc har eg gått over til stasjonær pc. Hovedgrunnen for det var å få skjult pc nedi ein benk og få skrudd skjerm fast. Litt tryggare løsning. Ingeting som kan seile i litt sjø, og ingen fare for kaffekopp over. Eg hadde ikkje lyst å ha 17" skjerm for det tok så innmari plass, men mindre skjermer var nesten umulig å få tak i. Kjøpte 10" fra kina, men den var så dårlig kvalitet på at den forstyrra gps signalet. Fikk tak i ein 12" i god kvalitet til slutt.

Eg bruker nRoute som er eit gammelt program, og bluechart 2008 kart. I tilleg har eg eit program som heiter fransson, for å få gps mus til å snakke med nRoute. Ufattelig tungvindt å installere feks når eg bytta pc. Eg har lenge tenkt å bruke opencnp , men fikk aldri kartet innpå. Skal prøve meir når de roer ned litt på oppdateringene (har ikkje wifi på kart-pc i båten)

nRoute og Navibe gps mus fra clas olsson har aldri de 4 år eg har brukt det, vert mindre nøyaktig en Garmin eller Raymarine. Heller motsatt. Eg har aldri kjørt "over land" med pc.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Problemet med OpenCPN er at det anbefalte kartet ikke selges til vanlige folk og at vi må piratkopiere det. ..

Enig, selv om jeg egentlig ikke har enorme skrupler med å piratkopiere ting som folk nekter å selge meg, ender jeg opp med iSailor på iPad isteden, det koster tross alt veldig lite og er mer hendig på dekk. Men til planlegging og bestikk hadde det vært fint å sitte med Mac'en ved kartbordet.

Hva er galt med Nv kartene, de er topp og så får en både CD kart og Papir

Har brukt de til TIKI siden 2008 og til OpenCpn siden den kom.

http://www.nautiskfritid.no/categories/batsportkart---nv-charts2

Har brukt PC som kart plotter siden 1999.

Den beste skjermen jeg har hatt er på Compaq`n fra 1999 matt skjerm.

Da lager en kartene selv og brukte Seacler sitt gratis program

http://www.sping.com/seaclear/

Utsnitt av egenprodusert kart fra 1990

hhttps://baatplassen.no/bildearkiv/1/1906/oe__317_koster_10_000_3.jpg

Kan jo være at jeg er sær, men foretrekker at kartet dekker det området jeg befinner meg...

Det er lett å fremskaffe kart til OpenCPN, søk etter CM93, ikke alle nye versjoner går like bra. Det har med endring av versjonsnummer rundt 2010/11. OpenCPN er et supert program, men det er litt lite utvalg i lovlige kart.

Skal du bruke brett i Norge kan Navida appen med HD kartene til kartverket være et alternativ, de koster 28,- og da er det automatisk oppdatering hver 14. dag, men du må være online, du kan ikke laste ned kartene.

Ole
S/Y Algol

Programmene er sikkert gode de,men va hjelper d når man må snu værden på hode for å få tak i kart vist man bor nord for stadt. Merkelig at d ikke skal finnes en side man kan kjøpe kart på å betale med f.eks visa,for så å laste det ned direkte på pc? Alt jeg finner må bestilles pr post å bli sendt på en minnebrikke..fan ikke rart folk kopierer ulovlig!

Skal du bruke brett i Norge kan Navida appen med HD kartene til kartverket være et alternativ, de koster 28,- og da er det automatisk oppdatering hver 14. dag, men du må være online, du kan ikke laste ned kartene.

Jeg opplever å være utenfor dekning straks jeg har forlatt Aker Brygge ... mer eller mindre konsekvent. Ville ikke satset på onlinekart ...

Programmene er sikkert gode de,men va hjelper d når man må snu værden på hode for å få tak i kart vist man bor nord for stadt. Merkelig at d ikke skal finnes en side man kan kjøpe kart på å betale med f.eks visa,for så å laste det ned direkte på pc? Alt jeg finner må bestilles pr post å bli sendt på en minnebrikke..fan ikke rart folk kopierer ulovlig!

På mobil og brett er alt av en eller annen grunn mye enklere og billigere....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...