Jump to content

Bytte impeller på ford sabb 2,4 1978 mod

henninan

Recommended Posts

• 1 år senere...

Noen som har typebetegnelse på impeller til Ford 2402E?

Den er ikke så søkbar i vanlige arkiv, men det er nok en vanlig Johnson eller Jabsco pumpe av noe slag.

Står nok et nr på pumpa, men jeg har ikke tilgang til den på et par uker, og skulle gjerne bestilt deler snart.

A

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

• 4 uker senere...

Hei!

Uten å i det minste ta av filteret vil jeg si det er bortimot håpløst. Med filteret tatt av (det vil si at du bør bytte filter og impeller samtidig) er det fortsatt jævlig trangt. Filterholderen sitter jo bare i den ene store bolten så du vil spare deg for mye banning hvis du tar den av. Ulempen er at det alltid blir litt oljesøl. Hvis du demonterer filterholderen kan det være lurt med ny pakning. Det sitter en gummiring lik den som følger med filteret så hvis du kjøper to filtere har du en ekstra ring. Det ekstra filteret kan du jo bruke neste år.

Hvor får en tak i impeller?

Vannpumpe er vel konkludert med umulig?

På min 2402E sitter en Johnson F5 pumpe. Typen impeller heter vel 1027B hos Johnson. Samme impeller som f.eks

Volvo P 2003T, VPTAMD , Ford 2704E, Perkins 4.108M 3 HD osv.

Part. no hos Volvo er vel 825940

Tenker du også på ferskvannspumpe? Den er visst levert med 2 forskjellige pumper. Min fikk jeg ikke tak i, så jeg måtte overhale den gamle.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Jeg fikk tak i ferskvannspumpe til min 2401E 1978 modell fra Halaas & Mohn i Trondheim. SKF pumpe til og med! Impelleren går å skifte om man fjerner oljefilteret og koppen det står i først, men trangt er det ja! Ingen tvil om det! Jeg bruker en McPeller impelleravdrager, denne er så liten at den kommer til mellom pumpe og oljefilteradapter.

Det meste lar seg egentlig skaffe til disse motorene, selv om Sabb ikke har så mye på lager lenger. Ford forhandlere kan skaffe en del, KD Trading har noe etc. Men man må gjerne sjekke litt rundt for å finne det man vil ha!

Min motor har en Johnson F6B-9 sjøvannspumpe.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...