Jump to content

Forbruk på 2xV8 bensin?

Sea Ray 290 SD

Recommended Posts

Vil nok fraråde den der på det sterkeste om du har noe som helst bekymring for forbruket. Det er høyt....

En båt av slik størrelse bør ha diesel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ser for meg dragsug og malstrøm i tanken(e).

Jeg anbefaler ingen innenbords bensinmotor. De har de samme utfordringene med drev og transom som dieselmotorer og derfor service behov. Samtidig har jeg sett at bensinmotorer ruster mere enn diselmotorer. Tar forbehold om at jeg ikke har sett alt.

Nei, stor båt - dieselmotor. Mindre båt - påhengsmotor.

Styr unna selv om disse går svært billig.

Sushi

Mon tro om det er en grunn til antall hk ikke er oppgitt...

Har hatt to v8 i mitt liv.

En 5 liter på 220 hk i 22 fots båt. 65 liter på fult. Typisk 1.5 liter per n.Mil

En 7,4 liter på 330 45 i 23 fots båt. 95 liter på fukt. Typisk 1,9 liter per n.Mil

Så for du selv vurdere om 3-4 liter bensin per n.Mil er å leve med eller ei.

Jeg kjenner en som eide en amerikaner med 2 stk bensin.

Den var vanskelig å selge og han var lykkelig den dagen den var bort. Han har forøvrig seilbåt nå.

Som mulig kjøper så kan du regne med å kjøpe en slik båt til god pris. Kjører man svært lite eller ønsker å sitte i havna i Strømstad og benytte båten som hytte, så kan det likevel være et alternativ. Detblir nok ikke mange langturer.

Sushi

Skulle anta at dette gir en bra pekepin:

I følge denne oversikten for forskjellige Mercruiser motorer i dobbelinstalkasjon mellom 5 og 5,7l drar disse sammen fra 140 til 175 liter pr time på full åpning avhengig av ytelse på motoren. Antar ca halvparten i marsjfart.

http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-mercruiser-twin-engine.html

De tar forbehold omvariasjoner i vekt, propeller osv.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Dette er nye motorer du viser til. Trådstarter ser på en eldre båt med sannsynligvis noe høyere forbruk. Antar at bensinmotorene har blitt en del bedre også. Se bare på påhengsmotorene som nå har et moderat forbruk (syns jeg). Innenbords bensinmotorer er laget for markeder med lave drivstoffpriser og høy utskiftingstakt på forbruksvarer.

Sushi

Jeg har dobbelinstallasjon bensin. 2 stykk volvo penta 4,3Gi med duoprop. Forbruket i marsjfart 26-28 knop/ 3000-3300rpm er 30-33 liter i timen per motor. Årsforbruk er 2,2 l/nm hvert år. Båten veier 4500kg tom. Motorene mine har TBI istedet for forgassere, ikke regnet for å være noe snillere på forbruk. De er oppgitt til 205 hk @4400-4800rpm men er teknisk identiske med mercruiser 4,3 som er oppgitt til 220hk. Antar det er hhv propellakseleffekt og veivakseleffekt.

Har noen forresten forbrukstall på store utenbordsmotorer?

Hvis du klikker deg inn på denne linken finner du de motorene du vil:

http://www.boat-fuel-economy.com/volvo-penta-3.0-gl-135-fuel-consumption-us-gallons

Menylinjen over forbruksfeltet.

Der kan du sammenlikne direkte mot VPene dine selv om dette må tas med en klype salt, dvs i realitetn blir det nødvendigvis noe avvik.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Hvis du klikker deg inn på denne linken finner du de motorene du vil:

http://www.boat-fuel-economy.com/yamaha-outboard-fuel-consumption-us-gallonsl

Menylinjen over forbruksfeltet.

Der kan du sammenlikne direkte mot VPene dine selv om dette må tas med en klype salt, dvs i realitetn blir det nødvendigvis noe avvik.

Ja, det blir noe forskjell. Jeg har duoprop så belastningen og derved forbruket blir høyere på midlere turtall, eller for å si det på en annen måte: mindre slippvinkel gir lavere turtall ved en gitt belastning. I tillegg har jeg noe for bratte propellere, altså litt for lavt maksturtall. Forskjellen på maks er minimal.

Jeg har to bensinbåter

Den ene med 5.7 L mpi (bensininsprøytning) og den andre med 2 * 150 Yamaha også med bensininsprøytning.

Yamahaene har 5.0L sylindervolum til sammen, og med innsprøytningssystem på begge båtene så er faktisk forbruket det samme.

Det er selvfølgelig mange andre parametre som spiller en rolle også, Windy'n har en litt bedre propell, Key Largoen veier litt mer osv osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...