Sea Ray 290 SD Startet 22.August.2014 Link til dette innlegget Startet 22.August.2014 Hei. Noen som har en anelse om hvor mye en bayliner med 2 x ford v8 bensin bruker? Vurderer denne; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50217449&folderId=466538 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Vil nok fraråde den der på det sterkeste om du har noe som helst bekymring for forbruket. Det er høyt.... En båt av slik størrelse bør ha diesel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Billa Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Ser for meg dragsug og malstrøm i tanken(e). Jeg anbefaler ingen innenbords bensinmotor. De har de samme utfordringene med drev og transom som dieselmotorer og derfor service behov. Samtidig har jeg sett at bensinmotorer ruster mere enn diselmotorer. Tar forbehold om at jeg ikke har sett alt. Nei, stor båt - dieselmotor. Mindre båt - påhengsmotor. Styr unna selv om disse går svært billig. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Mon tro om det er en grunn til antall hk ikke er oppgitt... Har hatt to v8 i mitt liv. En 5 liter på 220 hk i 22 fots båt. 65 liter på fult. Typisk 1.5 liter per n.Mil En 7,4 liter på 330 45 i 23 fots båt. 95 liter på fukt. Typisk 1,9 liter per n.Mil Så for du selv vurdere om 3-4 liter bensin per n.Mil er å leve med eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Annonse uten bilde fra båtens hjerte blir forøvrig aldri vurdert hos meg. Sa maskinisten! Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Jeg kjenner en som eide en amerikaner med 2 stk bensin. Den var vanskelig å selge og han var lykkelig den dagen den var bort. Han har forøvrig seilbåt nå. Som mulig kjøper så kan du regne med å kjøpe en slik båt til god pris. Kjører man svært lite eller ønsker å sitte i havna i Strømstad og benytte båten som hytte, så kan det likevel være et alternativ. Detblir nok ikke mange langturer. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Baatlaus Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Ikke bekymre deg så mye for forbruket. Har du to v8 bensin i Norge går du nesten utelukkende i 7knop! ;) Når motormerket er OMC derimot hadde jeg ikke vurdert det. Mest sansynlig OMC drev også... Huff! Du kan få en 2000mod, samme størrelse ved å importere selv... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 (redigert) Skulle anta at dette gir en bra pekepin: I følge denne oversikten for forskjellige Mercruiser motorer i dobbelinstalkasjon mellom 5 og 5,7l drar disse sammen fra 140 til 175 liter pr time på full åpning avhengig av ytelse på motoren. Antar ca halvparten i marsjfart. http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-mercruiser-twin-engine.html De tar forbehold omvariasjoner i vekt, propeller osv. Redigert 23.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Kiekhaefer Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Gå forbi denne båten og motor kombinasjonen i all stillhet, og se fremover. Norge er ikke Usa når det kommer til bensinpriser og det må de fleste ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Dette er nye motorer du viser til. Trådstarter ser på en eldre båt med sannsynligvis noe høyere forbruk. Antar at bensinmotorene har blitt en del bedre også. Se bare på påhengsmotorene som nå har et moderat forbruk (syns jeg). Innenbords bensinmotorer er laget for markeder med lave drivstoffpriser og høy utskiftingstakt på forbruksvarer. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bay_liner Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Klar over det - det var bare for å gi en antydning om hva en minst må forvente av forbruk. Mangel på vedlikehold bidrar til ytterligere forbruk og ergelser. OMC/Ford er det bare å styre unna uansett. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Billa Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Bayliner. Ditt innlegg var informativt og faktaorientert. Mente ikke å kritisere deg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bay_liner Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Bayliner. Ditt innlegg var informativt og faktaorientert. Mente ikke å kritisere deg. Oppfattet det ikke som kritikk, bare fant ut at det kanskje ble litt ufullstendig etter å ha lest innspillet ditt Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Jeg har dobbelinstallasjon bensin. 2 stykk volvo penta 4,3Gi med duoprop. Forbruket i marsjfart 26-28 knop/ 3000-3300rpm er 30-33 liter i timen per motor. Årsforbruk er 2,2 l/nm hvert år. Båten veier 4500kg tom. Motorene mine har TBI istedet for forgassere, ikke regnet for å være noe snillere på forbruk. De er oppgitt til 205 hk @4400-4800rpm men er teknisk identiske med mercruiser 4,3 som er oppgitt til 220hk. Antar det er hhv propellakseleffekt og veivakseleffekt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Har noen forresten forbrukstall på store utenbordsmotorer? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 (redigert) Har noen forresten forbrukstall på store utenbordsmotorer? Hvis du klikker deg inn på denne linken finner du de motorene du vil: http://www.boat-fuel-economy.com/volvo-penta-3.0-gl-135-fuel-consumption-us-gallons Menylinjen over forbruksfeltet. Der kan du sammenlikne direkte mot VPene dine selv om dette må tas med en klype salt, dvs i realitetn blir det nødvendigvis noe avvik. Redigert 23.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 (redigert) Hvis du klikker deg inn på denne linken finner du de motorene du vil: http://www.boat-fuel-economy.com/yamaha-outboard-fuel-consumption-us-gallonsl Menylinjen over forbruksfeltet, http://www.boat-fuel-economy.com/yamaha-outboard-fuel-consumption-liters Redigert 23.August.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 (redigert) http://www.boat-fuel-economy.com/volvo-penta-3.0-gl-135-fuel-consumption-us-gallons Hadde sneket seg på en L. Er korrigert i den første posten. Redigert 23.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Hvis du klikker deg inn på denne linken finner du de motorene du vil: http://www.boat-fuel-economy.com/yamaha-outboard-fuel-consumption-us-gallonsl Menylinjen over forbruksfeltet. Der kan du sammenlikne direkte mot VPene dine selv om dette må tas med en klype salt, dvs i realitetn blir det nødvendigvis noe avvik. Ja, det blir noe forskjell. Jeg har duoprop så belastningen og derved forbruket blir høyere på midlere turtall, eller for å si det på en annen måte: mindre slippvinkel gir lavere turtall ved en gitt belastning. I tillegg har jeg noe for bratte propellere, altså litt for lavt maksturtall. Forskjellen på maks er minimal. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Jeg har to bensinbåter Den ene med 5.7 L mpi (bensininsprøytning) og den andre med 2 * 150 Yamaha også med bensininsprøytning. Yamahaene har 5.0L sylindervolum til sammen, og med innsprøytningssystem på begge båtene så er faktisk forbruket det samme. Det er selvfølgelig mange andre parametre som spiller en rolle også, Windy'n har en litt bedre propell, Key Largoen veier litt mer osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.