Gnasseradden Startet 23.August.2014 Del på Facebook Startet 23.August.2014 Heisann! Jeg er en totalt uerfaren båtmann, som har gått til innkjøp av en Targa 27 2002 modell.Har hatt den i noen måneder nå og lurte på om det var noen her inne som hadde noen tips til meg Retningsstabilitet:Jeg oppfatter at båten er vanskelig å ha retningsstabil i lav fart. Dette gjelder i typiske 5-knops soner og når man skal kjøre inn i havna for å legge til.Samme utfordringen har jeg ved dorging. Jeg har ikke autopilot i båten min. Er dette noe jeg burde installere og som kan hjelpe meg i slike situasjoner? Hvilken vil dere i så fall anbefale? Ser at Raymarine har en til ca. 10K. Legge tilJeg synes båten er vanskelig å legge til med. Med litt vind så dras den fort ut til siden. Jeg har derfor tenkt å montere hekkthrustere.Siden det er VP KAD 300 med drev så trengs det vel en thruster på hver side av drevet? Noen som har tips til type/merke?Siden jeg skal gjøre dette vil dere anbefale meg å gå for Sleipner sitt system med variabel styrke på thrusterne Jeg er klar over at øvelse gjør mester, men det ødelegger mye av båtturen når det meste av tiden går med til å tenke på hvordan det blir å legge til igjen etter turen. Kartplotter/Ekkolodd/Radar:I dag er det Simrad CA44 kartplotter i båten med ekkolodd og Simrad radar.Jeg har ikke noen kartplotter på FB og dette trenger jeg. Vet noen om det finnes noen kartplottere som jeg kan bruke på FB som bare videreformidler informasjonen fra min CA44? Radaren er plassert på taket slik at den tar bort det meste av synsfeltet når man sitter på FB og kjører.Er det en lett sak å flytte denne og sette den til mast/bom? Ekkoloddet er greit, men ikke mer enn det heller.Hvordan er muligheten for å bytte ut dette og få et bedre? Eller er det totalt sett bedre å bytte hele anlegget med ny kombiplotter nede, nytt ekolodd,ny plotter på FB og da også en 4G radar? Tar veldig gjerne i mot tilbakemeldinger. Pumpetoalett:Det er pumpetoalett i båten, og det har ikke akkurat vært noen stor suksess med barn.De sliter med å bruke det. Er det dyrt å bytte til et el-toalett? Og jeg har hørt så mange som sier at de bråker slik Er det tilfelle? Har dere også tips til noen som er "billige og flinke" i Bergensområdet til å gjennomføre eventuelle installasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Det kjem nok fleire tips etter kvart. Eg begynner med ; det klarer seg med ein thruster (og eg ville hatt framme..) Du kan ikkje bruke radar når du sitter på fly pga stråling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gnasseradden Svart 23.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2014 takk for svar. har du noe anbefaling på merke på thruster? uttrykte meg nok litt klønete ang. radar. tenkte ikke på å bruke den på FB men flytte den fra taket til masta rett bak FB. Da jeg har dårlig utsikt da den er montert slik at den kommer rett foran meg når jeg sitter der og styrer Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 I og med at du har drev så med litt ratting og giring får du kontroll over stussen, jeg er dog enig med deg at tenkingen ødelegger noe for en fin tur[emoji16], det var kanskje ikke noe anbefaling om hvilke thruster du burde velge, men gå heller for en foran om du ikke har. Har hatt gode erfaringer med Sleipner. El toalett bråker, har det nå på vår båt men har lyst til å bygge om til manuell pumpe. Må man på toalettet om natten vekker man alle ombord. Som så mye annet, øvelse gjør mester, også for pumpetoalett[emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Angående retningsstabilitet så er det helt normalt med noe dårlig retningsstabilitet på en planende båt i lav fart. Autopilot vil nok være ett kjekt hjelpemiddel ved dorging. Ellers så gjør øvelse mester. En Targa 27 er nok ikke en typisk nybegynnerbåt, men du lærer nok fort å håndtere den med nok øvelse. Lykke til og gratulerer med en flott båt! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Tor Arild Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Alle planende båter med drev vil virre endel i sakte fart. Autopilot vil avhjelpe, men et langt rimeligere tips er ved dorging og saktekjøring å trimme trimflaps helt ned. Dette vil fungere som en liten brems og sørge for bedre retningsstabilitet. Fungerte ihvertfall veldig godt på min gamle windy 24. Ellers er din båt relativt enkel å håndtere med litt øvelse. Har du baugtruster, så er det kun en treningssak å kontrollere hekken. En metode jeg bruker når noe skal læres inn i ny båt, er å ta med et par meter med hvitmalt listverk midtfjords. Når listen ligger i vannet har du en lett synlig "Kai" du kan nærme deg fra alle kanter og finne ut hvordan båten oppfører seg med forskjellig sig, vind, strøm etc. Bedre å bruke en time eller to på det viset kontra å ta med stress inn i trange havner... Ellers må jeg si at det er en veldig fin båt du har. Forståelse for de som ønsker noe annet med mer komfort, men det er noe helt eget å gå ut når de andre snur. Har en 37, og det er rett og slett et kjærlighetsforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Gnasseradden Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Hadde dere brukt noe penger på å få Sleipner sitt system med variabel styrke på thrusteren, eller er av/på godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Ville definitivt ikke spent masse penger på variabel styrke på thruster. Og når det gjelder hekktruster så skal du tenke på at det er nok en "pinne" som skal betjenes når du legger til. ikke sikkert at stresset blir mindre av det. Få med deg en kar som er vant med å kjøre båt med drev og la han vise deg hvordan han legger til - og tren litt selv, så vil du oppdage at hekktruster er penger ut vinduet (med drev). Baugtruster derimot er en "livredder" av og til :-) Sjekk med nick Abbor her på forumet ang. elektronikken/slaveskjerm. Har en mistanke om at alt nytt Simrad egentlig er NorthStar og ikke-kompatibelt med det gamle, men det er mulig det går an å få tak i en rimelig brukt skjerm/plotter. Dass har jeg heldigvis sluppet å mekke på - så langt - så det overlater jeg til andre. Selv er jeg "pumpemann" når barna er på do, og kjører litt oppfølging på fruen også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.