Jump to content

Motorproblemer Bukh - gåen dieselpumpe?

tobixen

Recommended Posts

Jeg har gjennom hele sesongen hatt visse merkelige problemer med Bukh'en i min gamle gule Naver 29 - når motoren er gjennomvarm og man setter ned turtallet (typisk fordi man kommer inn i en havn og setter motoren i fri), så hopper motoren plutselig ned i et turtall litt lavere enn vanlig tomgangsturtall og forblir der - samme hvor mye gass man gir. Dere kan tenke dere når man kommer inn i en havn i kuling og motoren plutselig ikke vil yte - festlig! Det andre problemet som jeg antar er relatert er at det kan ta litt tid fra man setter gasshendelen på fullt og til motoren kommer opp i turtall; før var dette instant.

Jeg er blitt tipset om at dette kan skyldes at dieselpumpa holder på å ta kvelden - er det hold i denne teorien?

... og hvis det stemmer, er dieselpumpe en "standardkomponent" som kan kjøpes hvor som helst, eller må jeg ha spesiell Bukh-dieselpumpe?

Er dieselpumpe noe man kan skifte selv, eller er det noe man overlater til profesjonelle mekanikere?

Dette problemet ble observert første gang mistenktelig nært opptil at jeg hadde mekaniker ombord for å fikse en diesellekkasje. Jeg har en viss hypotese om at feilen kan skyldes at noen gamle pakningsrester har funnet veien inn i dieselsystemet ... hm.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er det høytrykkspumpa eller materpumpa du tenker på ?

Hvis det er førstnevnte er den både dyr og reparere eller kjøpe ny. Ta den av, og sette på igjen bør gå greit.

Men jeg ville nok sjekket en del andre feilkilder først. Åpne lufteskrue på finfilter og pump med håndpumpa. Kommer det diesel ut slik det skal ? La lufteskrua stå åpen, og kjør startmotoren med stopperen på. Kommer det fremdeles diesel ut? Hvis ja, så får vi regne med at tilførsel er ok så langt. Det er fullt mulig at enkelte motorer fungerer så noenlunde selv om matepumpa er defekt hvis motor står lavt i forhold til tanken.

Ja, jeg vet jeg har gnålt mye om matepumpe også i andre tråder, men jeg mener det er riktig og ta det man kan gjøre noe med på egenhånd først og fremst, og ikke minst er det en bagatell i forhold til høytrykkspumpa i pris.

Det må være litt av en nedtur og overhale ei høytrykkspumpe for flere tusen bare for å oppdage at feilen ikke er rettet. :headbang:

Jøss, jeg visste ikke at det fantes både en høytrykkspumpe og en matepumpe.

Dieselfilter er blitt skiftet, og dieselsystemet er blitt luftet mer enn én gang - men det kan jo tenkes at det er noen lufteskruer jeg ikke er klar over.

Slangene er ganske sikkert gamle ja.

Menja, da har jeg mer å undersøke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...