Teresa Startet 24.August.2014 Link til dette innlegget Startet 24.August.2014 Vi er en gjeng på 4 unge gutter som er interesserte i en "partysnekke." Vi har allerede bryggeplass, og mulighet for opplag. Vi ønsker oss en snekke mellom 20-25 fot, med en driftsikker motor da ingen av oss har noe særlig peiling på motor. Vi ønsker alt av tips og hjelp rundt tema. Eksempler: Burde vi vente til høsten da prisene kan være lavere? Er det en dårlig idè å investere i en snekke? Noe vi burde tenke på ang motor etc... I tillegg har vi sett på denne: http://www.finn.no/50296975 Det store spørsmålet er følgende: Hvis selger får anlegget til å fungere, hva er en fornuftig pris å gi? Og er dette en båt som kan fungere i flere år med minimalt av stell på motor...? Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Glimrende anledning å lære litt om stell av motor ! Bedre å instille seg på å lære litt, en å instille seg på at motoren skal holde fleire år av rein glede. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teresa Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Du har helt rett Sæbø! Gikk litt fort i svingen ser jeg.. Stell er jo bare lærerikt og kjekt! Det jeg mente var at vi gjerne vil ha en driftsikker motor som ikke havarerer etter et par turer. ;) Du har ikke noen formening om pris til båten jeg har linket til? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Det jeg mente var at vi gjerne vil ha en driftsikker motor som ikke havarerer etter et par turer. ;) En sjøvannskjølt motor fra 78 er "gambling" uansett. Kan gi mange timer uten havari, eller kan være et "gnagsår" fra dag 1.. Sats på en med kurrant motor mtp. deletilgang og priser som er enkel å skru på så går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Ja, jeg forstår, Stiffler. Det er jo begrenset hva man får for en så liten penge.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 (redigert) Det ser ut til å være en Yanmar YSE 12 som står ombord. Liggende sylinder. Jeg jeg har samme motor fra 76 i seilbåten, og den går som en kule, men er ferskvannskjølt! Uansett. Det er latterlig enkle motorer å skru på. Yanmar har også de fleste av delene på lager (så lenge du treffer rett mann). Motoren hadde med andre ord ikke bekymret meg veldig. Folk selger like og nyoverhalte for rundt 10 000kr på finn også, så det er både "billig" og lett å bytte den ut om den ryker. Synes prisen er Ok også jeg..Er ikke så godt kjekt i snekkemarkedet, men tviler på du finner noe som virker som er så mye billigere.. Redigert 24.August.2014 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Teresa Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Takk for utfyllende og ikke minst positivt svar Seilaren! Høres kjempebra ut, skal formidle dette til resten av "gutta" ;) Takk igjen, og god kveld. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Kommer dere så langt at dere tar prøvetur, kjør motoren for fullt en stund, (etter den har blitt varm). Sjekk temperatur og røyk. Litt sort røyk på full gass er ikke farlig, men den bør ikke være blå. Ellers sjekk at det elektriske i båten er ok. 25.000 er ikke allverdens, men det bør skaffe dere en brukbar gammel snekke i grei stand, og ikke en som er helt moden for plastposefabrikken. Stereoanlegget som står i hadde jeg avskrevet, mulig elementer er iorden hvis de ikke har stått i båten for lenge men det er veldig billige greier, så regn med å bytt de og forsterkere ut. Ellers er jo dette veldig kurante båter. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Flott valvolainen! Da blir det nok en prøvetur hvis vi kommer så langt.. ;) Fint med litt info rundt stereoanlegget også! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Jeg ville nok vurdert litt andre typer snekker også. Om det skal være partybåt med en del folk ombord må dere huske på at sjømann er svært smal. Er en grunn til at den blir kalt duppen. Hva med hanto 22? Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Skal ta det i betraktning Jørn:) Hvis vi ikke får Sjømann-en til riktig penge, blir det noe annet. Som f.eks Hanto... Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Jeg har en Nidelv 24. Tror det også kan passe! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.