Jump to content

Motor bytte på 22"sjømann

priv3001

Recommended Posts

Hei jeg har nå gitt opp den gamle motoren som ikke ga kjøling til eksosen, TAKKER FOR MANGE GODE RÅD :yesnod: , etter å ha sjekket motoren nøye viser den seg å vere totalt gjennom rustet :confused:

Derfor blir jeg vel nødt til å sette inn ny (brukt) motor, og lurer da på om jeg kan bruke den gamle akselen/propellen?

lurer også på om noen har gjort tilsvarende? Erfaringer og pris.

mvh Anders

triste greier, det tar så mye tid fra båtkosen :cryin:

Du må nesten vurdere hvor mye penger du vil bruke på dette, det avgjør hva slags brukt motor du kan kjøpe. I mange tilfeller kan du bruke akselen, må bare bytte akselflensen, den som er boltet på girkassen.

Koster som regel rundt 800-1000 kr.

Motor kommer alt an på, på finn.no ligger det ute noen, vil ihvertfall fraråde en saltvannskjølt motor selv om disse er billige, ryker toppen(e) koster det fort 15-20.000 å sette den i stand.

Har selv en sjømann 22 og det er ikke noe vits med større motor enn 20hk, da setter den bare seg på rumpa.

Her er noen alternativer som kanskje kan være aktuelle

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...d2376333&pos=49

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...d2376333&pos=70 (nb tørr eksos)

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...d2376333&pos=75

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...2376333&pos=149

JOH

Tja det aller meste, feks tror du båten må på land? (mere kostnader)

Lurer litt på omfanget av det hele da jeg mildt sagt ikke! er noen mekaniker :lol:

Du har ikke noen bilder liggende da?

mvh Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

har dessverre ikke bilder, vi var opptatt med andre ting :lol:

Båten må nok på land ja, ikke enkelt å fikse slike ting ellers.

Dessuten veier en gammel motor fort 2-400 kg.

Hvis du ikke har gjort det før ville jeg nok overlatt det til et verksted, f.eks her i Kristiansand er det en som har en lastebil han kjører rundt med, den er innredet som et verksted.

I korte trekk dreier det seg om.

- demontere gammel motor og heise ut.

- Forberede motorfeste/fundament, hvis det er en annen motor må du bore nye huller til motorlabbene, dette må da rettes inn på akselen.

- Heise ned ny motor og justere motorlabber slik at oppretting mot akselflensen er korrekt (små feiltoleranser her, ellers vil du få varmgang i pakkboksen, der du fyller på fett )

-Koble til alle slanger og lufte dieselsystemet.

En relativt stor jobb, vi brukte vel en helg på snekke motoren, det var en annen type motor enn den som hadde stått der før.

Beregn 2-3 ganger så mye tid som du tror det vil ta.

mvh

JOH

Er det noen her inne som har byttet liten motor før?

Kansje noen har noen tips å komme med?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja det aller meste, feks tror du båten må på land? (mere kostnader)

Lurer litt på omfanget av det hele da jeg mildt sagt ikke! er noen mekaniker :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Byttet ut 40hk motor i trebåt i fjor. Gjorde dette mens båten lå på vannet. Går greit så lenge du kan bruke aksling, propell og kjølevannsinntak om igjen.

Største jobben var å bygge om motorfundamentet. Den nye motoren hadde andre avstander og høyder på motorfestene. Laget meg en jigg i tre med avstander mellom motorfester og riktig høyde/vinkel på aksling ut av gear. Hadde ikke greid jobben uten denne. Finner du en motor som passer på de gamle festene sparer du deg mye arbeid!

Det som tok tid var at eksosanlegg ikke kunne brukes om igjen. Gass/gear og instrumenter ble nytt. Kablene til batteriet måtte byttes, ny akselkobling måtte skaffes, nytt drivstoffilter og sjøvannsfilter.

Det som er vanskelig er å utforme motorfundament riktig. Resten er pirke-arbeid som tar tid.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...Hpv069556&pos=7 Hva om jeg kjøper denne? noen som vil overta båt uten motor gratis?

Båten du snakker om her - den "nye" - er fra 1959, men motoren, en Yanmar 12hk - antageligvis en 1-sylindret utgave med liggende sylinder, nødvendigvis må være yngre enn båten. Har du undersøkt tilstanden på den "nye" motoren? Bare sånn at du ikke går på et nytt "smell" .......?

Når det gjelder

noen som vil overta båt uten motor gratis?

så kan jeg godt overta en Sjømann 22 gratis, hvis du absolutt vil bli kvitt han (henne?). Ligger'n på vannet, kommer jeg med sjarken min og tauer den hjem til Fredrikstad. Har foretatt lengre taue-turer (dog med blandet resultat) med sjarken min før, jeg........ :yesnod::lol::lol: ...men nå vet jeg jo hvor bastard30000 holder til. :wink: Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Skal du kjøpe motor, og ha minst mulig ekstra jobb/kostnad, så finn en motor som snurrer samme vegen som den du har nå.

Vi bytta ut Marna MB 10 A til en Yanmar i fjor, og disse rusler hver sin veg, så også propellen måtte byttes.

Yanmar er greie motorer om du skal ha en liten, de er små også i størrelse, og får fint plass under dørken.

Båten du snakker om her - den "nye" - er fra 1959, men motoren, en Yanmar 12hk - antageligvis en 1-sylindret utgave med liggende sylinder, nødvendigvis må være yngre enn båten. Har du undersøkt tilstanden på den "nye" motoren? Bare sånn at du ikke går på et nytt "smell" .......?

Når det gjelder  så kan jeg godt overta en Sjøamann 22 gratis, hvis du absolutt vil bli kvitt han (henne?). Ligger'n på vannet, kommer jeg med sjarken min og tauer den hjem til Fredrikstad. Har foretatt lengre taue-turer (dog med blandet resultat) med sjarken min før, jeg........ :yesnod:  :lol:  :lol:  ...men nå vet jeg jo hvor bastard30000 holder til.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

he he, tror du misforsto Walther, det er nok tresnekka som den nye motoren står i han vil bli kvitt.

Sjømannen skal han jo pusse opp.

Den Yanmar motoren er grei, veldig lav, sånn at du slipper en høy motorkasse.

Riktignok blir det litt ombygging men, men..

JOH

• 5 år senere...

Båten må nok på land ja, ikke enkelt å fikse slike ting ellers.

Dessuten veier en gammel motor fort 2-400 kg.

Hvis du ikke har gjort det før ville jeg nok overlatt det til et verksted, f.eks her i Kristiansand er det en som har en lastebil han kjører rundt med, den er innredet som et verksted.

mvh

JOH

Jeg har nettopp skiftet motor i min Sjøamann 22, klarte dette uten og ta den på land. Hadde heller aldri gjort dette før, etter som jeg er 16 år, men klarte det utmerked aleine, uten verkstedet. Eneste verkstedet gjorde, var og heise den ned på gammle funndament. Der etter har jeg fixet alt sjøl! :flag_bp: Så Dette går helt fint både aleine, og uten og ta den på land. Men selvfølgelig, må akslingen byttes, bør du ta den på land.... Eller du kan ta en STOR lensepumpe, og montere i kjølen. Starter lensepumpen, drar ut gammle akslingen, og skyver den nye inn! Hehehe, men vet ikke om jeg ville tatt sjansen :giggle:

Motor Bytte i Sjømann 22

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...