Jump to content

Forskjellig kjølevannstemperatur på VP D3 motorer i dobbelinnst.

Engers

Recommended Posts

Var i dag å prøvekjørte en flott Bavaria 33 sport. 2008 modell

Denne har 2 VP D3 motorer, som har gått ca. 550 timer.

Alt virker som det skal, men jeg ble litt bekymret for temperaturen på motoren.

Begge motorene hadde en temperatur på nesten 80 grader når jeg kjørte sakte.

Når jeg kjørte opp turtallet til ( husker ikke helt, men ca 3000+ ) hadde begge motorene en temperatur på ca 82-83 grader.

Når jeg så skulle kjøre opp turtallet til maks, ble den ene motoren litt varmere enn den andre.

Babord motor holdt seg på ca 83 grader, men styrbord motor kom etter hvert opp i ca 90 grader.

Ikke på noe "rødmerke" ennå, men jeg synes det var litt rart at den ikke hadde samme temperaturen.

Når jeg dro turtallet ned igjen, gikk temperaturen ned igjen.

For øvrig oppnådde denne motoren ikke fullt så mye turtall som den andre.

Denne motoren oppnådde ca 3700 omdreininger, men den andre oppnådde

3900 - 4000 omdreininger.

Kan noen av dere ha noen tips om dette er noe å bry seg om, eller hva som eventuelt kan være problemet.

Båten var så utrolig strøken, så jeg har lyst på den, men er usikker på dette.

For øvrig virket ikke displayet som viser timeantall, sjøvannstemperatur osv. på styrbord motor.

Selgeren, skulle få en til å sjekke opp dette med displayet, og han skal da spørre vedkommende om dette andre også. ( temperatur )

ps.

Sjekket med en Volvo Penta forhandler tidligere i uken angående oppgraderinger på disse motorene. De fikk da motornummerene av meg. De fortalte da at disse motorene har ingen kampanjer.

Begge mine motorer holder identisk kjølevannstemperatur. Og de viser lik temp. på displayet uavhengig av belastning så sant motorene er kjørt driftsvarme. 85 grader.

Den eneste forskjellen er at BB motor er litt senere opp i temperatur men det har sin naturlige forklaring i at det er denne sløyfa til VV-berederen er hentet fra.

Det er iallefall automatisk synkronisering av belastning på mine D6' og de holder likt turtall på full hendel. 3500 rpm.

Forøvrig høres det ut som alt for små motorer til denne båten, hva fikk du i maks fart? Det skal vel være automatisk synkronisering?

Det er jo 4,8 liter/10 sylindre turbodiesel så det bør jo holde til en båt av den størrelsen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...