Heatseeker Startet 24.August.2014 Link til dette innlegget Startet 24.August.2014 Det smalt skikkelig på hvaler lørdag morgen, og ble lettet over at alt virket ok etter første gjennomgang. Navigasjon, vhf, stero osv. Siste som skulle sjekkes var start av motor, men fikk ikke kontakt med kontrollpanelet så ikke mulig å starte. Alle sikringer bak panelet ok. For å sjekke nivåer av strøm, fuel og vann må jeg trykke inn en bryter. Lys når jeg trykker, men måleren flytter seg ikke... Bra med strøm på alle batterier, finner ingen sikringer som har gått, så tok med meg motorhjernen hjem for å få noen til å sjekke den. Noen med andre tips? Ps. Båt er dufour 365, med volvopenta D1 30. Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Ingen med noen tips til hva annet det kan være? Håper å kunne starte opp snart :-) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Kjenner ikke d1, men de andre i VP sin D serie har 2 sikringer på selve motoren. En som jeg tror det står EVC og en som det står Engine. Har du sjekket disse? Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Takk for tips. Har lett rundt, men finner ikke noen sikringer på motoren. Noen som vet hvor de evt kan sitte? Underlig at det er er lys i nivåpanelet, men ingen reaksjon, samt null kontakt med kontrollpanelet til motor.. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Ring Ragnar Ringstad AS. De kjenner motoren godt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bergetun Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Sjekk side 41 her : http://www.maritimsd.no/Customers/msm/documents/Dokumentasjon%20Volvo/D1.pdf Det skal være en automatsikring i en boks rett bak og over dynamo Redigert 25.August.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Ser ikke bort fra at den sorte boksen har tatt kvelden, det var mye trøbbel med disse de første årene denne motorserien(D1 og D2) ble produsert. Du kan likevel starte motoren ved å kortslutte innslaget/releet på starteren med skrutrekker eller en ledningsstump. Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Takk for tips. Ser ut som sikringen du beskriver sitter på boksen jeg har tatt ut, og den er det ikke noen sikring på på. Kanskje på en nyere modell? Får dra ned å feilsøke litt mer til helgen, før jeg bestiller en ny boks.. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Lykke til :) Hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Takk for det. I will! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Har du hatt takstmann ombord ? Lynnedslag kan være mer alvorlig enn du tror, jeg kjenner til folk som har byttet rigg, all elektronikk, rekkestøtter, motor, gear,aksling, ankervinsj,kjetting,anker, tilogmed de stengene inne i klesskap som du henger kleshengerne på. Følgeskader og åpen forsikringssak i mange år for å fange opp følgeskader, blant annet umulig å få kompasser til å fungere så de har fått GPSkompass på forsikringen. Redigert 27.August.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 7.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2014 hmm. Byttet "hjerne" nå i helgen, uten å få kontakt med motoren. Sist jeg var i båten hadde jeg godt med spenning, men ikke nå. sjekket laderen, og det ramlet ut svidde kondensatorer. Tror det er på tide at forsikringsselskapet skal ta over. kvier meg litt bla a pga høy egenandel, men krysser fingrene for at vi rekker noen fine høstturer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 en oppsummering; Tok kontakt med forsikringsselskapet, Codan, som satte meg i kontakt med en båttakstmann som velvillig fikk fart på sakene. Laderen var helt blåst, og ble byttet. Ragnar Ringstad tok en titt på motor, og konstaterte at både hjerne, og ledning fra hjerne til kontrollpanel oppe var gått - så nå er det liv igjen. I tillegg har jeg hatt et firma fra Sarpsborg om bord for å feilsøke webasto, og nivåpanel, og styringsentralen på webastoen var gått. Ja, det smalt bra. Eneste som gjenstår nå er dette nivåpanelet, men det er ikke kristisk for å noen fine høstturer. Ja, og sikringen til Meaco luftafukteren gikk - og den var ikke lett å finne... Høy egenandel, men så langt en positiv opplevelse med selskapet. Noen stalltips til å unngå dette i fremtiden når man ligger alene, og utsatt til? Landstrøm er kanskje ikke å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.