Jump to content

Problemer med strøm til motor D1-30 etter lynnedslag -tips?

Heatseeker

Recommended Posts

Det smalt skikkelig på hvaler lørdag morgen, og ble lettet over at alt virket ok etter første gjennomgang. Navigasjon, vhf, stero osv. Siste som skulle sjekkes var start av motor, men fikk ikke kontakt med kontrollpanelet så ikke mulig å starte. Alle sikringer bak panelet ok. For å sjekke nivåer av strøm, fuel og vann må jeg trykke inn en bryter. Lys når jeg trykker, men måleren flytter seg ikke...

Bra med strøm på alle batterier, finner ingen sikringer som har gått, så tok med meg motorhjernen hjem for å få noen til å sjekke den.

Noen med andre tips?

Ps. Båt er dufour 365, med volvopenta D1 30.

Har du hatt takstmann ombord ?

Lynnedslag kan være mer alvorlig enn du tror, jeg kjenner til folk som har byttet rigg, all elektronikk, rekkestøtter, motor, gear,aksling, ankervinsj,kjetting,anker, tilogmed de stengene inne i klesskap som du henger kleshengerne på.

Følgeskader og åpen forsikringssak i mange år for å fange opp følgeskader, blant annet umulig å få kompasser til å fungere så de har fått GPSkompass på forsikringen.

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 2 uker senere...

hmm. Byttet "hjerne" nå i helgen, uten å få kontakt med motoren. Sist jeg var i båten hadde jeg godt med spenning, men ikke nå. sjekket laderen, og det ramlet ut svidde kondensatorer. Tror det er på tide at forsikringsselskapet skal ta over. kvier meg litt bla a pga høy egenandel, men krysser fingrene for at vi rekker noen fine høstturer :-)

• 1 måned senere...

en oppsummering; Tok kontakt med forsikringsselskapet, Codan, som satte meg i kontakt med en båttakstmann som velvillig fikk fart på sakene. Laderen var helt blåst, og ble byttet. Ragnar Ringstad tok en titt på motor, og konstaterte at både hjerne, og ledning fra hjerne til kontrollpanel oppe var gått - så nå er det liv igjen.

I tillegg har jeg hatt et firma fra Sarpsborg om bord for å feilsøke webasto, og nivåpanel, og styringsentralen på webastoen var gått. Ja, det smalt bra. Eneste som gjenstår nå er dette nivåpanelet, men det er ikke kristisk for å noen fine høstturer.

Ja, og sikringen til Meaco luftafukteren gikk - og den var ikke lett å finne... Høy egenandel, men så langt en positiv opplevelse med selskapet.

Noen stalltips til å unngå dette i fremtiden når man ligger alene, og utsatt til? Landstrøm er kanskje ikke å anbefale?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...