Jump to content

Hvilken motor er dette, ifølge selger 'marinisert Peugeot 75Hk'

oekla

Recommended Posts

SABB leverte også en versjon av denne, kalt Sabb Status

Det Index refererer til er at denne motoren har lettmetall topp og er følsom for varmgang. Men med moderat effektuttak så er det ikke noe problem

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Altid smart å bytte motorolje og filter på høsten, så er man sikker på at det ikke er noe fukt i oljen. Bytt dirselfilter også, så slipper man tenke på dette til våren når man er våryr og vil på tur. Motoren har alutopp, derfor la motor gå seg varm i havnen før du belastet den, og la den gå noen minutter på tomgang før den stoppes ( gjelder forøvrig alle motorer) Jeg gikk aldri over 3000rpm, det har motoren ikke godt av. Pass på: ( avhengig av ppetype) I sjøvannspumpen på akselen sitter det to oringer med fjær, om det blir lekkasje det vil vannet havne i oljen. Så viktig altid sjekke sladrehullet og skifte oringene jevnlig. Med rett stell er det en bra motor. Meste av deler kan kjøpes på bilrekvisita. Priseksemplet: glødeplugg, volvo penta 3200kr, bilextra 600kr, samme fabrikant/produkt.

Ok, da skal jeg passe på å få byttet olje, filter og diesel filter:) Men når man skal tappe ut oljen, så er jo ikke det akkurat lett å komme til oljepluggen og få noe karr under, så må man pumpe ut olje via peilepinne hullet, eller er det noen andre lure måter?

Jeg skjønner at det er mye å sette seg inn i her, har aldri hatt snekke før, så det med sjøvannpumpen på akselen er nok lurt å sette seg inn i da ja, vil ikke ha vann i oljen… Hvor er sladrehullet? Jeg så at det var ett lite messing hjul ved akselen som er vel en slags fettpresse? Er nok mye dumme spårsmål her, men jeg føler meg veldig grønn på dette området her :) Takker for alle tips :clap:

Som mange allerede har nevnt, oljeskift på båt gjøres normalt ved å suge oljen ut gjennom peilehullet - ikke kjøp den spinkleste pumpa i butikken, da er det bedre å høre om du kan få lånt deg en oljesugepumpe. Jeg har skrevet litt på bakgrunn av egne erfaringer og innspill fra andre tråder på Båtwiki-artikkelen om oljeskift

Ja, også er det ingen ulempe å ha en assistent i nærheten første gang man gjør dette, i tilfelle pumpa skulle vise seg å kreve tre hender eller i tilfelle du plutselig trenger tørkepapir men ikke har ledige hender eller ikke når bort til tørkepapiret, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ok, tusen takk for alle tips :thumbsup: Da har jeg blitt litt klokere :) Da skal jeg få tatt bilde av sjøvannspumpen å legge ut, men trenger man å kjøre igjennom frostveske før vinter´n? Kanskje lurt å måle hvor mye frosteveske det er på det lukkede systemet...

Når jeg skal kjøpe dieselfilter og oljefilter og dynamo reim, skal jeg da oppgi "indenor xd90" på f.eks på Bilxtra?

Redigert av oekla (see edit history)

Jeg tror det er Peugeot versjonen du har, se katalog på denne siden http://www.indenor-retro.de/index.html

Mariniseringsdelene og at oljefilteret står på høykant ser veldig likt ut som hos deg.

Om du viser til bilmodellen Peugeot 505 2,1l diesel er det nok lettere å finne deler. Dieselfilter er nok ikke samme som på bilmodellen, forskjell fra motor til motor, kan til og med være at den ikke sitter på selve motoren.

Kjør gjennom frostvæske før vinteren, så slipper du at den fryser i stykket. Evnt tøm hele saltvannskretsen.

Du bør legge ut flere bilder, så det er lettere å se hva som sitter hvor hos deg.

Redigert av jørn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...