oekla Startet 24.August.2014 Link til dette innlegget Startet 24.August.2014 Hei, Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva slags type motor jeg har? Jeg har kjøpt meg en Kragerø 26, og ble fortalt at det var en marinisert Peugeot 75Hk. Jeg har sett om jeg kan finne noe merke, nummer eller navn på denne motor´n, men kan ikke finne noe. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 (redigert) Basismotoren er en indor xd90, hva marineringsett det er på den aner jeg ikke. Både Peugeot, volvo penta(md21 a og b) og vetus har brukt denne indoren som basis. Neppe volvo denne, har ikke sett bowmankjølere på dem. Redigert 24.August.2014 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Men 75 hk har den ikke da. 60 er mer rett, og om den skal holde bør du ikke bruke mer enn 40 av dem. Dvs holde max turtall rundt 3000. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oekla Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Takk skal dere ha:) Greit å vite hva slags motor man har:) Vet dere også hva slags motorolje det er lurt å bruke på denne? Er det noen som har noe flere tips rundt denne type motor, så blir jeg happy:) Tenker litt på forbredelse til vinter opp lagring... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 15W-40 mineralsk motorolje i god kvalitet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 SABB leverte også en versjon av denne, kalt Sabb Status Det Index refererer til er at denne motoren har lettmetall topp og er følsom for varmgang. Men med moderat effektuttak så er det ikke noe problem Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jørn Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Altid smart å bytte motorolje og filter på høsten, så er man sikker på at det ikke er noe fukt i oljen. Bytt dirselfilter også, så slipper man tenke på dette til våren når man er våryr og vil på tur. Motoren har alutopp, derfor la motor gå seg varm i havnen før du belastet den, og la den gå noen minutter på tomgang før den stoppes ( gjelder forøvrig alle motorer) Jeg gikk aldri over 3000rpm, det har motoren ikke godt av. Pass på: ( avhengig av ppetype) I sjøvannspumpen på akselen sitter det to oringer med fjær, om det blir lekkasje det vil vannet havne i oljen. Så viktig altid sjekke sladrehullet og skifte oringene jevnlig. Med rett stell er det en bra motor. Meste av deler kan kjøpes på bilrekvisita. Priseksemplet: glødeplugg, volvo penta 3200kr, bilextra 600kr, samme fabrikant/produkt. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Jeg brukte altid felleskjøp olje, billigste stedet jeg fant. Sitér dette innlegget Link to post
oekla Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Ok, da skal jeg passe på å få byttet olje, filter og diesel filter:) Men når man skal tappe ut oljen, så er jo ikke det akkurat lett å komme til oljepluggen og få noe karr under, så må man pumpe ut olje via peilepinne hullet, eller er det noen andre lure måter? Jeg skjønner at det er mye å sette seg inn i her, har aldri hatt snekke før, så det med sjøvannpumpen på akselen er nok lurt å sette seg inn i da ja, vil ikke ha vann i oljen… Hvor er sladrehullet? Jeg så at det var ett lite messing hjul ved akselen som er vel en slags fettpresse? Er nok mye dumme spårsmål her, men jeg føler meg veldig grønn på dette området her :) Takker for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Du bruker pumpe for å få ut oljen. Tapping fungerer best i bil. Fettkoppen strammer du en kvart tørnen gang i blant, en gang annenhver måned holder egentlig plenty. Smør for all del ikke for mye, da fyller du hylsa med grease og du får varmgang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bodehode Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Til olje/væskeskift på motoren kjøper du en vakuumsugedings :-) http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/oljeskiftpumpe-650213/ Den blir uunnværlig, enkel og billig :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
jørn Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Litt avhengig av hvordan sjøvannspumpe du har. Ta et bilde av den og legg ut, så er det enklete å få svar. Når du skal skifte olje et det en fordel å kjøre den halvvarm først, så er det mye enklete å pumpe det opp. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Pressisering: pumpen sitter ikke på proppel akselen, men på motoren. Følg kjøleslangen fra bunn av båten og til mototen, så finner du den. Antagelig sitter den helt bakpå motoren, på motsatt side av dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) Som mange allerede har nevnt, oljeskift på båt gjøres normalt ved å suge oljen ut gjennom peilehullet - ikke kjøp den spinkleste pumpa i butikken, da er det bedre å høre om du kan få lånt deg en oljesugepumpe. Jeg har skrevet litt på bakgrunn av egne erfaringer og innspill fra andre tråder på Båtwiki-artikkelen om oljeskift Ja, også er det ingen ulempe å ha en assistent i nærheten første gang man gjør dette, i tilfelle pumpa skulle vise seg å kreve tre hender eller i tilfelle du plutselig trenger tørkepapir men ikke har ledige hender eller ikke når bort til tørkepapiret, etc. Redigert 26.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
oekla Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Ok, tusen takk for alle tips Da har jeg blitt litt klokere :) Da skal jeg få tatt bilde av sjøvannspumpen å legge ut, men trenger man å kjøre igjennom frostveske før vinter´n? Kanskje lurt å måle hvor mye frosteveske det er på det lukkede systemet... Når jeg skal kjøpe dieselfilter og oljefilter og dynamo reim, skal jeg da oppgi "indenor xd90" på f.eks på Bilxtra? Redigert 28.August.2014 av oekla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg bruker singel grad sae 30 olje , finere gange og rein sommer olje , billig er den også . Jeg bruker bare båten om sommeren så jeg trenger ikke sae 10 i min olje Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Jeg tror det er Peugeot versjonen du har, se katalog på denne siden http://www.indenor-retro.de/index.html Mariniseringsdelene og at oljefilteret står på høykant ser veldig likt ut som hos deg. Om du viser til bilmodellen Peugeot 505 2,1l diesel er det nok lettere å finne deler. Dieselfilter er nok ikke samme som på bilmodellen, forskjell fra motor til motor, kan til og med være at den ikke sitter på selve motoren. Kjør gjennom frostvæske før vinteren, så slipper du at den fryser i stykket. Evnt tøm hele saltvannskretsen. Du bør legge ut flere bilder, så det er lettere å se hva som sitter hvor hos deg. Redigert 28.August.2014 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Jeg lurer på om det ikke er 504 2.1 liter du skal henvise til. Har forsøkt med 505, men fikk ikke match der jeg lette. 504 2.1D, 1980 modell er i alle fall en XD90. Redigert 28.August.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Du har helt rett Ronald, 505 var xd2&3, rett er 504. Det jeg gjorde var å søke opp på finn.no bil med samme motor, så henviste jeg til regnr til denne hos bildelepushern. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.