Alexjoha Startet 25.August.2014 Link til dette innlegget Startet 25.August.2014 Heisann! Jeg har blitt veldig fasinert av vakuum infusion, og lurer litt på hvilke erfaringer dere har med dette? etter flere timer med googling og lesing så har jeg i alle fall fått laget meg en handleliste over ting jeg trenger. Ut i fra det jeg ser så finnes det mange gode løsninger på hvordan man kan gjøre dette på en rimelig måte så jeg tenkte at jeg kan være prøvekanin. Jeg ønsker og finne erstatninger for de produktene som de selger kommersielt altså disse pakke løsningene som koster rundt 4-6000kr Det jeg har komt opp med til nå er en pakke som vil koste rett rundt 2000,- om dette vil fungere er jeg ikke sikker på før jeg har prøvd det. Jeg kommer til og gjøre det mer eller mindre på samme måte som disse karene gjør det: https://www.youtube.com/watch?v=x42LwtuU5fQ Hvordan jeg ser for meg oppsette: Jeg ser for meg og bruke spiralrør i fra biltema sammen med et T stykke som tres inn i spiralen både på vakuum siden og injeksjonsrøret. Jeg ser for meg og bruke fluenetting som infusion mesh. Resin trapp vil jeg lage av en gryte med plexiglass og pakning med skrudde nippler i fra biltema. Vakuum pumpen ser jeg for meg og kjøpe hos jula Vakuum manometer ser jeg for meg og bruke biltema sin drivstofftrykkmåler. plast og dobbeltsidig tape har de også på biltema for en grei penge Det eneste jeg ikke helt har funnet ut av enda er hva jeg kan bruke istedenfor "peal-ply" som jeg kan finne lokalt. Noen forslag? Jeg ser at noen bruker "Breather and bleeder" er dette noe som er nødvending ? noen erfaringer rundt det? Jeg får nok forske litt mer på dette og handle inn det nødvendige materiellet når jeg kommer hjem i fra offshore. Etter hvert som jeg prøver ut ting så skal jeg informere videre om resultatet. kom gjerne med erfaringer og forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Alexjoha Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Her er forresten en link som viser "Resin trapp" med en gryte. Jeg ser for meg og ha 2 gjennomføringer isteden for den ene han bruker i videoen. en for vakuum pumpen og en for sug i fra vakuum baggen. https://www.youtube.com/watch?v=LTHAL0udCyA Jeg legger også med en link av en som tester 1 trinns vakuum kompressor og 2 trinns vakuum kompressor opp i mot hverandre https://www.youtube.com/watch?v=FZYnK2LT4p0 Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Kan bruke denne som liten resinfellehttp://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/vannrensere-og-filter/vannrenser-filterhus-438001/. Både Jula, Biltema og Cleas Ohlson. Trenger du større er det bare å ta en varmtvannsbeholder og lage tykt plexi lokk. Jula har en liten vakuumpumpe i sortemanget. Skal du støpe store ting er det R5- pumper fra Busch Vakuumteknikk du skal ha. Redigert 25.August.2014 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Easy composites har noen veldig bra videoer på hvordan lage en del mer avanserte deler. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Jan E. Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Isteden for prepeg, som er dyrt. Eller legge duken tørr, som noen ganger kan være litt tricky. Så kan en lage en egen form for prepreg. Ulempen er at den er ikke "sticky" som ekte preprek, men mer fuktig, og lettere å ødelegge mønsteret i duken. Da legger en byggplast ned på bordet først. Så legger en karbonen/glassfiberen en skal bruke oppå byggplasten, og litt større en det en trenger. Heller resin på midten av fiberduken, og et nytt lag byggplast oppå. Så bruker en en skrape og skraper resinen utover mot kantene, til hele fiberen er mettet. Så skjærer/kutter en mer nøyaktig slik en vil fiberen skal ha som form mens den ligger inne i byggplasten. Så drar en av ene laget med byggplast, og plasserer den hjemmelagede "prepreg'n" i formen, og drar av det andre laget med byggplast. Slik fortsetter en å bygge opp formen med så mange lag en ønsker. Volumblanding varierer ofte med temperatur. Så ofte er blandingsforholdet basert på vekt. Og med de vanligste dukene en bruker trenger en ca samme vekt resin som duken for å mette duken med metoden over. Da slipper en at mye resin blir skviset på utsiden, eller at en mangler litt for å mette helt. Med vektblandingsforhold på 100:35 og duken en bruker på jobben veier 182g trenger en: Base: (182g x 100) / (100 + 35) = 135g base Herder: (182g + 35) / (100 + 35) = 47g herder. Med denne metoden må en bruke litt mer fiberduk over peelply'n for å suge opp ekstra resin. Om en bruker vacuum infusion trenger en ikke så mye resin som vekten av duken. Her har jeg brukt den metoden for å lage noen enkle rette plater for dørpaneler: De er lagt ned på en herdet glassplate (herdet glass har ingen porer i seg, så en trenger ikke særlig slippmiddel på for at platen skal løsne etterpå, overflaten på det en støper blir også helt speilblank). Veid hvert materiale, og lagt det mellom byggplast: I dette tilfellet 150g carbon duk ytterst. glasfiber chopmatte mellom, og 600g multilag glassfiber for tykkelse og stivhet. Helt ut resin, og pakker det mellom 2 lag byggplast/fuktsperre: Skvise resin utover og inn i fiberen: Når resin er skviset ut, og metter hele fiberen, bruker en malen for å markere og klippe ut: Husk for styrke å klippe malene i 45gr vinkler i forhold til hverandre. (Om en ikke skal være mer avansert å øke styrken i gitte retninger osv.) I dette tilfellet finkutter jeg dørpanelet i ettertid når det er tørket. Så det blir laget litt for stort her. Om en skal bruke det i en form kan en kutte det nøyaktig til. Da ender en opp med antall "prepreg" ark ferdig til å legge i formen: Byggplast dratt av på ene siden, og carbonfiberen "rulles" ned på glassflaten for å hindre luftbobler mot ruten. (ved vakuum bruk blir boblene sugd bort uansett, så dette er mer viktig om en kun skal bruke vekter for å presse). Så draes øverste byggplast av: Lagene bygges opp: Så peelply bakerst, med breather duk. Breeth duk kan en bruke gamle klær, hånkler osv. Men jo mindre sømmer, jo bedre. Så vattduk er best: Hadde ikke stort nok varmeelement, så bruker her vanlig varmelamper for grisehus kjøpt på Felleskjøpet skrudd inn i arbeidslamper fra Ikea (uten skjermen montert) over hele baggen: Sluttresultatet ble en helt speilblank overflate en kan skjære ut mer nøyaktig dørpanel av: Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Alexjoha Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Seasu: Det var jaggu ikke et domt tips, Det er også rimligere enn panne og plexiglass om man ikke bruker noe man har liggende fra før. Jan E: utrolig bra innlegg og godt forklart! takk skal du ha Jeg ser du bruker metallkoblinger på inn og ut av vakuum baggen. De eneste jeg har funnet på nett til nå består av gummi så lurte litt på hvor du har handlet disse? Jeg såg for meg og lage mine egne av silikon da jeg har lest at epoxi fester seg til silikonen. Har du handlet Peel ply i norge eller i fra butikk i england? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Om en klarer å legge fiberen tørr så er det litt å hente på å kjøre infusion metoden, for epoxy er en anseelig andel av kostnadene. Pre-preg er dyrt, men fint å jobbe med. Og da er metoden jeg nevnte en fin mellomting. En må nesten prøve litt for å finne ut hva en syntes selv. Mange vil nok syntes det er litt vanskelig å legge fiberen fint når den er så fuktig. En resin-felle som nevnt av andre koster jo egentlig ikke noe særlig. Er så heldig å ha kompositt-verksted på jobben, så foreløpig låner jeg verktøy der. Men når garasjen blir ferdig blir det å kjøpe deler fra easycomposites i England, om ikke Ebay kan hoste opp noe billigere. Den metalkoblingen er for metoden jeg viste, og pre-preg, der en ikke trenger resin-felle (all resin ender i filten, og når ikke koblingen). Siden epoxy vil feste seg til metall. Så ved bruk av resin-felle må en bruke gjennomgang av silikon. Easycomosites har silikon til gjenbruk. Men disse må ofte tettes rundt med "gum sealent tape". De i metall har ofte innebygget pakninger. Karbon, slipduk, etc har jeg kjøpt av HPComposites i Fredrikstad for mange år siden. Men finnes mange firmaer som selger det samme. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.