Jump to content

Råte under akterdekk!!! Hjelp!

jorhei

Recommended Posts

I dag når vi begynte å rive det gamle akterdekket så oppdaget vi at den bakerste bjelken som holder dekk og dollbord oppe er råtten. Den er råtten kun i midten og ellers er treverket tørt. Problemet er at det ikke finnes noen grei måte å ta ut denne bjelken på. Hvis jeg skal ta den ut så må jeg nemlig fjerne to dollbord og midtfisken bak på dekket og da blir det en enorm jobb som jeg egentlig ikke ønsker.

En i havna mente at vi kunne grave ut det som var råttent og så fylle opp med west system, stemmer dette?

Noen andre gode ideer til hva vi bør gjøre.

Her er ett bilde av problemet:

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Trebåten har noe de kaller Aeroepxi?? Tilsvarende produkt som West, men mye billigere! Ellers så har godt utsyrte båtsjapper West. Aeroepxi må du nok bestille direkte fra Trebåten. Når du skal til og lime bør du fjerne så mye du klarer av det ødelagte treet, avfas kantene skikkelig minst 8:1 helst 12:1, følg ellers oppskriften. Er det noe du ikke får fjernet, tørk så godt som mulig bor hull, og sprøyt inn epoxi

Trebåten har noe de kaller Aeroepxi?? Tilsvarende produkt som West, men mye billigere!

en av karane i båtforeninga bruka aeropoxy på sin trebåt; ingen ting å si på resultatet

der i gården (hin dagen limte han ved 3-4 grader pluss; funket som et skudd det også)!

barx

I en 17 foter jeg hadde var det mye råte i det fremste spantet under fordekket dette medførte veldig mye arbeid å fjerne så jeg boret det fullt (tett med) av 10mm hull og helte i ufortykket epoksy fra tre båten. Resultatmessig virket vel dette som en bra løsning da alt ble hardt og epksien trengte inn i alt trevirke. Er det mye bæreing på bjelken er ikke dette å anbefale

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

En i havna mente at vi kunne grave ut det som var råttent og så fylle opp med west system, stemmer dette?

Noen andre gode ideer til hva vi bør gjøre.

Har det samme problemet på tresjekta mi, det jeg kommer til å gjøre er å skjære bort det treet som er råttent, og erstatte det med nytt tre, og lime med West system. Jeg har brukt West system en del ganger nå, og synes at det er et fantastisk produkt. Jeg hadde ei gammel seng som knirka noe så jævelig, hadde prøvd alt for å få senga til å knirke mindre, skrudd i større skruer og limt med trelim og bytta treplugger, det holdt en liten stund å så var den på samme viset. Da kom jeg på at jeg hadde West system stående i boden, og limte senga med det, siden har det ikke vært et knirk i den. :smash:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...