Jump to content

Hvordan feste skjøte til forseil på babystag

Even Neve

Recommended Posts

Jeg har en eldre båt som har en stormfokk som kan festes på et babystag som kan settes på ved behov. Festes med en stor pelikankrok på fordekket.

Forrige eier som engelsk talende sier følgende om skjøtingen: The small jib is loose footed, and sheets are dead-ended at the mast step, go through blocks on the sail, and then to blocks shackled to lifeline stanchion bases.

Hva betyr loose footed ? Hva mener han med at skjøtene er "deadended" at the mast step ? Og hvordan er blokker festet til seilet ? Hvordan vil dette se ut. kan noen tegne en skisse av prinsippet ?

Tipper det er slike han mener:

P6210013.JPG

Loose footed betyr vel at den ikke er festet i noe bom, men kan justere formen ved å justere skjøte? Mast step er ved mastefoten. Hvilket betyr at du kobler opp babystaget (cutter-stag, kanskje?) og hooker seilet på dette. Fester fallet i toppen av seilet, og enden av seilet nede, drar fallet opp og fester skjøtet i mastefoten.

Regner med det betyr at du 'setter' seilet og ikke planlegger å justere det så mye?

Loodse footed betyr uten bom (seilskøyter er eneste båten jeg har seilt som har bom på fokk). Kan muligens også bety at det heises uten å feste til forstag (ikke profil eller pistolhaker). Har sett flere stormfokker som festes i dekk og heises i ett fall uten feste, delvis for å slippe kutterstag, delvis for å kunne bruke stormfokk uten å ta ned rullegenoa.

Skjøteprinsippet forstår jeg ikke hva som tenkes, ett bilde av fordekket på båten kan hjelpe. Ut fra teksten forsto jeg at fokkeskjøtet går fra mastefoten, via blokk i fokka til rellingslista. Det kan funke, men har ikke sett eksempler på det.

@framtia , det med noe ala selvslående fokk høres vel egentlig ut som det jeg har tenkt, men han bruker flertall, sheets, blocks og blocks, kan det bety at det er festet to blokker i fokka og så en blokk i relingslista på hver side og så bak til vinsj ?

@pacuare, det er haker på seilet. Staget er iveien selv når jeg tar det bort. kunne jeg brukt et tau istedet?Hva mener du med å heise i et fall uten feste?

takker. Kan jeg bruke en dobbeltblokk i skjøtebarmen ?

Den ene enden av hvert skjøte er festet til mastefoten. Skjøtene går derfra gjennom hver sin blokk som er festet i skjøtsbarmen på stormfokka, videre til blokker i festene for livline og derfra til cockpit. Festene for livline er sannsynligvis lokalisert i dekk mellom mast og vant.

The small jib is loose footed, - kun festet i halsen (forran) og skjøtehjørnet (bak)

and sheets are dead-ended at the mast step, - Enden på skjøtet er festet i mastefoten

go through blocks on the sail, - for så å gå gjennom en blokk i skjøtehjørnet

and then to blocks shackled to lifeline stanchion bases. - for så å gå gjennom en blokk i et feste som også er for liv line. Regner med at det er en bøyle i nærheten av røstjernet.

Så videre til en vinsj.

Håper dette hjalp.

Redigert av SeilSJT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...