Jump to content

Får ikke fullt turtall på den ene D3 motoren


Engers

Recommended Posts

Prøver igjen jeg.

Var ute å kjørte en Bavaria 33 med 2stk. D3 motorer. Når jeg prøvde med full gass, fikk jeg ca 3900 - 4000 omdreininger på den ene motoren, men bar 3700 på den andre.

Begge spakene var da i bunn.

Ellers hadde jeg samme turtall oppover når spakene stod likt. Hvert fall helt opp til 3500 - 3600

Har noen noen ide om hvorfor den ene ikke fikk opp fullt turtall?

Kan det være noe justering av gassvaiere eller noe ?

Link to post

Spørs om målerene fungerer optimalt. Analoge eller digitale. Analoge er ikke akkurat eksakte. I og med motor henger med nesten helt opp.

Dette er commonrail motorer så motorstyringen og instrumentene er digitale. Som nevnt over: dieselfiltre og luftfiltre er det første som må sjekkes, du kan teste uten luftfiltre montert. Hvis det er elektroniske gass/gear-hendler kan det hende at det trengs en kalibrering.

Link to post

det er elektronisk gass og gir-spake på D-motorer. Kun på giret at det er en aktuator som omdanner det elektroniske signalet fra spaken til en mekanisk bevegelse i en wire som går ut akter og igjen er koblet til drevet. Aktuatoren sitter oftest i skorgsiden innvendig i motorrommet, for øvrig.

 

Ut ifra det du skriver, forstår jeg det nesten slik at dette er en båt du ellers ikke kjenner så godt? -kjøpssituasjon/ prøvetur?

Om det er din egen båt, så vet du sikkert hva som er normalt turtall for denne?

 

Nå kjenner jeg ikke så godt hvordan det arter seg med 2 motorer, men 300 omdr/m er jo en del forskjell, så kjenner du at båten trekker motsatt vei enn den som har høyest turtall?

 

Hva er normalt turtall for denne båten med disse motorene. -jeg kjenner best D6 310hk i en 31foter, ser du...

Link to post

Jeg kjenner ikke båten, for jeg er i en kjøpssituasjon, og har da bare prøvekjørt den. Eieren sier han aldri har kjørt på fullt, så har ikke tenkt noe over det.

Motorene går likt helt opp, men opp til max 3900- 4000 på den ene motoren, så ville ikke den andre lenger enn til ca 3700I følge boka har motorene en max på 4000.

Jeg kjente vel ikke noe spesielt om at den "dro skeivt", men jeg kjente vel ikke etter akkurat det heller .......

Hvis det da er elektronisk gass/gir, er det mulig å justere noe på dette? Hvis dette med filterbytte osv. ikke hjelper ?

 

Motorene er for øvrig fra 2008. Jeg snakket med Volvo Penta forhandler og oppga motornummerne.

Det var ingen kampanjer på disse motorene fikk jeg beskjed om.

Link to post

Prøver igjen jeg.

Var ute å kjørte en Bavaria 33 med 2stk. D3 motorer. Når jeg prøvde med full gass, fikk jeg ca 3900 - 4000 omdreininger på den ene motoren, men bar 3700 på den andre.

Begge spakene var da i bunn.

Ellers hadde jeg samme turtall oppover når spakene stod likt. Hvert fall helt opp til 3500 - 3600

Har noen noen ide om hvorfor den ene ikke fikk opp fullt turtall?

Kan det være noe justering av gassvaiere eller noe ?

Ett spørsmål dukker opp i hodet mitt når jeg leser dette: Jeg antar at vi på toppfart her snakker om mangeogtredve knops hastighet. Hvis det er 2-300 rpm forskjell på Sb og Bb motor, vil ikke båten da dra kraftig ut til siden ? - Men det gjør den kanskje ?

Vi snakker jo mange knop i forskjell med denne turtallsvariasjonen på begge motorer.

Har ikke forsøkt selv, men det skal ikke mye bevegelse på ett flaps til før båten skjener kraftig ut til siden.

Hvis den fortsetter rett fram så vil jeg anta at motorene egentlig har samme turtall.

Link to post

Hei,

 

Det er garantert wire fra spakene og bakover til kontrollboksen som står på veggen ved siden av motoren - en til hver motor. Wire går inn på en lenkearm til potmeteret på toppen av boksen. Sjekk om potmeteret har mer å gi når spaken står helt i bunn på full fart. Kan være en justeringssak. På D3 installasjoner går det også wire direkte fra spaken og ned til drevet. Helt utrolig at ikke D3 installasjoner ble levert med elektroniske hendler og aktuatorer. Men det fungerer :)

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Ett spørsmål dukker opp i hodet mitt når jeg leser dette: Jeg antar at vi på toppfart her snakker om mangeogtredve knops hastighet. Hvis det er 2-300 rpm forskjell på Sb og Bb motor, vil ikke båten da dra kraftig ut til siden ? - Men det gjør den kanskje ?

 

Drar ikke kraftig ut til siden. Ulempen er heller at den ene motoren går varmere enn den andre. Kan være groe, feil tilt, kast eller skade på det ene propellsettet. Det skal ikke mye til før du mister et par hundre omdreininger. Hadde samme motorer på forrige båten og jeg mistet glatt 500 rpm på slutten av sesongen. Bare ved rengjøring av propeller fikk jeg tilbake 200 rpm - resten fikk skroget skroget skylden for.

 

Er du interessert i denne båten - få den på land og inspiser drevene grundig - ikke kjøp før feilen er funnet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...