Engers Startet 25.August.2014 Link til dette innlegget Startet 25.August.2014 Prøver igjen jeg. Var ute å kjørte en Bavaria 33 med 2stk. D3 motorer. Når jeg prøvde med full gass, fikk jeg ca 3900 - 4000 omdreininger på den ene motoren, men bar 3700 på den andre. Begge spakene var da i bunn. Ellers hadde jeg samme turtall oppover når spakene stod likt. Hvert fall helt opp til 3500 - 3600 Har noen noen ide om hvorfor den ene ikke fikk opp fullt turtall? Kan det være noe justering av gassvaiere eller noe ? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Bytte dieselfilter er det første man gjør. Ellers sjekke propeller for skader Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Og luftfiltre. Mine maskiner er veldig følsomme for luftfiltrene Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Spørs om målerene fungerer optimalt. Analoge eller digitale. Analoge er ikke akkurat eksakte. I og med motor henger med nesten helt opp. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Jeg ville sette etter alle andre forklaringer enn instrumentfeil her. Sjekk groe på drev, dieselfiltre og skade på propell Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Spørs om målerene fungerer optimalt. Analoge eller digitale. Analoge er ikke akkurat eksakte. I og med motor henger med nesten helt opp. Dette er commonrail motorer så motorstyringen og instrumentene er digitale. Som nevnt over: dieselfiltre og luftfiltre er det første som må sjekkes, du kan teste uten luftfiltre montert. Hvis det er elektroniske gass/gear-hendler kan det hende at det trengs en kalibrering. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 29.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Takk for svar så langt. det enkleste er vel da å sjekke dette med filtere. Det var jo ikke så stor forskjell på disse motorene, så det kan jo vær noe sånt. Om det skulle bli en justering/kalibrering, så vet ikke jeg pr. i dag hvordan dette gjøres. Er usikker på om det er elektroniske gass/gearhendler. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 det er elektronisk gass og gir-spake på D-motorer. Kun på giret at det er en aktuator som omdanner det elektroniske signalet fra spaken til en mekanisk bevegelse i en wire som går ut akter og igjen er koblet til drevet. Aktuatoren sitter oftest i skorgsiden innvendig i motorrommet, for øvrig. Ut ifra det du skriver, forstår jeg det nesten slik at dette er en båt du ellers ikke kjenner så godt? -kjøpssituasjon/ prøvetur? Om det er din egen båt, så vet du sikkert hva som er normalt turtall for denne? Nå kjenner jeg ikke så godt hvordan det arter seg med 2 motorer, men 300 omdr/m er jo en del forskjell, så kjenner du at båten trekker motsatt vei enn den som har høyest turtall? Hva er normalt turtall for denne båten med disse motorene. -jeg kjenner best D6 310hk i en 31foter, ser du... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Om det er første D3 modellene som kom i rundt 2005 kan det være mekaniske spaker. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 29.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Jeg kjenner ikke båten, for jeg er i en kjøpssituasjon, og har da bare prøvekjørt den. Eieren sier han aldri har kjørt på fullt, så har ikke tenkt noe over det. Motorene går likt helt opp, men opp til max 3900- 4000 på den ene motoren, så ville ikke den andre lenger enn til ca 3700I følge boka har motorene en max på 4000. Jeg kjente vel ikke noe spesielt om at den "dro skeivt", men jeg kjente vel ikke etter akkurat det heller ....... Hvis det da er elektronisk gass/gir, er det mulig å justere noe på dette? Hvis dette med filterbytte osv. ikke hjelper ? Motorene er for øvrig fra 2008. Jeg snakket med Volvo Penta forhandler og oppga motornummerne. Det var ingen kampanjer på disse motorene fikk jeg beskjed om. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Prøver igjen jeg. Var ute å kjørte en Bavaria 33 med 2stk. D3 motorer. Når jeg prøvde med full gass, fikk jeg ca 3900 - 4000 omdreininger på den ene motoren, men bar 3700 på den andre. Begge spakene var da i bunn. Ellers hadde jeg samme turtall oppover når spakene stod likt. Hvert fall helt opp til 3500 - 3600 Har noen noen ide om hvorfor den ene ikke fikk opp fullt turtall? Kan det være noe justering av gassvaiere eller noe ? Ett spørsmål dukker opp i hodet mitt når jeg leser dette: Jeg antar at vi på toppfart her snakker om mangeogtredve knops hastighet. Hvis det er 2-300 rpm forskjell på Sb og Bb motor, vil ikke båten da dra kraftig ut til siden ? - Men det gjør den kanskje ? Vi snakker jo mange knop i forskjell med denne turtallsvariasjonen på begge motorer. Har ikke forsøkt selv, men det skal ikke mye bevegelse på ett flaps til før båten skjener kraftig ut til siden. Hvis den fortsetter rett fram så vil jeg anta at motorene egentlig har samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 ukjent feil på motor = ikke kjøp med slik feil uten at du vet årsaken. Om motoren ligger fast med en side mot sola kan det være så enkelt som at dette drevet er grodd og ikke det andre Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 (redigert) Hei, Det er garantert wire fra spakene og bakover til kontrollboksen som står på veggen ved siden av motoren - en til hver motor. Wire går inn på en lenkearm til potmeteret på toppen av boksen. Sjekk om potmeteret har mer å gi når spaken står helt i bunn på full fart. Kan være en justeringssak. På D3 installasjoner går det også wire direkte fra spaken og ned til drevet. Helt utrolig at ikke D3 installasjoner ble levert med elektroniske hendler og aktuatorer. Men det fungerer :) Redigert 30.August.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Ett spørsmål dukker opp i hodet mitt når jeg leser dette: Jeg antar at vi på toppfart her snakker om mangeogtredve knops hastighet. Hvis det er 2-300 rpm forskjell på Sb og Bb motor, vil ikke båten da dra kraftig ut til siden ? - Men det gjør den kanskje ? Drar ikke kraftig ut til siden. Ulempen er heller at den ene motoren går varmere enn den andre. Kan være groe, feil tilt, kast eller skade på det ene propellsettet. Det skal ikke mye til før du mister et par hundre omdreininger. Hadde samme motorer på forrige båten og jeg mistet glatt 500 rpm på slutten av sesongen. Bare ved rengjøring av propeller fikk jeg tilbake 200 rpm - resten fikk skroget skroget skylden for. Er du interessert i denne båten - få den på land og inspiser drevene grundig - ikke kjøp før feilen er funnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.