Jump to content

impregnering av kalesje


Joda 7500

Recommended Posts

Skal nå impregnere kalesjen min, har vært og kjøpt kalesjevask og Hempel impregnering.

Det jeg lurer på er egentlig hvordan jeg gjør dette?

Har også hørt at man ikke skal smøre over sømmer og glidlås fordi da kan sømmene gå i stykker(stemmer det?) Skal jeg smøre inn begge sider(inne og ute eller bare ute skal jeg ha flere lag?

Sikkert dumme spørsmål men.

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet :smiley:

 

Det har vært endel snakk om dette i det siste, trykk på søk så får du nok opp endel.

 

Etter du har vasket kalesjen er det klart for impregnering, velg helst en dag med brukbar temperatur og gjerne sol. Du kan male den på med pensel på utsiden (ikke innsiden), ikke søl på vinduene da det blir veldig klissete. Dette med sømmer er det mange som sier at silikonen ødelegger tråden, har ikke hatt problemet selv men det kan jo ikke utelukkes. Noen bruker lysestump og gnir på glidelåser og sømmer, voksen tetter..

 

Det greieste er å impregnere når kalesjen står på båten, deretter må den tørke godt inn.

Ellers er det bare å følge instruksen på boksen.

 

Lykke til

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, er det sånn og forstå at jeg bare kan male over sømmene og vokse glidelåsen, men holder det med et strøk?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, bruk lysestumpen på sømmene og glidelåsen, og impregnering på resten av duken.

Selv har jeg impregnert rett på sømmen uten problemer i flere år, men dette er sikkert avhengig av hva impregneringen består av. Som regel holder det med ett strøk hvis man er raus med penselen og middelet, men etter den har tørket kan du spyle med hageslange og se hvor det evt. skulle bli våte flekker eller om det er tilstrekkelig (blir dråper som preller av).

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Skal nå impregnere kalesjen min, har vært og kjøpt kalesjevask og Hempel impregnering.

Det jeg lurer på er egentlig hvordan jeg gjør dette?

Har også hørt at man ikke skal smøre over sømmer og glidlås fordi da kan sømmene gå i stykker(stemmer det?) Skal jeg smøre inn begge sider(inne og ute eller bare ute skal jeg ha flere lag?

Sikkert dumme spørsmål men.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, jeg skal også impregnere min kalesje i løpet av helga, (fredag eller lørdag) jeg kommer til å følge bruksanvisningen på boksen :yesnod: . I dag har jeg skuret kalesja med mildt grønnsåpevann - før det skura jeg hele båten med oppvasksåpe og JIF, den ble veldig fin og ren. :yesnod: I morra skal skrape litt løst bunnstoff og flekke der det trengs, så skal jeg bone så får jeg se hvordan det blir med tid, impregnering blir nok ikke før lørdag - skal sjøsette på mandag. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i flere år benyttet er firma til å vaske/impregnere kalesjen, med meget godt resultat. Prisen har ligget rundt 1300 - 1500 kr, ikke så galt med tanke på at de vasker for hånd. (Maskinvask anbefales IKKE da det sliter unødig på sømmer etc).

 

I fjor ble jeg overtalt av en representant fra Jens Sagen til å kjøpe en pakke med vedlikeholdsprodukter (jordslagsfjerner, såpe og impregnering), kostet ca 500 kr. Med stor entusiasme og pågangsmot satte jeg i gang. Jordslagsfjerneren virket perfket, ANBEFALES! Såpen var vel OK, men jeg måtte kjøpe en ekstra flaske med impregnering til 200 kr. Det ble en masse styr med få til et brukbart arrangement for å vaske kalesjen, den er ganske stor. Det tok meg en hel helg å gjøre jobben, men jeg synes ikke resultatet ble like bra som jeg oppnådde ved å sette bort oppgaven. I år har jeg valgt å sette bort jobben, fikk kalesjen levert på jobben, bra service! (De henter også på jobben). Prisen i år ble 2200 kr, men da hadde de gått over og ettersydd mesteparten av sømmene.

Link to post
Share on other sites

Velger å taste et nytt kalesjeimpregneringsspørsmål i denne tråden:

 

Ny kalesje, skal den impregneres før den tas i bruk ?

 

Har kjøpt meg ny kalesje og lurer på om denne skal impregneres før båtsesongen starter, eller er den tilstrekkelig impregnert ? Regner med at denne er impregnert fra før men er dette tilstrekkelig ?(Har ikke pakket den ut enda, den ligger godt forvart på et soverom og bare venter på å bli tatt i bruk).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Velger å taste et nytt kalesjeimpregneringsspørsmål i denne tråden:

 

Ny kalesje, skal den impregneres før den tas i bruk ?

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei Hebbe.

 

Nei, kalesja di skal ikke impregneres de første 2-3 årene, først da begynner stoffet å bli litt "slitent" og ikke lengre fullt så vannavstøtende.

 

Det er slik at imprignering på ny kalesje gjør mer vondt enn godt !

 

Se det, nå slapp du den jobben....

Link to post
Share on other sites

Vasket og impringnerte vinterkalesja mi i høst , uff for et styr og dyrt .leverte inn sommer kalesja til vask og rens ,koster 725- .Skal ikke vaske og tulle med det selv noe mere nei. Leverte den til Renhold service på Moland .Dem kom innom Horten og henta den i høst og kommer og leverer, snakk om service da . Hakke fått min tilbake enda men sett andre som har fått derfra med flott resultat, venter min når som helst da jeg vil ha på den nuh .

 

PS:Sendte mail igår kveld og spurte etter min kalesje ,fikk tlf idag at den kommer til Horten i ettermidag av den nette sum av kun 725 kroner

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Belly, det var akkurat som om jeg skulle sagt det selv....... :wink:

Når det gjelder jordslag er det greit å bruke jordslagsfjerner, men bare husk på å børst lett med svamp og skyll godt av før den legges i bløtt.

Dette med å skrubbe, høres helt for.......... ut :eek:

Husk duken tåler det meste, men sømmen er det som en må ta hensyn til.

Har gjort denne prosessen nå og skal montere i ettermiddag og impregnerer den på båten med rull på flater og kost rundt kanten.

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk levert kalesja mi idag etter avtalen ,levert i Horten .Kalesja er montert og helt topp , veit jo ikke ossen den er når regnet kommer men rein og fin blei den og billig .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For de av dere som holder til i Oslo området kan jeg anbefale Diola & Co, tel 61 31 24 81/92 08 86 60. De henter og leverer på arbeidsplassen min, og gjør en god jobb med kalesjen - syr over sømmer og bytter vinduer hvis du ønsker. Jeg har benyttet dem 4 eller 5 ganger, og har vært fornøyd hver gang.

 

Mvh

EvenK

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvor lang tid tar det fra de henter kalesjen for å sy inn et nytt vindu, og til du har den tilbake? Ser de har telefonnummer i Jevnaker. Har du pris på f.eks isying av nytt vindu?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

LarsH

 

Beklager, men jeg husker ikke hva jeg betalte for å få sydd nytt vindu, det skjedde for 3 år siden. I år fikk jeg sydd over mesteparten av sømmene og betalte jeg 2200,- for dette inkl vask og impregnering.

 

Mht leveringstid har jeg ikke ikke hatt behov for å teste hvor fort de evt kan levere. I år leverte jeg kalesjen fra meg uka før påske og fikk den igjen i forrige uke.

 

Mvh

EvenK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...