Jump to content

Uttern S64 - lav toppfart


orkan

Recommended Posts

Heisann,

har kjøpt en uttern S64 med 2.0 QSD på 170 hk. Får ikke spesielt mye fart på den - viser 30 GPS knop ved maks pådrag (4000 rpm) - er det noen her inne som har lignende båt for å sammenligne med? Ser på div annonser på finn.no at de oppgir 35 knop som toppfart med 1.7 litern på 115 hk. Har forøvrig en balistic propell med tallene: 14 3/4 x 17

Kan det være for lett propell? Noen tips?

 

Link to post

Ny eller brukt, grodd eller nysmurt under ?

Kan jo være at den har for lett propell ja.

 

Skal visstnok gjøre 34 knop med QSD 150 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42370618

 

Skal gjøre over 40 knop med 220 hk V6 bensinmotor så da bør den iallefall greie 35 knop med din motor.

 

http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/motor/3326-askeladden-645-spider-ryds-23-og-uttern-s64/page-1

 

Men oppgitt til bare 30 knop med QSD 150 her, men det kan jo skyldes samme "problem" som din http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50142317&searchclickthrough=true

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja hvis alt stemmer så skal det nok være mulig å få et godt stykke over 30 knop.

Den større og tyngre Uttern D68 greier jo rundt 30 knop med samme motor.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Propellen ser ut som ny, har pussa den helt blank å kunne ikke se noen ujevnheter eller defekter på den. Trimmer jeg ut drevet begynner båten fort å danse med bauen (hopper) så det gir ikke noe bedre fart. Har ikke noen preferanser på propell, dette er min første båt med hekkaggregat,så er rimelig grønn på dette med propellvalg. Men skulle gjerne hatt de 5-6 ekstra knopene :)

Link to post

Vel tallene viser: med oppgitte data 17" stigning, 4000 rpm og sannsynlig utveksling 1.65 med angitt 30 kn. Det gir en slip på 12% som er noe i overkant. Men selv med 8% slip vil dette kun 32 kn. Nå har jeg ikke så god erfaring med Ballistic og hva den får ut av effektivitet...

 

Nå er dette en båt og motor som Mercury (Brunswick) har solgt med denne kombinasjonen så de bør ha tips om propeller. Jeg tror Enertia og Mirage plus vil gi deg bedre reultat enn det du opplever Men jeg ville tatt kontakt med Brunswick/Mercury og forhørt meg om tips på denne båten. De har som sagt solgt denne med ulike Mercruiser motorer. Så de kan ha litt info å dele med deg.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei,

i dag fikk jeg endelig testet en annen propell på båten, prøvde en Black Max 14,5 x 19 - fikk muligens en halv knop mere enn hva jeg hadde fra før (maxa på ca 30,5). Virket som om motor hadde nok strev med å oppnå max turtall - fikk 3980 på den digitale telleren. Burde jeg ikke få mer fart på dette skroget med denne motoren? Kan trimplan ha noe hensikt på et slikt skrog?

Link to post

Min 19 fots Yamarin med tomvekt på under 800kg gjør 35 knop på topp med yamarin F115 på hekken.

 

At en båt som er en halvmeter lengre, samt bredere og tyngre skal klare i nærheten av samme fart med 120hk hekkaggregat - det har jeg minimal tro på :cool:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er 170hk som står i min båt da :)

 

Joa, men bare drevet ditt veier (nesten) like mye som hele hans motor. Og så har du noen hundre kilo motor i tillegg.

 

Kikk litt på ytelse/vekt, våt flate (lengde/bredde). Det finnes kalkulator på go-fast.com "knowledge base" så kan du sannsynliggjøre om det er noe å hente. Og høre med produsent, andre brukere, tester etc

Link to post

jeg googla litt på S64/S6402 for å finne litt testdata , kom over noen forumtråder som viste endel sprik i oppnådde hastigheter. F.eks med V6 bensin så får noen 40+ mens andre får 32

 

Mistenker at dette skroget har stor våt flate og ikke responderer veldig godt på trim, og dermed er følsomt for bl.a groe.....?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...