Jump to content

Jabsco el toalett trekker dårlig ned

eswan

Recommended Posts

Hei. Noen der ute som har tips til hvorfor toalettet trekker så dårlig ned. Jeg har testet med eddik 2-3 ganger. Det virker helt glimrende 3-5 skyllinger, så blir det dårlig fart i nedtrekket. Selv om jeg struper vanntilførsel så fyller bollen seg halvfull da det ikke trekker unna. Er det lufting? kan det være impeller? Håper noen har en ide. Takk.

Da mitt toalett oppførte seg slik så var det noen hyggelige gjester som hadde sluppet en OB i toalettet.

Denne var behørlig kveilet rundt impelleren noe som medførte de symtomer du beskriver.

Toalettet virket, men skåla fylte seg veldig opp før du ble kvitt greiene.

Løsnet selve poselenet (skåla) fra pumpedelen trakk svineriet ut med tang, det var ikke antydning til at det ville gå i oppløsning selv om det hadde blitt behandlet med diverse.

Egentlig en grei jobb da jeg fryktet det værste.

Etter litt dektetiv arbeid så fant jeg ut hvem synderen var.

Ringte og ba meg selv på 4 retters middag for bryet.

Middagen smakte fortreffelig :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Da mitt toalett oppførte seg slik så var det noen hyggelige gjester som hadde sluppet en OB i toalettet.

Denne var behørlig kveilet rundt impelleren noe som medførte de symtomer du beskriver.

Off-topic, men nå og da greier ikke vaskemaskinen min å pumpe ut vannet; løsningen da er å ta ut grovfilteret - det er de rareste ting folk (særlig tiåringen i huset - men tildels jeg også) glemmer igjen i lommene sine og som etter mye om og men finner veien ned dit og stopper impelleren der :-) Tamponger har jeg heldigvis til gode å finne ... og heldigvis er ikke det som kommer rennende ut av vaskemaskinen når man åpner proppa der like ille å håndtere som septik :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

At luftingen (egentlig innløpet for frisk luft til den naturlige nedbrytingen av dritten i tanken) skulle være tett, må jo bey at tanken har vært overfyllt med dritt slik at mannshiten har stått opp i denne slangen? Og igjen, er du sikker på at tanken ikke er stappfull av dritt? Har du sjekket det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Toalettet vårt er kun brukt til å urinere på. Og fruen er veeeeldig påpasselig med hva hun putter oppi. Når jeg har tømt septiken så skyller det godt ned bare noen få ganger. Det tyder vel på lufting. Hadde det vært impeller ville det vel fungert dårlig uansett?

Det sier de alle :-) :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Når jeg har tømt septiken så skyller det godt ned bare noen få ganger. Det tyder vel på lufting. Hadde det vært impeller ville det vel fungert dårlig uansett?

Er du sikker på at du har fått tømt septiken ordentlig da? Jeg har hatt problemer med tømming i det siste, særlig tømming til septiksug - og jeg mistenker at det er luftingen som har gått tett. Jeg hadde en episode hvor vi kom, brukte septiksuget for å tømme tanken ... siden det ikke er spyleslange tilgjengelig på Oksval fikk jeg fruen til å spyle toaletten etter at jeg trodde jeg var ferdig med tømmingen ... etter mye om og men og spyling og tømming satte vi kursen for båsen, og kort tid etter var spetiken på ny full ... hm.

Helt tett lufting kan vel medføre problemet du beskriver - du får ikke tømt tanken skikkelig fordi tømming avhenger av at tanken kan fylles med luft, så hver gang du tømmer tømmer du bare ut noen få liter. Du får heller ikke fyllt tanken skikkelig fordi lufta ikke kommer ut,men fordi lufta komprimeres får du skylt litt før det butter opp.

Jeg setter en knapp på at det er luftingen som er problemet :-)

(forøvrig prøver jeg å akkumulere kunnskap og nyttige linker om toalettproblematikk på båtwiki-artiklene om pumpetoalett og septiktank)

En annen ting som du kan prøve ut (i allefall dersom du har gravitasjonsbasert tømming av septiktank - jeg vet ikke hvordan det blir med pumpetømming) er å la tanken stå åpen mens du skyller. Da går ting rett i sjøen uten behov for lufting. Det er min personlige mening at så lenge dasset kun brukes til urin, så trenger du ikke å bruke septiktank - bortsett fra når folk bader rundt båten kanskje. Menja ... problemet bør jo løses uansett :-)

Gode tips du har fått allerede, luftingen er langt viktigere enn folk flest og også båtprodusenter er klar over.

En annen sak er at om du skulle få en bete Torky eller tilsvarende papir i skåla er det bare å demontere og rengjøre kvernen. Denslags går ikke i oppløsning på evigheter samme hvor mye kvernen jobber...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Urinstein i "lufteslangen"??? Nei, da må jo septiktanken ha vært overfyllt til stadighet. Urinstein bygger seg opp over tid som en kombinasjon av urin og sjøvann. Det tror jeg ikke på og har aldri hørt om. Men tett lufteslang, tettet med mannsjit etter overfylling av septiktank, - ja det er jo en plausibel årsak. I den slangen skal det være luft!

Men å få urinstein i slangen mellom dassen og septiktanken dersom en som de fleste av oss har spyling med sjøvann,- ja det vil de fleste av oss oppleve i løpet av et langt båtliv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...