Jump to content

Hvor bred båtplass til 3.30 m bred seilbåt

Horst

Recommended Posts

Det kan gå bra. Stort sett er båtene smalere i den høyden utriggerne er enved fendelisten. Problemet er heller om du har god nok avstand forran båsen slik at du rettet opp båten og treffer rett i båsen. Jeg har båt på 3,89 og lysåpning på 3,98, men så er det god plass til neste båtrad. Har god tid på å sikte meg inn i båsen.

Guest Avmønstret#

Tror jeg har tilsvarende forhold nå. Får skvisa en liten fender mellom med makt på hver side på det smaleste. Har en tykkere lengre frem. Går jo greit på en rolig båtplass, men er det bølger osv ville jeg ikke lagt på den måten.

Å gå inn/ut er enkelt, men utrigger må være polstret for jeg kan ikke fendre før jeg går inn da fendrene bare blir løftet opp og jeg ikke vil risikere at de huker seg fast eller noe sånt. Når det blåser så hender det at båten sitter som støpt i båsen når jeg skal ut og jeg må puffe på litt for at den skal slippe, og så vrir båten seg og jeg kommer ut av båsen på halv åtte :-) men en venner seg til det også...

Så tja, det kan gå men optimalt er det ikke.

Det kan gå, men ikke særlig bra tror jeg. Kravet på 25 cm på hver side bør være et absolutt minimum. Selv har jeg en plass som sies å være 5,35 m, med en båtbredde på 4,67 m, 34 cm på hver side av båten.Uteligger er 3,5 meter kortere enn båten.

Tror ikke jeg hadde satt pris på særlig smalere plass. Når det blåser litt tar den tidvis inn i uteliggerne selv med stram fortøyning, så jeg har montert bryggefendere.

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...