Horst Startet 26.August.2014 Link til dette innlegget Startet 26.August.2014 Har blitt rammet av trefots syken... Jeg har en plass med lysåpning på 3.5 m og ønsker å kjøpe en seilbåt som er 3.30. Får jeg plass? Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Hvis du ser på en veldig lang seilbåt så får du sikkert plass til baugen i båsen, mens midtskipet ligger utenfor. Kommer an på lengden på utriggerne, altså ;-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Horst Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Hehe, så lang og tynn er ikke båten... Tenkte kanskje det gikk om jeg monterte brygge fender. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Blir nok litt snaut. Hvis du ligger med bare 10 cm klaring på begge sider vil båten ligge og knage på en av sidene hele tiden. Blir ikke noen pen skuteside av sånt. Båten min er 413, plassen er 4,75, ikke for mye for å kunne fendre skikkelig. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Ut fra vanlige beregninger trenger du en 4 meters båplass til en 3, 5 m bred båt. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Det er nok oppe på fenderlista den er på det bredeste. Det er endel smalere nede med utriggerene. Ørsta marina sine anbefalinger er 0,25m på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Det kan gå bra. Stort sett er båtene smalere i den høyden utriggerne er enved fendelisten. Problemet er heller om du har god nok avstand forran båsen slik at du rettet opp båten og treffer rett i båsen. Jeg har båt på 3,89 og lysåpning på 3,98, men så er det god plass til neste båtrad. Har god tid på å sikte meg inn i båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Tror jeg har tilsvarende forhold nå. Får skvisa en liten fender mellom med makt på hver side på det smaleste. Har en tykkere lengre frem. Går jo greit på en rolig båtplass, men er det bølger osv ville jeg ikke lagt på den måten. Å gå inn/ut er enkelt, men utrigger må være polstret for jeg kan ikke fendre før jeg går inn da fendrene bare blir løftet opp og jeg ikke vil risikere at de huker seg fast eller noe sånt. Når det blåser så hender det at båten sitter som støpt i båsen når jeg skal ut og jeg må puffe på litt for at den skal slippe, og så vrir båten seg og jeg kommer ut av båsen på halv åtte :-) men en venner seg til det også... Så tja, det kan gå men optimalt er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Det kan gå, men ikke særlig bra tror jeg. Kravet på 25 cm på hver side bør være et absolutt minimum. Selv har jeg en plass som sies å være 5,35 m, med en båtbredde på 4,67 m, 34 cm på hver side av båten.Uteligger er 3,5 meter kortere enn båten. Tror ikke jeg hadde satt pris på særlig smalere plass. Når det blåser litt tar den tidvis inn i uteliggerne selv med stram fortøyning, så jeg har montert bryggefendere. Redigert 27.August.2014 av Festina Lente IV (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Grufolf Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 plassen er nok for liten. Ofte måles plassene i bryggemeter og tar blir da senter-senter utrigger så man mister ofte noen cm på det også. Båten min som er 305 bred måtte inn på 4m plass. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Irriterende at en ikke bare holder seg til lysåpning og ferdig med det... Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Det går. Har selv seilbåt 329 bred og lysåpning 348. Ganske rett fribord. Monterte Biltema bryggefender på uteligger, og surret et godt tau på jernbommen. Får plass til fender litt mot framskip samt en litt foran cocpit. Uteligger er 8 meter, båt bavaria 30 Redigert 27.August.2014 av Busk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 plassen er nok for liten. Ofte måles plassene i bryggemeter og tar blir da senter-senter utrigger så man mister ofte noen cm på det også. Båten min som er 305 bred måtte inn på 4m plass. Jeg har målt lysåpningen på plassen min til 3.50 så det målet bør være greit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Bryggefendeder fungerer fint for å hindre uønsket kontakt med brygger / utrigger før man har fått fendret normalt. Baserer man seg på at båten skal ligge i konstant kontakt med bryggefender blir det fort slitt gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Min båt er 4,49m bred, og båtplassen er med 5 meter lysåpning. Dette er akkurat passe! Ville anbefalt 50cm som et minimum - noe mer plass kan da vel bare fungere som en fordel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.