Jump to content

Bavaria cockpit panel. F1 og F1 knapper (Knytte forbruker)

bergetun

Recommended Posts

Har lyst å koble opp WIFI routeren i båten til en av de ledige funksjonsknappene på Bavarias cockpit panel (F1 eller F2), men jeg sliter litt med å finne riktig koblingspunkt.

I brukermanualen og koblingskjemaet til Bavaria (https://baatplassen.no/i/topic/93889-bavaria-sport/) så står det at et F1 ligger på "Koblingspunkt dekk" og F2 ligger på "koblingspunkt hekk" . Begge disse koblingspunktene er koblet sammen med fordelingstavla som i min båt ligger i veggen i midtlugaren. (Se side 25 i manual)

Slik jeg forstår tegningen skal finne koblingspunkt hekk og koble min forbruker inn på denne (???) Problemet er at jeg ikke finner noe koblingspunkt hekk (Ikke koblingspunkt dekk heller)

Er det noen her som har gjort dette og kan guide meg i riktig retning :)

På forhånd takk for hjelpen

Min forståelse av koblingsskjemaet er følgende:

Koblingspunktene 1,2 og 3 er hvordan Bavaria grupperer de forskjellige forbrukerne, slik at de får en nogenlunde logisk plassering på fordelingstavlen. Dette betyr at det blir lettere for deg å finne ut av hvor koblingene F1 og F2 sitter på tavlen. De koblingene som ikke er i bruk er tomme og det går ikke ledninger til/fra de.

Du må selv sette inn kabelsko i det aktuelle koblingspunktet og så føre ledninger fra pinnene til din wifi router.

Jeg har i min båt koblet til led-stripe + kamera i motorom til "motorromsbelysning".

Kabelskoene du bruker fåes kjøpt hos Volvo Lastebiler (www.volmax.no) - Delenr: 970777 KABELSKO

For å være 100% sikker så ringer du BAVARIA MOTORBÅT NORGE AS - Tlf 66 76 59 29

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

• 2 uker senere...

Jeg har ikke selv funnet/brukt F1/F2 kontakt/ledning, men siden det står stiplet i kolonne "kabel" for koblingspunkt 2.1 og 3.3 antar jeg det ikke er ført ledning ut fra panelet. Det finner du enkelt ut ved å kikke på kontaktene (pos.1 og 3), ref. bilde 10. (F1 er på koblingspunkt "baug", pos.1 bilde 10).

Koblingspunkt 2.2 er nederst til høyre på kontakt pos.1 (baug), Koblingspunkt 3.3 er nest nederst til venstre på kontakt pos.3 (hekk). Dersom det er kabelsko/ledning der, så følger disse ledningsbuntene til hhv "baug" og "dekk", men nøyaktig hvor du isåfall finner andre enden er ikke godt å si.

På min 2012 Bavaria 31 Sport skulle jag ha tak i ledningsnr. 2.1 og 2.3 (styring ankervinsj). Ifølge skjemaet (nyere versjon) kommer de fra "Stecker Bug" på panelet, og jeg fant tapede ledningsender merket 2.1 og 2.3 i ledningsbunten under vasken i byssa. Der var det bare å skjøte videre til ankervinsjrele.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...