Jump to content

MerCruiser Diesel D1.7L DTI m/alfadrev - noe å satse på?


bOFFE1968

Recommended Posts

Litt svak motor som har fått en del kritikk pga. en del havarier.

Men den kan jo godt vare en stund allikevel, så lenge prisen på båten er lav nok.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg eide en Beetle med slik motor og den var svært driftsikker og billig. Hadde aldri feil og lave service kostnader. Men, jeg marsjet på 3600 omdreininger. Ikke press den for hardt.

Eneste svakhet er den fordømte drevindikatoren som ryker ofte og eksosbelgen som glir av eksosrøret.

Jeg kjørte ca 700 t over 10 år og mye langt. Bruker lite drivstoff og er lett å serve...

Sushi

Link to post

Har hatt denne motoren i en Uttern D 55 og en Draco 21, og har bare gode erfaringer med denne. En motor som er billigere i drift skal du lete lenge etter. Det jeg ble rådet til når jeg kjøpte den, var å passe på er at motoren oppnådde maks turtall på 4400 omdreininger, for at motoren ikke skulle arbeide unødvendig tungt. Det du leser om havari på disse motorene var vel egentlig på de som er fra før 2005. Mener det kom en oppgradering på bl.a. wastegate-vetilen på disse fra 2005 som bl.a. førte til div turbohavarier. Er båten du skal kjøpe en 2005 mod skal det stå "1,7 litre 120 Horsepower" og ikke "Mercury D1,7 DTI". Er det den nye utgaven, eller en eldre som er oppgradert, hadde jeg ikke vært veldig redd for å kjøpe denne motoren igjen.

Redigert av Mister Master (see edit history)
Link to post

Jeg hadde den første fra 2001. Hørte om wastegate problemer og jeg ba mekanikkeren sjekke dette. Min var helt fin.

NB! jeg sprayet motoren 2 ganger årlig med CRC 6-66 konserveringsspray. Denne løser opp, smører og hindrer korrosjon. Om dette er årsaken til at wastegaten overlevde kan jeg ikke dokumentere, men ikke helt umulig. I så fall er det jo enkelt.

Ikke var det rust på motoren etter 12 år heller.

 

En annen ting er at motoren går ganske varmt. Husker ikke hva spesifikkasjonen sa men tror jeg lå på 95 C. Pass på at vanninntaket er åpent og ikke gjenngrodd.

Det er også lurt å la motoren bli ganske varm før båten skal opp i marsjfart samt å la den gå på tomgang 3-4 min før den slås av.

Sushi

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...