Ruuneey Startet 26.August.2014 Link til dette innlegget Startet 26.August.2014 Heisann. Kjøpte meg nidelv 24 med VP MD17C for en stund tilbake. Denne har vært lagret på land i 4 år nå. ( jeg har hatt den i 1år ) Etter mye oppussing, skulle jeg endelig få nyte den på sjøen. Dessverre viste det seg at det kommer vann inn i oljen. For å løse dette har jeg sjekket/fikset: - Byttet begge simmer-ringer på vannpumpe/impeller aksel. ( Var lekkasje gjennom " sladrehull " ) Dette er tett nå, men alikavel kom det vann i den nye oljen. - Åpnet drenerings-ventilene på alle 3 sylindre. ( Det rant dråpevis fra sylinder lengst fra svinghjul, mens de 2 andre ikke kom noe ut fra ). Det jeg kunne se for meg det kunne være er topp-pakningen. Har derfor demontert topp og sylinder. Noen som mener det kan være noe annet? Prøvde å laste opp noen bilder, men uten hell. Prøver igjen senere. Takk på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) Kan også opplyse om at det kom hvit røyk opp gjennom oljepåfylling lokket. Det var også hvitt belegg i ventilhuset. Redigert 26.August.2014 av Ruuneey (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ferskvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Saltvatnskjølt Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Finner du ikke åpenbare feil, så kjør sprekk test på toppene, det kan også være hull i eksosmanifolden Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Lekkasje på o-ringene til sylinderforingene?? Kjapt å banke ut foringene om du allerede har demontert så mye som du sier. Da er det også lett å bli kvitt gørra som mest sansynlig blokkerer dreneringene. Om ikke, får du ut masse rustskitt ved å skru ut hele dreneringsventilen og stake samtidig som vannet drenerer. Du kan forvente mest grums og rustflak bak aktre foring. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Gjør som "Doodlebugger" foreslår. Rengjøre inni kjølekappene og toppene samt manifolden. Trykkteste delene før du bygger sammen. Hone sylindrene og skifte stempelringene. Nye pakninger og gå over ventilene og innsprøytningsventilene. Kjør en Systemrens-kur etter oppstart og monter Martec-kjøling. Du trenger mange oljeskift for å få ut alt vannet og motoren bør kjøres lenge nok til at alle vannrester fordamper. Da vil du ha motor i mange år fremover. Disse motorene blir skjelden utslitt, men ødelagt av rust, saltavleiringer og vanskjøtsel. Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Her kommer noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Noen som kjenner til hvilke kanaler i sylindern som er til hva? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Alle er til kjøling. Skal du få gjort skikkelig jobb må du presse ut sylinderforingene. Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Bestemte meg bare for å kvitte meg med motoren. Etter rengjøring og nærmere inspeksjon viser det seg at det ikke er mer gods igjen mellom sylinderforingene og godset på huset. Takk for hjelpen jeg fikk :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.