otersnute Startet 27.August.2014 Del på Facebook Startet 27.August.2014 Hei. Jeg er ny båteier, og synes dette forumet er strålende! Jeg har kjøpt en nidelv 24 fra 1981 med en Yanmar 34HK av (litt?) nyere dato. Tenningslåsen er ødelagt, så forrige eier brukte skrutrekker (Ja det høres suspekt ut, men jeg veit at han ikke har rappa den og stukket av i vill fart....) Jeg dro kjekt av sted på Biltema og kjøpte meg en ny tenningslås. To tilkoblinger, bare av og på, siden den har separat startknapp. Problemet mitt er at det står "max 10A" på den, og jeg veit ikke om det er for magert. Startstrømmen går vel ikke gjennom tenningslåsen, men det står fire ledninger til det ene punktet og tre-fire til det andre punktet på den gamle, og jeg blir litt stressa av å tenke på at den nye tenningslåsen kan brenne opp - midtfjords.... Noen som veit hvor mange Ampere belastning som er aktuelt i et sånt system? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Jeg vil anta at båten har et startrele, og at det kun er styrestrøm til det som går gjennom låsen. Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Kjøp denne : http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Tenningslas-43076/ Så borrer du bare opp den svarte platen som fulgte med den forrige tenningslåsen du kjøpte. På tenningslåsen jeg sendte link til har du 3 tilkoblinger. Da kan du styre både hovedstrømmen og starte motor. Bruk 6mm2 kabel :) Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Tåler den mer? Jeg synes det er helt fint med egen startknapp slik det er fra før. (Den svarte plasplata skrudde jeg bare av, så passa den fint. Dioden satt på plata. Jeg trenger ikke mer varsling enn pipinga.) Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Jeg trenger vel å vite hvor mye strøm innslagsreléet til starteren trekker. Noen som vet? Motoren heter 3qm30. Sitér dette innlegget Link to post
Ruuneey Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Kan ikke gi deg svar kor mye strømtrekk det er på relét, men koble på et amperemeter når du aktiverer det. Så har du fasiten. Så slik jeg forstår det, så vil du bruke nøkkel (tenningslås) for hovedstrøm, mens du bruker bryter/trykk-knapp for start av motor? Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Ja, det er slik det er fra før, og startknappen er jo der med "start" på, så jeg ser ikke noen grunn til å endre det. Synes dere det er rart? Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Hovedstrømmen er forresten en annen bryter i batterirommet. Hvis jeg skrur på den kan jeg bruke lys etc. Når jeg vrir om tenninga piper det, og så starter jeg med knappen. ? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Vet ikke hva et innslagsrele trekker, men laget veldig likt på en båt jeg hadde. Kun off/on på nøkkel, men start og gløding på egne knapper. Jeg satte en 15amp sikring på ledning som ga strøm til nøkkel og den holdt. Så hvis du finner ut hvilken kabel som gir strøm til nøkkel bør det vel være en sikring på denne. Om ikke så kan du sette på en på 10 amp, og hvis den holder er det jo greit. Hva som er tilkoblet på den gamle blir jo tipping, men på ON kontakten er det trolig ladelys,+ kabel til instrumenter,+ kabel til startknapp, og kanskje denne pipa (alarmen). Vet ikke om du har gløding på din. Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Ifg forrige eier er det ikke gløding. Merkelig egentlig, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.