Jump to content

tenningslås til nidelv 24 med yanmar 34

otersnute

Recommended Posts

Hei. Jeg er ny båteier, og synes dette forumet er strålende!

Jeg har kjøpt en nidelv 24 fra 1981 med en Yanmar 34HK av (litt?) nyere dato. Tenningslåsen er ødelagt, så forrige eier brukte skrutrekker (Ja det høres suspekt ut, men jeg veit at han ikke har rappa den og stukket av i vill fart....) Jeg dro kjekt av sted på Biltema og kjøpte meg en ny tenningslås. To tilkoblinger, bare av og på, siden den har separat startknapp. Problemet mitt er at det står "max 10A" på den, og jeg veit ikke om det er for magert. Startstrømmen går vel ikke gjennom tenningslåsen, men det står fire ledninger til det ene punktet og tre-fire til det andre punktet på den gamle, og jeg blir litt stressa av å tenke på at den nye tenningslåsen kan brenne opp - midtfjords....

Noen som veit hvor mange Ampere belastning som er aktuelt i et sånt system?

På forhånd takk! :smiley:

Vet ikke hva et innslagsrele trekker, men laget veldig likt på en båt jeg hadde. Kun off/on på nøkkel, men start og gløding på egne knapper. Jeg satte en 15amp sikring på ledning som ga strøm til nøkkel og den holdt.

Så hvis du finner ut hvilken kabel som gir strøm til nøkkel bør det vel være en sikring på denne. Om ikke så kan du sette på en på 10 amp, og hvis den holder er det jo greit.

Hva som er tilkoblet på den gamle blir jo tipping, men på ON kontakten er det trolig ladelys,+ kabel til instrumenter,+ kabel til startknapp, og kanskje denne pipa (alarmen). Vet ikke om du har gløding på din.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...