Jankar Startet 27.August.2014 Link til dette innlegget Startet 27.August.2014 Lurer ganske enkelt på hva får man av seilbåt idag for 170-200.000? Jeg ser de på finn er fra det glde 80 tall. Da er det jo noen år. Noen som har noen gode svar til meg? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Vet ikke hvor godt svaret er men du kan vel få alt fra nedslitte vrak til godt vedlikeholdt i den prisklassen. Finn.no og egenhendig inspeksjon er fasit. Etter min mening kanskje den prisklassen hvor du kan få mest bruksglede for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ok. Men når er en seilbåt for gammel? Si at en utenbords motor er "gammel" når den er 10, mange lever videre, andre takker for seg. Hvordan er det med motor og utstyr på en seiler fra feks 85. Er det gammelt på samme måte, eller lever gjerne en seilbåt som har fått den kjørligheten den trenger mange mange år til? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 En seilbåt er for gammel når den ikke har fått vedlikehold på en stund. En båt som er jevnlig vedlikeholdt og oppgradert kan teknisk sett være "god som ny", i noen tilfeller nesten bedre (mer utstyrt). Men om båten er god som ny selv om den er 30 eller 40 år gammel, er design og byggeteknikk gammel. Nyere båter er gjerne bredere bakover med flatere undervannsskrog, planer/surfer lettere i unnavind, bygget med tynnere laminat og lavere vekt. Så kanskje det er bedre å se på båttype/egenskaper og tilstand enn på alder. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Seil fra -85 er nok å regne som utbrukt og de skal være passet godt på om de fortsatt er brukbare. En saltvannskjølt motor fra 85 er også inne i sine siste år, stort sett. Ellers er båten i seg selv holdbar i meget lang tid om den holdes eller har hatt noen eiere som har tatt en sjau. Selv har jeg en comfort30 fra 82. Motor fra 2004 og nyere storseil men gamle forseil som skal byttes når jeg ramler over noe. Du får mye glede for pengene, men kan også kjøpe på deg arbeid og utgifter. Sikt deg inn på en båt med nyere motor og gode seil . Da er ofte båten ellers i ok stand. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 vedlikehold er viktig uansett båt type. Skrogfasong skal jeg ikke engang prøve å uttale meg om. Noen båter/merker som er jevnt over safe bet for førstegangs seilbåtkjøpere? Pris er relevant. Det fins dypere lommer enn mine Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Ett tips er å hale ut av selger om han har brukt båten i den senere tid. En båt som er i bruk er som regel i bedre stand enn en som ikke brukes. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Brukstiden for en familiebåt som i hovedsak brukes på sommeren er nokså lav. Motorer blir skjelden utslitt men ruster opp pga dårligt vedlikehold. Seiler man kun tur holder kvalitets seil lenge. Dvs her er mange faktorer som spiller inn, men generelt godt vedlikehold er den viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.