Jump to content

Volvo Penta D4 EVC ugjevn gange ved litt pådrag

Cheng

Recommended Posts

Hei,

har en Volvo Penta D4-260, 2007-modell.

Stikka er en "Volvo Penta EVC Single Engine Top Mount Control Lever" (part no. 21164027)

Tomgangshastighet er 700 o/min

Hvis denne kjøres med litt pådrag på stikka så går den ugjevnt, skjer hvis stikka er en plass imellom forover og hvor pådrag begynner. (dvs en setter i gir og flytter stikka litt til)

Turtallet detter da til ca 600 o/min for å så komme opp til 700 (tomgang) igjen. Skjer ca hvert 2. sekund.

Skjer ikke hver gang.

Skjer også om motoren kjøres i fri, men er da vanskeligere å fremprovosere.

Går helt gjevnt og fint på tomgang, både i fri og i gir samt med pådrag i alle turtallsområder. Motor yter det den skal.

Ser ved pådrag at turtall hopper opp til 830 o/min; dvs enten er turtallet 700 eller 830, ikke noe imellom. Samme når en drar av.

Ellers så virker det som om om en kan justere turtall som en vil.

- Kan ikke huske om det var mulig å kjøre motor mellom 700 og 830 o/min før, noen med tilsvarende oppsett som kan dette?

Lurer på om det kanskje kan være noe med potensiometeret inne i stikka?

Har kalibrert stikka ettpar ganger, men utgjorde ingen forskjell.

Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Mine D6/435's har en urliten nøling som kan oppfattes som ujevn tomgang den aller første delen på stikkene etter tilkopling i gear. Motorturtall i tomgang 600 rpm helt rent og alt over 750-800 rpm er helt rent. (De faller aldri under tomgangsturtall når "fenomenet" forekommer.)

Ettersom dette har vært siden nytt og er identisk på begge motorene har jeg valgt å overse det og mer anse det som et "kritisk" turtallsområde. Det er et pådragsområde jeg aldri kjører i uansett. Og motorene kjører, og har kjørt helt prikkfritt hele veien. Injektorsjekk ble utført på ca. 300 timer uten anmerkninger.

Takker for svar.

Har hatt denne motoren siden ny, er noe som har skjedd nå i sommer.

Er en som er vant å kjøre den som reagerte at den nå "jukset" litt.

Før så var det ett lite "hark" (nøling) når en gasset på forsiktig som jeg ikke brydde meg om; ble ikke liggende å "jage" på turtallet før.

Synes det er litt rart at den dropper 100 under normal tomgang for å så komme opp igjen, noen ganger så harker den en gang på vei ned til 600 rpm.

Min VP har og gått prikkfritt hele veien.

• 7 måneder senere...

Hei, løsningen på dette var en software oppdatering fra Volvo Penta.

Husker ikke hva VP-mekanikeren sa softwaren hette. Mener det var noe med tomgang så det er nok ett kjent problem med noen VP.

Kan nå også kjøre på turtall imellom 700 og 830 rpm; noe jeg ikke kunne før.

Virker som om den nå også er "snillere" når den settes i gir(?); virket som om den før ga på litt akkurat i det den gikk i gir men er ikke 100% sikker ang. dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...