tobixen Startet 27.August.2014 Link til dette innlegget Startet 27.August.2014 Påstand: Et rent og velfungerende pumpetoalett (da tenker jeg både på elektriske toaletter og manuelle pumpetoaletter) innebærer en større grad av luksus enn en porta-potti-klone, men pumpetoalettet innebærer mer vedlikehold, større risiko for problemer, og større risiko for at man ender opp med å måtte gjøre reale drittjobber. Jeg har så langt hatt forståelse av at det var en slags konsensus om påstanden over her på forumet, men jeg fant i en annen tråd ut at det i allefall er ett medlem her som er av den rake motsatte oppfatning. Jeg ønsker å høre om det er andre som har meninger og synspunkter rundt dette? FWIW har jeg skrevet litt om båttoaletter på båtwiki'en - men dersom påstanden over er feil, så bør vel båtwiki'en rettes opp ;-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Med porta potti er drittjobben forutsigbar men ganske så ofte i forhold til andre toalettløsninger. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tobixen Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Jeg skulle til å besvare innlegg #17 i en annen tråd, da jeg tenkte at det kanskje var bedre å opprette en ny tråd om pumpetoalett vs porta-potti-kloner. Kort fortalt, quantumduck har hatt svært dårlige erfaringer med porta-pottier og bare gode erfaringer med pumpetoaletter. Skyldes dette rett og slett flaks, eller er det andre som har hatt tilsvarende erfaringer? Her er svaret mitt til innlegget: kan ikke huske at noen av de jeg har hatt har vært pottetette... De skal være tette - noe annet er reklamasjonsgrunnlag, skulle jeg mene. Og dersom toalettet er eldre enn fem år ... så er det betraktelig enklere å bytte ut en portapotti enn et fastmontert pumpetoalett. tømming i tide og utide er alt nevnt av tilhengerne, så det brhøver ikke jeg... En fastmontert septiktank må også tømmes i "tide og utide". Med Porta-Potti'en så er det noe lettere å sjekke fyllingsgrad enn på en septiktank uten måler (jaja, så kan man installere en giver og et display som viser hvor full tanken er ... enda mer komplikasjoner og enda mer som kan gå galt). Det er kanskje litt mer jobb og litt mer "drittfaktor" med å tømme en porta-potti enn å tømme en septiktank (særlig dersom sistnevnte tømmes rett ut til sjø), men jeg vil påstå at man har en mye høyere grad av fleksibilitet. Ligger man i en gjestehavn eller uthavn trenger man ikke forlate stedet for å tømme, det er bare å ta med seg porta-potti'en på land og tømme på egnet sted. Ellers har jeg hatt fastmontert toalett uten septik i de to første båtene mine. Jeg tror vi er enig i at i dette årtusenet bør man ha septiktank ombord, særlig når man har barn ombord. Da er porta-potti å foretrekke fremfor fastmontert toalett uten enkle muligheter for å installere septik. husker spesielt en episode der potta velta og "det hele" fløt rundt sammen med innholdet i en sekk hundefor som også hadde gått litt veggimellom, samt en overlykkerlig labrador som svømte rundt i festmåltidet ... Et godt porta-potti-toalett skal være veltesikkert, skal det ikke? Små og store lekkasjer fra fastmonterte toaletter forekommer. Jeg har en gang ved krenging mot babord opplevd at sjøvannet rant rett ut av doskåla og ut på dørken. Ok, så var ikke det på langt nær like ekkelt som om det hadde vært ren septik som strømmet ut, men allikevel - det er ikke gøy med store mengder sjøvann skvalpende rundt i kahytten, særlig ikke når man er ute i hardt vær. var sikkert min skyld som ikke hadde festa potta ordentlig, men på den annen side ... ... fastmonterte dasser er ... tataaa ... fastmonterte. Strikk, tau eller lastestropper er velegnet for å holde fast ting som ikke skal fastmonteres - og jeg tror fortsatt at det er en stor fordel å ha et toalett som lettvint kan fjernes, både ifbm renhold, reklamasjoner, problemer og bytting. Redigert 27.August.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Med porta potti er drittjobben forutsigbar men ganske så ofte i forhold til andre toalettløsninger. Å tømme en porta-potti er en liten drittjobb. Vaske opp etter lekkasjer eller fikse problemer med tette slanger kan fort utvikle seg til å bli en real drittjobb ;-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bergen dørk Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 En kamerat sverger til sjøvannstoalett uten septik (altså ikke porta potti), da han mener at det er mellom toalett og tank og med tank problemene oppstår. mvh Bergen Dørk Link to post
tobixen Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Jeg har hatt to båter fra sent syttitall, med gamle pumpetoaletter og uten septik, og jeg har hatt problemer med begge. Septiktank gir nok grunnlag for flere problemer enn pumpetoalett uten septiktank, men det er fortsatt ikke problemløst. Her er noen av mine erfaringer: Dopapir som setter seg fast i stoppeventilen før skroggjennomføringen "Kabler" som legger seg på tvers i doskåla og som ikke vil ned uten fysisk nærkontakt. Til og med sønnen min produserer store nok kabler til at de ikke går ned sånn helt uten videre. Jeg husker særlig en gang, hvor løsningen ble å ta en neve dopapir, gripe tak i "produktet", bære det gjennom båten (da var jeg heldigvis alene ombord) og lempe det på sjøen. (Det var en idyllisk uthavn, men i Nord-Norge kan man ha idylliske uthavner helt for seg selv, uker i strekk. Ikke var det aktuelt å bade heller). Smålekkasjer på toppen av pumpa, slik at det kommer septiksøl på håndtak, pumpeaksel og på utsiden av pumpa. Lekkasjer, slik at det kommer septiksøl utover dørken. Dette var ett av problemene jeg hadde med det første toalettet mitt, jeg kjøpte massivt med reservedeler og gikk i gang med å bytte deler ... men om det hjalp? Nei! Dessuten oppdaget jeg etterhvert at de billigste pumpetoalettene kostet halvparten av hva alle delene jeg hadde bestilt kostet. Lekkasjer i selve pumpen, slik at man drar rundt septik når man skyller Septiken går ut i sjøen, og blir umiddelbart fanget opp igjen av skroggjennomføringen for skyllevann til toaletten - slik at man drar rundt septik når man skyller selv om selve pumpa er tett. (Dette problemet har jeg også på det elektriske toalettet på den nye båten, og det spruter såpass under spylinga at det alltid blir litt sprut på gulvet). Krill Oversvømmelse ved stor krenging Pumpe som nesten ikke lar seg rikke, slik at hverken kone eller barn får til å skylle ned Barn og gjester som ikke skjønner en pukk av hvordan man skyller ned og hva den lille hendelen gjør Septik som blir stående på "opptur" i slangen, renner tilbake til toaletten og stinker død og fordervelse etter at man har vært borte noen uker fra båten. Sjøvann i seg selv stinker død og fordervelse om det blir stående i doskåla og i pumpe og slanger i mange uker. Skroggjennomføringer som plutselig begynner å lekke vann har jeg heldigvis til gode å oppleve! Dersom quantumduck har hatt mye ekstraordinært mye uflaks med port-a-potti, har kanskje jeg hatt ekstraordinært mye uflaks med pumpetoaletter ... men, uten septiktank har det heldigvis heller aldri blitt noen store septikoversvømmelser innombords. Ingen alvorlig store drittjobber, mao. Redigert 27.August.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Pumpetoalett som fungerer er helt topp, men dessverre en stor feilkilde. Portapotti er helt ok. Syns motstanden og fordommene er overdrevne i stor grad. En fordel som ikke er nevnt er at de tåler at man stapper nær sagt hva som helst i de. Og de er enkle i bruk. Om minnene man har er noe greier fra 70-80 tallet så tror jeg ting har endret seg. Portapottien vi hadde i snekka var tett, den hadde skylling, tankmåler og oppførte seg eksemplarisk. Og om den ikke hadde gjort det lengre så koster det lite å bytte ut hele "sjiten". Fordel nr. 2 som jeg kommer på er at portapotti er lydløst i bruk. Ingen som trenger å vekkes av førstemann som bruker doen om morgenen. Den store ulempen er at de kan gå full på et dårlig tidspunkt, men om man er litt pro-aktiv og følger med på tankmåleren så unngår man lett det problemet. Selv endte jeg alltid med å tømme når den var full... er ikke så pro-aktiv i ferier. Men for å si det enkelt så foretrekker jeg selvsagt et velfungerende pompedo. Helst med el-kvern, men de bråker jo vanvittig dessverre. ------- Link to post
Per Tore Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Jeg har Biltemas el. Toalett, med septiktank, og dette fungerer aldeles utmerket. Støyer litt ved flushing, men det synes jeg jaggu meg jabsco pumpetoalettet gjør også. Kun en knapp til betjening, "alle" bruker toalettet riktig. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Og det tredje alternativet, som utlendingene har brukt i mange år, kompostdass. Her en erfaringstråd: http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/58601-composting-toilet-report.html Ingen som selger dette i Norge? Er relativt billig, veldig ukomplisert. ----- Og i likhet med portapotti så sparer en jo mye plass når septik osv kan lempes på land for godt. Og en slipper turer til pumpestasjoner for tømming. http://airheadtoilet.com/ Edit: trekker tilbake "relativt billig", men i forhold til el-dass pluss tank, slanger osv så er det ikke helt på bærtur. Redigert 27.August.2014 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 I mitt distrikt kjenner eg ikkje til noko løsning for å tømme portapotti. Hvordan praktiseres det ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 I sjøen. Har også tømt det i do på land. Om vi lå i havn tok jeg tanken i jolla og føyk ut på fjorden og tømte det der, syns det var det enkleste da en fikk skylt det ordentlig. -------- Men en kunne jo installere en Vera Mini i båten egentlig... rør rett opp og en solcelleventilator. Slenge på litt bark av og til så har en 60 dagers kapasitet (1 person). Pisset fordamper og ventileres ut. Link to post
is_620 Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Det er hvordan båten brukes som styrer valg av løsning. Dersom man bor i båten over flere dager og har med damer har man ikke noe valg , da må det være skikkelig kvalitet og lett å betjene. i mitt tilfelle som har hytter ved sjøen og er mye ute alene og sjelden sover i båten, er bæsj &carry mer enn godt nok . Det trengs også ei ause med langt skaft , den såkalte piss-auso , som gjør at mindre forretninger kan gjøres trygt oppi i båten , og renslig med at det bare er å bøye seg over rekka og skylle etter bruk Link to post
tobixen Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 I mitt distrikt kjenner eg ikkje til noko løsning for å tømme portapotti. Hvordan praktiseres det ? Den siviliserte metoden er å tømme den i et hvilket som helst toalett. Er man langt nok unna sivilisasjonen kan den tømmes i sjø eller skog. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) ..Er man langt nok unna sivilisasjonen kan den tømmes i sjø eller skog. ? Redigert 27.August.2014 av Worry II (see edit history) Link to post
tobixen Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 ? For å si det på en annen måte - tømming av toalettavfall på "feil sted" innebærer først og fremst et problem for mennesker. Jeg er usikker på hva lovverket sier om det, men jeg tror at tømming av porta-porti i skog er den mest miljøvennlige måten man kan få tømt den på. Man kan selvfølgelig ikke tømme den i en skog hvor det er tett med turfolk, sopplukkere etc, og heller ikke rett ved en sti. Tilsvarende, ligger man i en flott uthavn med mange andre båter, bør man ikke tømme til sjø. Samme dersom man ligger i et relativt innestengt område hvor det ferdes mange folk (f.eks. indre oslofjord). "Sivilisasjon" er kanskje ikke helt det rette ordet - men tømming av porta-porti annet enn til et toalett (f.eks. et utedo plassert på en øde øy) forutsetter at man ikke er til sjenanse for andre mennesker. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
glalaks Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Det er vel kvinnfolk som gjør portapottien uaktuell for mange. Uten de hadde det vel holdt med en vaskebøtte Har kunn tisset i båten vår så regner med den ikke går tett med det første. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Har kunn tisset i båten vår så regner med den ikke går tett med det første. Når nyresteinene klirrer i skåla så kan du begynne å bekymre deg ;-) Link to post
glalaks Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Tror jeg merker det før det klirrer i skåla faktisk;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Herman Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Dopapir som setter seg fast i stoppeventilen før skroggjennomføringen Dette handler om opplæring av mannskapet. 4 meter papir i en stor klump er fy-fy! "Kabler" som legger seg på tvers i doskåla og som ikke vil ned uten fysisk nærkontakt. Til og med sønnen min produserer store nok kabler til at de ikke går ned sånn helt uten videre. Jeg husker særlig en gang, hvor løsningen ble å ta en neve dopapir, gripe tak i "produktet", bære det gjennom båten (da var jeg heldigvis alene ombord) og lempe det på sjøen. (Det var en idyllisk uthavn, men i Nord-Norge kan man ha idylliske uthavner helt for seg selv, uker i strekk. Ikke var det aktuelt å bade heller). Ingen kommentar... Litt kraftig pumping pleier å løse slikt uten problemer Smålekkasjer på toppen av pumpa, slik at det kommer septiksøl på håndtak, pumpeaksel og på utsiden av pumpa. Skift pakninger. Lekkasjer, slik at det kommer septiksøl utover dørken. Dette var ett av problemene jeg hadde med det første toalettet mitt, jeg kjøpte massivt med reservedeler og gikk i gang med å bytte deler ... men om det hjalp? Nei! Dessuten oppdaget jeg etterhvert at de billigste pumpetoalettene kostet halvparten av hva alle delene jeg hadde bestilt kostet. De billigste toalettene vil du ikke ha Lekkasjer i selve pumpen, slik at man drar rundt septik når man skyller Bytt pakninger Septiken går ut i sjøen, og blir umiddelbart fanget opp igjen av skroggjennomføringen for skyllevann til toaletten - slik at man drar rundt septik når man skyller selv om selve pumpa er tett. (Dette problemet har jeg også på det elektriske toalettet på den nye båten, og det spruter såpass under spylinga at det alltid blir litt sprut på gulvet). Kan være et problem. Løsningen jeg har funnet som den beste er 1. Å pumpe litt "sakte", og 2. La utløpsslangen gå en stor omvei helt opp under dekk før den går ned igjen til skroggjennomføringen. Krill Koselig det vel? Oversvømmelse ved stor krenging Ved fare for stor krenging stenger man skroggjennomføringen! Dette er standard proedyre i forbindelse med å gjøre sjøklart Pumpe som nesten ikke lar seg rikke, slik at hverken kone eller barn får til å skylle ned Så lenge man ikke har tank er det ingen problemer med å helle oppi rikelig med matolje og pumpe gjennom Barn og gjester som ikke skjønner en pukk av hvordan man skyller ned og hva den lille hendelen gjør Kort kurs, og hvis de fremdeles ikke skjønner må du få deg nye venner... Septik som blir stående på "opptur" i slangen, renner tilbake til toaletten og stinker død og fordervelse etter at man har vært borte noen uker fra båten. Igjen, så lenge man ikke har tank kan man pumpe helt til man er SIKKER på at det ikke står noe septik igjen i slangen Sjøvann i seg selv stinker død og fordervelse om det blir stående i doskåla og i pumpe og slanger i mange uker. Enig, dog ikke et stort problem. Forsvinner med to-tre pump Dersom quantumduck har hatt mye ekstraordinært mye uflaks med port-a-potti, har kanskje jeg hatt ekstraordinært mye uflaks med pumpetoaletter ... men, uten septiktank har det heldigvis heller aldri blitt noen store septikoversvømmelser innombords. Ingen alvorlig store drittjobber, mao. Vi har en "70-talls båt" med manuel pumpedo uten tank. Du har tydeligvis mye problemer med samme oppsett. Jeg har kommentert på dem i teksten over. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Marwin Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Har flere Portapotti (bil / båt / hytte) og har ETT problem med dem: Lekkasje, spesiellt på / ved avtappingslokket... Vanskelig å få helt tett bestandig.. OG vanskelig å løsne for tømming... Lokket har så stor diameter at jeg ikke hadde noe skikkelig vektøy å løsne det med. (For det måtte skrues skikkelig hardt igjen for å få det tett.) Helt til jeg fant superverktøyet: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kjederortang-12473/ Nå går det som en lek, men må passe på å ikke skru det for hardt igjen. (Det er jo tross allt plast...) Redigert: Det er lurt å ikke lukke ventilen mellom øvre og nedre del FOR tett om sommeren; Temp.-øking kan gi så stort trykk at lekasje KAN oppstå. Så da får vi heller tåle at det lukter LITT (selv med kjemiveske på tanken...) Redigert 28.August.2014 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
zooper Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg hører argumentene for og imot, men jeg kan fortsatt ikke fatte at noen med både økonomisk og praktisk mulighet til å ha et "ordentlig" toalett med septik i det heletatt vil vurdere portapotti. Portapotti - alltid drittjobb... og jeg synes ikke den er så rent liten heller Ordentlig toalett - litt drittjobb av og til, og sjelden stor Full septik i en gjestehavn/naturhavn - finnes det dass i land? Kan du ha større tank? Tankmåler? Rasjonalisere dobruken? Jeg ville selv aldri vurdert el-toalett, men dette kun fordi jeg sparer på strømmen der jeg kan... Link to post
babu Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Jeg har en portapotti i båten, fulgte med på kjøpet. Jeg innførte en grei regel: 'Bruk den gjerne, men den som evt. bruker den tar den med seg hjem etterpå.' Den har aldri vært brukt. Redigert 28.August.2014 av babu (see edit history) Link to post
quantumduck Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Å tømme en porta-potti er en liten drittjobb. Vaske opp etter lekkasjer eller fikse problemer med tette slanger kan fort utvikle seg til å bli en real drittjobb ;-) Det er klart, hvis du bare bruker porta-potti'en en gang i året, max, så blir antallet små drittjobber med porta'en omtrent like mange som de store drittjobbene med fastmontert. Det kan bli lenge å holde seg helt til neste år, om man har brukt opp portapotti-kvota allerede i sommerferien ... ;-) Link to post
quantumduck Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg skulle til å besvare innlegg #17 i en annen tråd, da jeg tenkte at det kanskje var bedre å opprette en ny tråd om pumpetoalett vs porta-potti-kloner. Kort fortalt, quantumduck har hatt svært dårlige erfaringer med porta-pottier og bare gode erfaringer med pumpetoaletter. Skyldes dette rett og slett flaks, eller er det andre som har hatt tilsvarende erfaringer? Du lever i en fantasiverden. Skal være tette, skal være veltesikre.... jada. Hvordan skal en portapotti kunne være veltesikker? Tømming av septik foretas forøvrig ganske sjelden i forhold til PP. Og involverer ingen bæring, skvalping, drittskvetting og annet. Ei heller diverse løsning og surring for å sikre mot velt. Pumpetoalett stor feilkilde? Kan ikke si jeg deler den erfaringen etter årtier med pumpetoa. Har riktig nok opplevd problemer, men gjerne i utleiebåter hvor f.eks. folk har stappa alskens nedi, reist hjem og overlevert problem til nestemann. Men hver sin smak, og hver sin erfaring. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Snekka jeg hadde rullet som besatt. Portapottien var sikret med en liten list på dørken, stod som støpt. Men i seilbåt hadde jeg nok sikret den bedre. Tett var den, enkelt og greit. Portapotti er helt ok, men fungerende pumpe/el-dass med septik er helt klart en bedre løsning så lenge det virker. Har lest litt på engelske forum om biodasser og det ser svært fristende ut. Da slipper man alle rør, gjennomføring og septik. Sparer plass og har et system som er så enkelt at vel knapt kan feile. Og luktfritt. Fordi sjiten tørker ut og man ikke bruker vann til spyling så får man god kapasitet og svært sjelden tømming. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn