sofa Startet 27.August.2014 Link til dette innlegget Startet 27.August.2014 Fikk i dag en donk 15-40 motorolje mineralsk, beregnet for diselmotorer, hva er forskjellen i oljer beregnet for disel kontra bensin ? Hvis jeg ikke kan bruke oljen på mine aq151 så har jeg olje til traktoren i lang tid :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Har egentlig eg og lurt på... Diesel forurenser olja mykje meir, så eg anntar det er betre additiv for å binde til seg og transportere skitten til filter Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 så lenge man skifter oljen ofte nok, dvs. regelmessig har det neppe så stor betydning hva slags motor man fyller den på. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BjornLie Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Det er vesentlig forskjell på additiver brukt i olje for bensin- kontra dieselmotorer. Tross det er de fleste motoroljer brukbare for både bensin og dieselmotorer. Det viktigste er at den støtter kravene til motorfabrikanten. "It is possible for an oil to conform to both the gasoline and diesel standards. In fact, it is the norm for all diesel rated engine oils to carry the "corresponding" gasoline specification. For example, API CJ-4 will almost always list either SL or SM, API CI-4 with SL, API CH-4 with SJ, and so on." Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Toroa Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Et veldig generellt svar om diesel- vs bensinmotorolje. Den største forskjellen i olje beregnet til dieselmotorer og bensinmotorer er mengden vaskemiddel og slitasjehemmere. Slitasjehemmere brukt i motorolje for dieselmotorer, (Sink dialkylfosfat eller hva det nå heter..) tar effektivt knekken på katalysatorer i bensinmotorer. (Nå har jo ikke en VP AQ151 katalysator da) :) Det er et mye større volum med heavy detergent eller vaskemiddel... (HD er jo populært). som har som oppgave å nøytralisere syrer og holde sylinderveggene rene, og på noen bensinmotorer som i utgangspunktet har litt dårlig kompresjon, kan man oppleve at man mister enda mere kompresjon, rett og slett fordi HD gjør jobben for godt. Og så er det viskositeten, høy viskositet generere mer varme internt i motoren, og dermed reduseres levetiden på motoren. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.