Jump to content

Motorbytte endelig i gang!


Dodraugen

Recommended Posts

Som annonsert i høst er jeg nå endelig i gang med å bytte motor i min Fram 19. Ut med FM S15 og inn med FM S22. Mao dobbelt så stor motor, og forhåpentlig noe mer marsjfart og kraft til til å trosse sørvesten med. Slik ser S15 ut før demonteringen startet.

Bilde

Opplegget med ekstra saltvannspumpe for eksoskjøling skal jeg flytte over på S22 og kjøre den også med ferskvannskjøling. Regner med at reimskiva passer der også. Nå er motoren løs og venter på nabo med traktorgraver for å bli løftet ut. For å slå fast en ting med en gang: Nick'et mitt er ironisk ment, er ikke noen stor mekker.

Første utfordring nå er å få fatt i nytt "rør" som propeller-akslingen går gjennom (hva heter det??), da S15 har vridbar propell og reverseringsør(?) utenpå akslingen. Denne har da en diameter på 9/8", mens den faste akslingen på S22 er på 1". Noen tips om hvor jeg kan finne et slikt rør? (Hylserør?).

Som dere skjønner kan dette bli mye moro, håper på kvalifiserte råd fra baatplassen.no. S15 motoren kommer nok til å dukke opp til salgs her etterhvert.

 

Båthilsen,

Mekkern

Link to post
Share on other sites

Det blir kanskje endel ekstra arbeid når du må utvide skroggjennomføringen :headbang:

Har den gamle motoren gear? Har du vurdert å benytte dette og benytte samme aksel som tidligere, slik at du slipper å gjøre noe med skroggjennomføring? - bare en tanke/ide fra min side :confused:

Link to post
Share on other sites

Tjaaa , Janoho, hylsa heter vel gjennomføringen gjennom akterstavnen? Røret mekkern refererer til ble kalt trekkrør i mitt båtmiljø, antar fordi dette røret trekker propellvingene i ønsket stilling.

Ønsker forøvrig mekkern velkommen på forumet og er spent på historien videre. Flott at du deler motor skifteprosjektet med oss og legger inn bilder. Et bilde sier mer enn tusen ord, heter det jo.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Tjaaa , Janoho, hylsa heter vel gjennomføringen gjennom akterstavnen? Røret mekkern refererer til ble kalt trekkrør i mitt båtmiljø, antar fordi dette røret trekker propellvingene i ønsket stilling.

Ønsker forøvrig mekkern velkommen på forumet og er spent på historien videre. Flott at du deler motor skifteprosjektet med oss og legger inn bilder. Et bilde sier mer enn tusen ord, heter det jo.

mvh

JanS

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du har helt rett :yesnod:

Det gikk litt fort i svingene her..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Ting tar tid som det heter, men nå er S15 motoren ute og skuta ribba...

Se bilde, verdien av å ha naboer med egen traktorgraver kan ganske enkelt ikke overvurderes.

Bilde

Utrolig allsidig redskap!

 

Nå står grundig vasking/skrubbing/maling for tur, utrolig hvor møkkete det blir under en motor på bare 30 år! Tror nemlig ikke motoren har vært ute siden båten var ny i -74! Har ikke gjort noen innsats for å få fatt i ny hylse ennå, men må begynne med det nå. Skal passe til 1" aksling, det bør være mulig å finne? Sjekket www.maritim.no, men der var alt i mm-størrelser. Og meg bekjent blir 25 mm akkurat for trangt til 1" som er 25,4 mm. Eller? Noen som har noen andre tips om leverandører?

Redigert av mekkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke mål på akslingen her nå, skal sjekke det i morgen. Jeg har aksling m/ propell, fast 3-bladet da det er gir på motoren, så det er egentlig bare hylse jeg trenger. Men er selvsagt åpen for forslag :-)Den gamle motoren kommer til salgs så fort jeg har ting klart.

 

Mekkern

Link to post
Share on other sites

Hei dospen.

Her er bilde av propellhylsen jeg må bytte.

Bilde

Selve hylserøret er ca. 65 cm, har ikke fått løs de utvendige delene ennå (til høyre på bildet). 30 år med bunnstoff sitter ganske fast.

Dersom du har noe som kan passe, er jeg i utgangspunktet interessert!

 

Mekkern

Link to post
Share on other sites

Hei igjen dospen!

Håper du ikke la for mye jobb i å finne frem hylse. Jeg ringte FM i dag, og de kunne levere nytt av alt sammen, pakkbokser, hylserør etc. til en etter hva jeg kan bedømme fornuftig pris. Så da setter jeg inn nye deler når jeg først gjør en så omfattende jobb. Måtte riktignok regne med 14 dager leveringstid, men det får gå. Er en del andre ting som skal gjøres også...

 

Mekkern

Link to post
Share on other sites

Det har vært litt stillstand i påvente av ny hylse, men den skal nå hentes på posten i morgen og da er jeg i gang igjen. Men i mellomtiden har jeg finmålt og tenkt litt og trenger litt tips fra Båtplassen:

 

Det ser ut som om motorbeddingen er litt for kort for den nye motoren. Den er lang nok til å få plass til alle motorfestene, men foran det fremste festet er det fortsatt mye motor igjen, så bunnpanna vil krasje med den tversgående plata på beddingen. Tenkte først å ta ut hele beddingen og få en sveisekyndig kompis til å forlenge den. Men så viser det seg at den er festet med skruer som har mutter under dørken! M.a.o. er beddingen antagelig montert før dørken er støpt. Eller noe sånt. Iallefall går skruene bare rundt (prøvd kun en) uten å løsne og komme ut. Så da er alternativet mitt å kutte av den fremre tversgående platen, forlenge beddingen (er bare et langsgående vinkeljern på hver side) og sette på en ny tversgående plate. Dette innebærer bruk av sveiseapparat og vinkelsliper med metallkutteskive inne i en plastbåt... Jeg liker umiddelbart ikke kombinasjonen, er det noen som har gjort dette?? Andre tips for hvordan jeg kan fikse dette?? Skal sette inn noen bilder som viser hvordan det ser ut.

 

Så; når jeg skal montere ny hylse, hva gjør jeg for å være sikker på at det blir tett ved de gjennomgående skruene i den ytre hylsa? Noe vidunderstoff som skal brukes? Vil helst ikke ha vann inn i båten derfra....

 

Betenkt hilsen,

Mekkern

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ops, der var det gått en måned uten at så mye var blitt gjort... Sånn er det når man ikke er herre over egen tid. Men jeg hørte på radioen i dag at sommervarmen ikke kommer før 21. juli (ganske spesifikt varsel i grunn), så da haster det jo ikke. :lol:

Spøk til side, noe er blitt gjort. Har satt inn ny propellhylse (ytre, indre, rør etc.) og satt på propell og aksling. Bilde

 

Bilde

Mangler å sette på splinter gjennom de ytre skruer/mutrer så er det ferdig. Ytre hylse er tettet med gummipakning på utsiden og svart silikon på skruer på både inn- og utside, så jeg håper det blir tett....Har også malt nedi dørken , så nå ble det rett pent nedi der.

Og i dag har en kamerat vært innom og sveisa på forlengelse av beddingen.

Bilde

Etter at bildet ble tatt har jeg også kappet av den "gamle" tverrbjelken på beddingen, skjært ut halvmåne for å gi plass til veivlager på den nye og pusset og hatt på corroless på hele beddingen. Så nå er jeg forhåpentligvis i gang igjen. :smash:

Har laget en mal i kryssfiner for å få boret hull til motorfestebolter. Vet ikke helt hvor hårfint jeg må justere opp den før jeg borer, ser ut som det er litt slingringsmonn i bolthullene i motorfestene til å justere motoren mot akslingen på. Leste et sted her på baatplassen om en som brukte laservater til å rette inn motor mot aksling. Høres smart ut, men tror ikke jeg får plass til å sette den opp, så naboen mener vi skal bruke søkeblad mellom flensen på akslingen og flensen på giret. Det må vel bli bra nok? :confused:

 

Mekkern

Link to post
Share on other sites

Søkerblad mellom flensene er en klassisk opprettingsmetode. Sjekk gjerne ved å rotere akselflensen i forskjellige posisjoner. Da får du sjekket for eventuelt kast i akselflensen. Merkbart kast bør helst ikke forekomme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...