Jump to content

Merker i gelcoat på siden av båten, hva er dette?

Roger og Olina

Recommended Posts

Ser ut som støypefeil,merker som stammer fra forma.mulig skade, eller slitt form.

Er ingen ekspert, men for meg ser det mest ut som støpefeil, som om halvstørkna gelcoat har fått lov til å "skli" litt, skade pleier å gi annerledes sprekker, mer som krakelering. Dog er det en del skrammer i tillegg i området som kan tyde på skade. Det går jo an å banke litt og høre om man tror det er delaminering.

Nja, de stripene der er nok salt etter mine fingre som har stryket over. Det første som slo meg, var også støpefeil. Men jeg hadde garantert oppdaget det tidligere ved vask og polering.

<Dette område er vel ca 15x12 cm og jeg har zoomet inn bilde.

Jeg oppdaget dette etter å ha tatt noen bilder forrige helg. Da så jeg på ett av bildene at det var noe på siden av båten jeg ikke hadde sett før. Når jeg så gikk ned, fant jeg dette...

Det er i baugen, ett stykke nede på styrbord side...

Mvh

Roger

Nja, de er nok for dype til det er jeg redd. Noe smell har det heller ikke vært. Det som slår meg, er om at dette er en gammel støpeskade som enkelte nevner og at tidligere eier har brukt noe stiftvoks over for og skjule merkene. (Jeg kjøpte som båten vinteren 2013)

En får jo disse stiftene en kan bruke for å skjule ting og tang. Pjokker hvor disse merkene irriterer meg nå.. :headbang:

Jeg hadde også noe av de samme type merker på min tidligere Baltic nede på et parti 10cm over vannlinja. Holdt på å klikke i vater. Det er som du sier mye mulig det kan være stiftvoks som er smurt på tidligere og bl.a varmen, samt polering og saltvann som har gjort at denne har rett og slett smuldret av. Dette fikk jeg til svar og lot det være med det. Kjøp samme voks og smør over, du "glemmer" det til slutt. Alternativt må du jo begynne med gelcoat, sandpapir og masse xtra arbeid.......

I min verden så ser dette ut som et avtrykk fra en spennings skade (Sprukket formgelcoat) og jeg er ganske sikker på at båten hadde dette fra den var ny. Mulig at den har blitt dekket av et eller annet fra tidligere eier.

Dette er helt vanelig på en skrogform som det er støpt en fire-fem hundre enheter i om det ikke vedlikeholdes kontinuerlig.

Repareres med litt gelcoat og litt sandpapir da feilen ligger i overflaten. Om gelcoaten er tykk så kan den bare pusses bort.

Med forbehold siden jeg ikke har sett skaden annet enn på bilde.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...