Jump to content

Behandler dere båtkrybba?

Roger og Olina

Recommended Posts

Om en behandler den, vil en også stenge fuktighet inn i treet. Behandler du en yttervegg, så vil innsiden av veggen være ubehandlet, slik at fukt slipper ut. Jeg behandlet rekkverket på min altanen både på inn og utside. Dette råtnet etter en del år, så jeg måtte skifte det, i motsetning til ytterpanelet på huset, det står fortsatt. Erfaring viser at ytterpanel behandlet med hvit beis har kortere levetid enn panel behandlet med mørk farge. En tror det skyldes at det mørke panelt blir varmere og derfor tørker raskere opp enn hvitt panel. Rådet om å ikke behandle det tror jeg på.

Nå er de fleste oljebeiser relativt diffusjonsåpne, så med mindre trådstarter gir gass med alt for mange strøk skal det vel mye til at fuktigheten blir låst inne? Spesielt ved mørk beis, av overnevnt grunn.

Klart, å behandle krybba er ekstraarbeid og en sølete jobb i forhold til å la være, men etter å ha vært borti mange råtnede og farlige krybber og båtstøtter opp gjennom årene må jeg si jeg foretrekker å behandle treet når det er nytt og før skaden skjer (nå skal det siest at det er fuktig her i Rogaland til tider). En annen fordel med å behandle krybba er at du slipper grønske i så stor grad som ubehandlet tre. I tillegg får du impregnert godt i endene og sammenføyningnene, der det oftest samler seg fuktighet og kan begynne å bli dårlig stemning. Selv har jeg brukt mest oljebeis (ala Trebitt) både på båtstøtter og på sidestøtter på slipper da denne har vist seg å fungere godt nok. Tjære-/linoljeblanding, med litt antiparasitt oppi, hadde vært bedre med tanke på impregneringseffekten, men den alkydoljebaserte beisen sverter ikke etter tørking. Noe som kan være en fordel i kontakt med hvite båter :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...