Roger og Olina Startet 27.August.2014 Link til dette innlegget Startet 27.August.2014 Var å kjøpte meg en "ny" båtkrybbe i tre i dag. Tenkte at det kunne være lurt å behandle den med noe, men vet ikke helt hva. Leste i ett innlegg fra 2010 om at noen brukte husmaling? Men er litt i tvil om det er en god ide, så åpen for tips her folkens. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Et par strøk med vanlig oljebeis beregnet til hus fungerer bra. Jo mer farge i oljebeisen jo bedre blir treverket beskyttet mot lys. Maling vil på sikt flasse og du har ikke kontroll med hvordan det ser ut under malinga, så er bedre med en olje der du lett kan se tingenes tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Så f.eks en lys beis er tingen da. Om den er for mørk, så vil en vel lettere få sprekker pga varmen? Sitér dette innlegget Link to post
GlennTeg Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Kjøpte selv en krybbe i tre (formtilpasset båten) fra Løddesøl Sag utenfor Arendal til min båt og spurte om hva jeg skulle behandle den med. Han mente at den hadde det best ubehandlet. Det mest kritiske er hvordan man lagrer den når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Ikke behandles? er ikke det litt snodig? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Dersom tanken på at båtkrybben står ubehandlet holder deg våken om natten bør du behandle den. Jeg har ikke behandlet terrassen min heller, den ble bygget for 14 år siden og har stått ute siden men jeg har jo forsåvidt aldri lagret båten på den da.. Redigert 28.August.2014 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Om en behandler den, vil en også stenge fuktighet inn i treet. Behandler du en yttervegg, så vil innsiden av veggen være ubehandlet, slik at fukt slipper ut. Jeg behandlet rekkverket på min altanen både på inn og utside. Dette råtnet etter en del år, så jeg måtte skifte det, i motsetning til ytterpanelet på huset, det står fortsatt. Erfaring viser at ytterpanel behandlet med hvit beis har kortere levetid enn panel behandlet med mørk farge. En tror det skyldes at det mørke panelt blir varmere og derfor tørker raskere opp enn hvitt panel. Rådet om å ikke behandle det tror jeg på. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hakkannen Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Nå er de fleste oljebeiser relativt diffusjonsåpne, så med mindre trådstarter gir gass med alt for mange strøk skal det vel mye til at fuktigheten blir låst inne? Spesielt ved mørk beis, av overnevnt grunn. Klart, å behandle krybba er ekstraarbeid og en sølete jobb i forhold til å la være, men etter å ha vært borti mange råtnede og farlige krybber og båtstøtter opp gjennom årene må jeg si jeg foretrekker å behandle treet når det er nytt og før skaden skjer (nå skal det siest at det er fuktig her i Rogaland til tider). En annen fordel med å behandle krybba er at du slipper grønske i så stor grad som ubehandlet tre. I tillegg får du impregnert godt i endene og sammenføyningnene, der det oftest samler seg fuktighet og kan begynne å bli dårlig stemning. Selv har jeg brukt mest oljebeis (ala Trebitt) både på båtstøtter og på sidestøtter på slipper da denne har vist seg å fungere godt nok. Tjære-/linoljeblanding, med litt antiparasitt oppi, hadde vært bedre med tanke på impregneringseffekten, men den alkydoljebaserte beisen sverter ikke etter tørking. Noe som kan være en fordel i kontakt med hvite båter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.