zooper Startet 28.August.2014 Link til dette innlegget Startet 28.August.2014 På tidligere båter har jeg hatt både dieselfilter og vannutskiller. Båten jeg ervervet i sommer har kun et dieselfilter ut fra tanken på selve drivstoffslangen (grovutskiller?) samt ett mindre dieselfilter montert direkte på selve selve motoren (finfilter?). Seilbåt: 36 fots Jeanneau Rush 111 fra 1984. Motor: Yanmar 3GM30F Jeg hadde satt pris på om noen kunne gjøre meg noe mer opplyst om viktigheten av å ha vannavskiller. Videre, er det noe som heter "grovutskiller" slik jeg nevner her, og skiller disse i så fall seg noe fra "ordinære" dieselfiltere som normalt sitter på slangen (ikke motor)? Jeg funderer på om jeg bør skifte ut "grovutskilleren" med en kombinert løsning med både dieselfilter og vannutskiller i ett, alternativt beholde "grovutskilleren" jeg allerede har og heller kople på en vannutskiller på drivstoffslangen. Neste spørsmål blir i så fall om vannutskilleren skal sitte før eller etter grovutskillereren/dieselfilteret... eller eventuelt beholde det slik det er uten noe vannutskiller? Min logikk tilsier at vann vil fordampe under selve forbrenningen og gå ut med eksosen om det kun er snakk om en liten mengde. Siden vann er tyngre enn diesel så tenker jeg at når det først kommer vann fram til motoren så er dette fordi man har et vannspeil i bunn av tanken som ligger over selve dieseluttaket fra tanken. Jeg tenker videre at ingen vannutskiller vil være stor og rask nok til å ta unna dette og at motoren uansett vil stoppe. Eller??? Jeg har forøvrig ingen anelse om det finnes vann i dieseltanken ettersom det ikke har vært noe vannutskiller montert. Er det noen større fare for dette, og finnes det noen gode råd for hvordan jeg både kontrollerer om det er vann i tankene og hvordan jeg eventuelt kan hanskes med det? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 To filtrer er vanlig og betryggende og det er neppe snakk om grov og finfilter men ofte to like like filter. Fordelen med vannutskiller er at du kan oppgage vann i dieselen før det går i pumpa å lager alvorlig og kostbare motor problemer. Er absolutt å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg har hatt vannutskiller på alle mine båter, men aldri oppdaget noe vann i dem..så for meg hadde jeg kanskje ikke tatt meg bryet med å montere et. Båten din er jo en seilbåt med 30 års erfaring, og har ikke behovet vært der til nå, kommer det sikkert ikke heller. På en annen side er det jo ikke store kostnaden å montere et filter med vannutskiller, så det blir jo en avveining. Men for min del, hadde jeg ikke hatt vannutskiller hadde jeg neppe montert en heller..vi har jo fordelen av at vi kan seile dersom treskeverket under leideren stopper. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Vil absolutt anbefale å sette inn en vannutskiller/grovfilter med gjennomsiktig bolle. Dette kan spare deg for større utgifter og motorstopp. Vann i tanken ligger ikke som et "vannspeil", men virvles opp i tanken med båtens bevegelser. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Ja, få inn en vann-utskiller. Racor har flere typer avhengig av hvor mange liter diesel som skal filtreres i timen(husk at det ikke er forbruk som må hensyntas, siden motoren pumper flere liter enn hva som forbrukes). Teorien om at det "har gått i 30 år" holder ikke "vann" ! Vann i drivstoffsystemet kan fåes gjennom 1 tanking fra et anlegg som har vann i tankene, eller veldig ofte gamle dekk-gjennomføringer med en slitt O-ring i lokket som plutselig starter å lekke regnvann inn på tanken(e). Har man vann-utskiller vil en gjevnlig drenering av denne avsløre vann på tanken og man unngår mest sansynlig motorstopp. Vann i dieselen vil også skade motoren som adre før har vært inne på. Vann i drivstoffsystemet = korrosjon og trøbbel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Brigg Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Båten jeg ervervet i sommer har kun et dieselfilter ut fra tanken på selve drivstoffslangen (grovutskiller?) samt ett mindre dieselfilter montert direkte på selve selve motoren (finfilter?). Er du sikker på at det du kaller grovutskiller ikke er et kombinert grovfilter og vannutskiller? Jeg har inntrykk av at mange (de fleste?) av disse filtrene dekker begge oppgavene. Et bilde kan hjelpe til å avklare dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
zooper Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Å bytte til et kombifilter med en maks gjennomstrømning på 45L/time koster en halv båtpenge. Relativt sett er dette ca 10 ganger så dyrt som å bare bytte et filter, men absolutt sett, lommerusk da man snakker om en engangsinvestering (kommende filterbytter kun 59,-). Da jeg har drivstoffslanger fremfor kobberrør bør det være en smal sak å bytte ut eksisterende filter med et kombifilter med vannutskiller. Jeg tipper at sannsynligheten for at forskjellen mellom eksisterende løsning uten vannutskiller, versus en kombiløsning med vannutskiller, utgjør en faktisk "redning" som er ytterst liten... men det finnes alltid en liten uvisshet om risiko. Uavhengig om risikoelementet er reellt eller bare opplevd... om noen hundrelapper ekstra ved neste filterbytte får meg til å "føle" meg tryggere, så er godfølelsen i seg selv verdt disse pengene. Jeg liker å ha tankene på sjøen og ikke på motoren. Da blir det altså bytte til kombifilter ved neste service. Jeg takker for alle innspill så langt, og vil av læringsmessige hensyn fortsette å lese kommende innspill. Neste gang er det noen som spør meg om råd, og da ønsker jeg å kunne gi et så kvalifisert råd som mulig. Så, fortsett gjerne å kom med innspill Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg bytta filter i vannutskilleren min for 10 år siden. Jeg venter fremdeles i spenning på å se noe inni der. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Det kommer den dagen du fyller vannholdig diesel eller får lekkasje i dekk-gjennomføringen(O-ringen) Mulligan :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Bytter Racor filteret minst en gang I året. Men nå slurper det vel igjenom ett par liter mer pr. år enn hos Mulligan. Sist jeg byttet var I forbindelse med siste sjekk før Sandefjord - skagen I slutten på Juli. Det filteret blir nok stående frem til utpå sommeren 2015. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Det kommer den dagen du fyller vannholdig diesel eller får lekkasje i dekk-gjennomføringen(O-ringen) Mulligan :-) Da pumper vi det ut igjen. Jeg pumper ut 2 l. fra bunnen av tanken hver vår før jeg gjør noe annet. Da har tanken settlet gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Vannutskiller i en eller annen variant er en selvfølgelig og en del av sikkerheten ombord. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg pumper ut 2 l. fra bunnen av tanken hver vår før jeg gjør noe annet. Da har tanken settlet gjennom vinteren. Jeg hadde en gang en Viksund med 80l rund tank med "pupp" i bunnen og tappekran. Slikt er mangelvare på alt av lystbåter som produseres i dag og man sikrer seg med et filter med samme funksjon. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
oivindg Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Vannutskiller i en eller annen variant er en selvfølgelig og en del av sikkerheten ombord.Og rutine med å sjekke de(n) jevnlig. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
avmønstret5 Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg hadde en gang en Viksund med 80l rund tank med "pupp" i bunnen og tappekran. Slikt er mangelvare på alt av lystbåter som produseres i dag og man sikrer seg med et filter med samme funksjon. Ja dessverre. Men har en mulighet for tilgang på tanktoppen, f.eks til varmeapparat o.l., kan en stikke ned en sugepumpe å suge opp vann og uggibuggi. Minst årlig rutine, men gjerne oftere. En annen ting...unngå å fylle diesel fra marinaer tidlig i sesongen..ofte uren diesel å få da, bruk heller autodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Det har hendt at folk har kjøpt "diesel i vann", da hjelper ikke vannutskiller mye - den går full temmelig raskt. Nyere motorer kan være svært ømfintlig for vann svjv, men små mengder vann fører neppe til motorhavari sånn helt uten videre på en gammel motor? Jeg ville ha ført "fikse vannutskiller" på lista over ting som må gjøres på båten, men ville ikke ha stresset med det. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 (redigert) Det har hendt at folk har kjøpt "diesel i vann", da hjelper ikke vannutskiller mye - den går full temmelig raskt. ........... Taler av dyrekjøpt erfaring! Kanskje minst like viktig som vannutskiller er det å kunne tappe av eventuelt vann og grums fra bunnen av tanken regelmessig, FØR det går inn i systemet. Vann på tanken betyr som regel dieseldyr, grums, tette filtere og motorstopp. Motorstoppen kommer oftest i høy sjø når grumset i tanken hvirvles opp. Da hjelper det lite med vannutskiller. Jeg har ordnet meg med avsug fra laveste punkt på tanken og sjekker ofte. Redigert 29.August.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 (redigert) (slettet, dobbeltposting) Redigert 29.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Vannutskiller har høy prioritet i båt man er avhengig av motorkraft. Eg kan ikkje snakke for seilbåt. Alarm for vann i separator er også kjekt. Brukes båten i styggevær oftere en i pent vær så kan fjernstyrt elektrisk tapping av vannutskiller roe pulsen meget. Alternativt kan man ha to filtersystemer med to vannutskillere i paralell, og kraner til å vende mot nytt filter dersom man merker redusert motoreffekt. http://www.ebay.com/itm/Parker-Racor-75-500MA30-Fuel-Filter-Water-Separator-/160920714171?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item25779f3bbb Mange synest det virker overkill, spesielt siden slike filtersystem kan koste 10000kr. Men de som har erfart å miste motorkraft i litt sjø pga dieselproblem skjønner tanken bak. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rogeri Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Litt pussig retorikk her, da enkelte nærmest antyder at vannutskiller er en unyttig innretning ombord i en fritidsbåt. Det sier seg selv at vannutskilleren kommer til kort om en fyller vann i stedet for diesel. Eller diesel tilsatt større mengder vann. Da må det selvfølgelig tas andre grep. Forutsetningen med vannutskilleren er å fange opp mindre mengder vann som svært ofte oppstår som følge av kondens som oppstår i egen drivstofftank . Lekke påfyllingsspunnser osv. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 (redigert) Vannutskiller bør være unyttig - i likhet med sykkelhjelmer, redningsvester, etc, det er også ting man helst ikke bør få bruk for ;-) Men den dagen man plutselig får akutt behov for en sykkelhjelm, redningsvest eller vannutskiller, er det veldig kjekt at den allerede står på hodet, rundt kroppen eller på dieselsystemet ;-) Likhetene stopper ikke der - sykkelhjelmen gjør det ikke ufarlig å krasje med sykkel, redningsvesten gjør det ikke ufarlig å falle i sjøen, og vannutskilleren er heller ikke noen fullgod løsning på problemet "vann i diesel". Har man tanket diesel på helt feil sted, slik at det ikke bare er dråper med vann som blir trekt opp stigrøret men adskillige mengder vann, så er vannutskilleren like unyttig som en pølsevest når man faller overbord under soloseiling rundt Antarktis (en kraftig dimensjonert vannutskiller med alarm kan forsåvidt nytte - akkurat som en solid overlevelsesdrakt med kommunikasjonsutstyr/nødpeilesender). Har man små mengder vann på tanken, så bør det dreneres ut og fjernes lenge før de havner i vannutskilleren - akkurat som at bremsene på sykkelen bør overhales lenge før de dårlige bremsene utløser et akutt sykkelhjelmbehov ;-) Usaklige analogier, kanskje men ... mange likhetstrekk i grunnen :-) Redigert 29.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Allegro27 Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 rogeri: det samme tenker jeg om forutsetningene med vannutskilleren. Og har man en viss kontroll på at tanken ikke er utsatt for kondensproblematikk etc. så tror jeg man klarer seg greit uten (og da særlig i en seilbåt?). Mulig jeg har hatt flaks opp igjennom tidene, men jeg har aldri hatt vann i vannutskillere jeg har hatt. Har stort sett hatt flest seilbåter, med dertil lite drivstofforbruk i forhold til båter med store motorer. Men jeg lurer på hvordan andres erfaringer er på dette punktet? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Som sagt: Man bør være sin egen vannutskiller ved å tappe av mulig vann fra tanken FØR det lager grums i tanken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bay_liner Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Vannutskiller er siste skanse før trøbbel selv om den står først. Et must uansett doning, Problemet er at problemet gjerne utfolder seg når en minst trenger det - kanskje i litt kritiske situasjoner med rørt sjø og ikke på pusetur til Skagen med vimplen til topps. Har hatt noen dråper vann i min en gang eller 2 mest sannsynlig pga pakningen til lokket på drivstoffpåfyllingen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tobixen Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Pga avstand mellom stigrør og tankbunn har man antageligvis hatt signifikante mengder vann på tanken i lengre tid allerede før man får så mye som en dråpe vann i vannutskilleren, observerer man noe som helst vann der bør man omgående gjøre en innsats for å gjøre ren tanken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.