Jump to content

Behøver man virkelig vannutskiller?

zooper

Recommended Posts

Jur/rør til avtapping og gjennomsiktig mannlokk til visuell inspeksjon er gull verdt! Fikk lekkasje i dieselpåfyllingen og så tilfeldigvis at ting ikke var som det skulle en gang jeg var baki der for å sjekke noe annet. Etter den tid sjekker jeg jevnlig ved å lyse og se ned i tanken gjennom mannlokket. Vannutskilleren tar kun et par-tre desiliter hos meg, så skal ikke så mye til før den ikke er tilstrekkelig. Men ville ikke vært vannutskilleren foruten, spesielt nå som tanken ligger så kronglete til (må under køya for å komme til). En fin sikring om det skulle bli sugd opp litt vann fra tanken. Var noe annet i småbåt før i tiden da tapping av juret under tanken hørte med til oppstartsrutinene, da hang jo tanken lett tilgjengelig.

Pga avstand mellom stigrør og tankbunn har man antageligvis hatt signifikante mengder vann på tanken i lengre tid allerede før man får så mye som en dråpe vann i vannutskilleren, observerer man noe som helst vann der bør man omgående gjøre en innsats for å gjøre ren tanken.

Min tank er V formet i bunnen og med stadig kjøring i røff sjø vil vannet piskes rundt og havne i filtret fortløpende.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Litt pussig retorikk her, da enkelte nærmest antyder at vannutskiller er en unyttig innretning ombord i en fritidsbåt.

Det sier seg selv at vannutskilleren kommer til kort om en fyller vann i stedet for diesel. Eller diesel

tilsatt større mengder vann. Da må det selvfølgelig tas andre grep.

Forutsetningen med vannutskilleren er å fange opp mindre mengder vann som svært ofte oppstår som følge av kondens

som oppstår i egen drivstofftank . Lekke påfyllingsspunnser osv.

Jeg er sterkt enig med Rogeri, en svært merkelig retorikk. Nei man trenger slett ikke vannutskiller, man trenger faktisk ikke motor heller ....eller hva med båt?

Klart en kan klare seg uten både det ene og det andre, men sett i et sikkerhetsperspektiv er en vannutskiller en viktig del som i forhold til en motorinstallasjon koster en bagatell. Og særlig viktig er det på mange av dagens båter som ikke har avtapping i bunnen på br.tanker og ikke andre muligheter for å sjekke det. Neste gang du ligger i sørvestlig kuling utenfor Rakke og veivere med armene skal jeg gå bort til deg å spørre "Har du vannutskiller ?" Svare du "nei" eller "vet ikke"....tror du jeg tar deg på slep?

Det går etter min menig ikke an å argumentere imot vannutskiller,er det slik at kontruktører av maskiner,lastebiler og annet utstyr med dieselmotor,tar feil når de installerer vannutskillere?

Nei man trenger ikke vannutskiller,men det kan bidra til økt driftssikkerehet,og det er vil vel alle enige i at vi vil ha?

Jeg synes det er kjekt å kunne ta en kontroll av hva motoren slurper i seg iløpet av sesongen,og tar en liten "tappeprøve"

av vannutskilleren med jamne mellomrom.Da gjerne før jeg skal krysse en åpen/uren havstrekning.

Her kom jeg forøvrig over noe som ser ut som ett knakende godt tilbud,hadde det ikke vært for at jeg allerede har

vannutskiller,hadde jeg handlet denne.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51197914&searchclickthrough=true&searchQuery=parker

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå er det jo som regel et grovfilter på vannutskiller i tillegg, og det gir jo en annen fordel også. Det er som regel verre og rengjøre eller bytte ei matepumpe enn og bytte filter på vannutskiller.

Og til de som aldri har opplevd vann i vannutskiller så er jo det flott, men uten vannutskiller er det jo vanskelig å forsikre seg om akkurat det. Da må man sjekke tanken nokså ofte føler jeg.

Jeg gjentar: Når en har fått vann på tanken er det ikke noe god ide å satse på at en vannutskiller løser problemet, spesielt dersom en har disel på tanken. Vann og diesel er grodbunn for dieseldyr som gir grums. Grumset hvirvles opp i tanken over inntaket til motoren og stoppes ikke av vannutskilleren. Dette er den vanligste årsaken til motorstopp i grov sjø. Det tetter gjerne både grovfilter og finfilter. Du skal derfor ikke kjøre rundt med vann på tanken selv om du har vannutskiller.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ingen kjører vel rundt med vann på tanken frivillig? Og kan en vannutskiller gi en formening av vann på tanken, er det jo bra. Selv har jeg ikke noe jur på tanken der jeg kan tappe og sjekke for vann. Så jeg fyller kun diesel på "annerkjente" steder pluss at pakningen på lokket for dieselfyllingen holder 100% tett, og så sjekker jeg vannutskilleren en gang i blant. Der har jeg aldri funnet vann, og heller ikke har motoren fått problem med vann som måtte ha passert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Trenger ikke en gang fylle på et annerkjent sted.. På forsommeren kjøpte en kollega av meg en splitter ny båt med 10-15 liter vann på tanken inkludert.. Dette fra en anerkjent forhandler her i Stavangerområdet. Han ble jo noe irritert (for å si det mildt), men fikk som svar at disse båtene ble levert slik fra fabrikken. Selger kom med at det var noe under produksjonsprosessen som gjorde at noe vann ville samle seg i tanken. Forhandler sa de ikke kunne gjøre noe med saken, det var bare å vente på at alt vannet var virvlet opp og skilt ut i vannutskilleren for så å tappe av der. Riktig nok er dette en båt som går på bensin, men likevel. Ingen mannhull eller avtappingsmuligheter, helt hull i hodet spør du meg. Hadde det vært meg hadde de sannelig fått båten i retur, hadde aldri funnet meg i slikt. Så kan trygt si han har fått finne ut hvordan han tapper vannutskilleren denne sommeren.. :headbang:

Kanskje ikke frivillig, men diverse hendelser vise at en del kjører rundt med vann på tanken uten å vite det.........

Det er jo nettop derfor en bør ha en vannutskiller!

Mange tanker ligger slik til at det er nærmest umulig å komme til for å sjekke"bunnforholdene",med en skikkelig vannutskiller vil en ved å jevnlig kontrollere oppsamlingkoppen få en indikasjon på hva som sirkulerer i drivstoffsystemet.

Dermed kan en oppdage vann i en tidlig fase,og foreta nødvendige grep for å bli kvitt faenskapet før det utvikler seg til en "koloni" der nede.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du burde kanskje kjøpe deg en ny vannutskiller, de virker som juling. Kanskje din er satt feil sammen eller ødelagt. Mye demovideo på youtube. Svarer fra mobil så eg får ikkje lagt inn link for å vise nå.

Glem Youtube "dokumentasjon". Vannutskilleren min er av beste merke og virker perfekt som den skal, men du skal ikke stole på at den tar svevepartikler i dieselen. Har fått både vann og grums i den. Likevel var samtidig både grovfilter og finfilter også delvis tette. Dette var et tilfelle med vann på tanken og dieseldyr som kom etter relativt kort tid.

Desverre viser det seg jo stadig at båter får tette filtere og motorstopp i grov sjø på grunn av grumset som hvirvles opp i tanken og de fleste har jo vannutskiller. Jeg mener med dette ikke å anbefale å droppe vannutskiller, men jeg mener at du bør ta grep dersom du ikke har avtapping eller inspeksjonsmulighet på tanken. Selv har jeg nå ettermontert sugerør til lavest punkt og kontrollerer jevnlig med en liten sugepumpe. For meg har dette å gjøre med sikkerhet på sjøen.

Når en kjøper båt, særlig nybåt, er det etter min mening mange tekniske detaljer som glatt blir oversett av kjøper. Detaljer vedrørende tanker, både for vann, septik og drivstoff, ett av de sjekkpunktene som nok ofte blir viet lite oppmerksomhet og hvor produsentene slipper unna med lettvinte løsninger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Enda ett tips som index hadde her på forumet for ei stund siden hvis man leter etter lekkasje.

Det gjelder påfyllingstussen. Denne er som regel som en skroggjennomføring på dekk. Selve skrulokket må jo være tett, men også mellom glassfiber og stuss kan være en ide å sjekke. Under dekk er det ofte slange tredd over stussen, og der kan det jo sive vann inn om slangeklemma er slakk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...