Kranmann Startet 28.August.2014 Link til dette innlegget Startet 28.August.2014 Har et strømpriblem i båten. Har et 80 liters waeco skap og lurer på om noen har peiling på hva det krever av minimumspenning for å kunne driftes? Om det er mindre en hva jeg måler på batteriene har jeg vel et kabel problem? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Opplevd det samme i min forrige båt. Hadde tappet batteriene ned til omkring 12V, kjøleskapet forsøkte å starte, oppdaget for lav spenning, og stoppet igjen. Den røde lampen inne i skapet indikerte for lav spenning. Løsningen her var bytte av kabler til noen som var tykkere. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kranmann Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Tusen takk for svar. Akkurat samme symptomer så da er jeg ganske sikker. Vet du hvor langt ned på spenningen du kan gå før det stopper Redigert 28.August.2014 av Kranmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 prøv igjen... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kaskazi Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Jeg tror at mitt kjøleskap kutter på 10,5 v. Sitér dette innlegget Link to post
Kranmann Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Perfekt, takk igjen for svar Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Så bra:-) Ganske irriterende å forsøke å sove ved siden av et kjøleskap som skaper en evig rytme ift å ikke gi seg ift å starte.... men... får det ikke helt til.... En "Donald Duck, kranen drypper" opplevelse Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
REM Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Når spenninga på forbruksbaken min kom ned på 11-tallet, noe som slett ikke var uvanlig når jeg hadde tunge forbrukere gående via inverteren, hadde kjøleskapet en tendens til å kutte. Ved nærmere sjekk av spenningen på selve skapet, viste det seg at spenningen her da var godt nede på 10-tallet. Jeg doblet kvadratet på kablene fra sikringsskapet og ned, og spenningen steg med 1,2V. Ikke hatt problemer etter dette. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 (redigert) Og husk, det er ikke bare for tynn kabel som kan gi spenningstap. Nedenfor er et innlegg jeg har gjentatt utallige ganger, men jeg våger å gjennta det nok en gang. Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat ol. er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)Overgangene kan da være slik:batteriterminal(+) - kabelskokabelsko - ledningLedning - kabelskokabelsko - hovedbryterto kontaktpunkter inni bryterenbryter - kabelskokabelsko - ledningledning - kabelsko (flatstift)kabelsko(flatstift) - sikringsholdersikringsholder sikringsikring -sikringsholdersikringsholder - kabelsko(flatstift)kabelsko(flatstift) - ledningledning - kabelsko(flatstift)kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparatintern forbindelse til glødetrådintern forbindelse fra glødetrådterminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)kabelsko(flatstift) - ledningledning - kabelskokabelsko batteriterminal(-)Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye varianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til starteren, kjøleskapet, til lanternene, osv?Lars H. Redigert 29.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
glalaks Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Jeg har et litt annet problem. Kjøleboksen min fungerer kunn med motoren igang. Hva kan være grunnen til det? Kjører den med 12v fra sigarettenneruttak. Fungerer raskt og flott med en gang motoren går.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars H. Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Problemet er vel ikke så forskjellig? Selv om batteriet er fulladet og holder 12,7V, kan spenningen inn på boksen fort falle 2V når boksen skal starte dersom du har for tynne kabler og mye kontakttap underveis. Med lading og 14,4V, har du nesten 2V mer å gå på. Og nor du sier at du kjører boksen fra sigarettenneruttak, vil jeg tro at tynne kabler er årsaken. Det er neppe ordentlig kvadrat på kablingen til slike uttak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
glalaks Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Ok. Nei du har nok rett! Nye kabler står på "to do" listen i vinter. De ser litt tynne ut de som er der! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
NilsPils Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Har hatt det samme problemet med fryseboksen på dekk. Den virket dårlig til å begynne med. Den var koblet til 12 V med vanlg plugg (sigarettenneruttak) og tynn ledning. Nå har den fått tykkere og kortere kabel og er koblet til klemlist. Nå virker den perfekt. Utrolig fint å kunne slenge ferdigfiletert fisk rett i fryseren når du er på tokt. Anbefales! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.