Domex Startet 28.August.2014 Link til dette innlegget Startet 28.August.2014 Jeg har en båt med Volvo Penta 290 drev. Når jeg tilter under fart så siger drevet ned til laveste punktet ganske raskt. Noen som vet hva feilen kan være? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Har du sjekket oljenivå på tiltmotor? Alternativt kan det også være lekkasje i sylinder etter hva jeg forstår Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Kan være utett ventil i hydraulikkpumpe eller en annen lekkasje i systemet. Har vært borte det samme på et 290 drev. Skiftet pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Jeg har samme problemet. Har nye sylindre, men likevel siger drevet. Kan det ikke være en returventil som er gåen? Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Et velrenommert drev- og motorservice firma i Sverige som jeg ikke husker navnet på, forklarte at pakningene i selve servopumpen til 290 drevet gikk i oppløsning etter endel år og at servopumpen måtte pakkes om - noe som resulterte i at man gradvis mistet trimpumpe trykket. Dette skyltes visstnok at den originale servoljen i systemet ødela pakningene. Dette var såpass vanlig at de hadde fastpris på det. Tror det var rundt SEK 2000-2500 for 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Er jo ganske vanlig at sylindrane lekker etter noen års bruk. Har funnet sylindre/stempelstang med grunning, bunnstoff, drevspay og maskeringstape som har ødelagt tetninger. Kan være lurt å ha litt fokus på dette for en slik ompakking er jo ganske omfattende og koster også penger... særlig med tanke på at det er bare slurv, egentlig Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Det er mest sannsynlig tetningsringen rundt stempelet som lekker det er mulig og få kjøpt repsett med verktøy så du kan skifte tetting uten og ta hele trimsylinderen av båten. Har sett annonse på Finn.no. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
oberst1 Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Hvis jeg ikke hadde sett tegn til lekkasje utvendig er det som nevnt over sannsynligvis pakninger i pumpa (huset) som lekker innvendig. Jeg pakket delvis om en sånn for noen år tilbake. Tror f.eks Tools hadde oversikt på pakninger og med O-ring verktøy fra BT tror jeg det kom på svimlende 200,- og en time i kjelleren hjemme... VP selger ikke løse pakninger dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Bjordal og Madsen i Bergen solgte deler til dette tidligere ihvertfall(VP forhandler), de kjente til dette problemet. Det var da ventiler som ikke holdt tett. Byttet ventiler og tettninger som ble levert som et "KIT". Trimsylindrene var ikke med i denne reparasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.